Tulip Bord
Foto: Philip Ørneborg. Styling: Ciara Broadbery 'Tulip Bord' af Eero Saarinen til 9.995 kr. hos montanastore.dk

Tulip Bordet: "Det var og er et statement, fordi det viser, at ejeren har god smag"

Tulip klinger af Danmark og pølser, men navnet dækker også over iskoldt design og gennemført god smag. Bliv klogere på den finske klassiker.

Måske har du i ’Mad Men’ lagt mærke til Eero Saarinens kolde og tynde 'Tulip bord' i den fiktive reklamemand Roger Sterlings kontor på Madison Avenue en spytklat fra Central Park?

Her kunne man se ham holde lange møder omgivet af næsten hele Saarinens Tulip-serie, mens han drak hård spiritus, charmerede sekretærer og kæderøg i sin lave, hvide lædersofa. Selv dengang, i 1960’erne, var Saarinens møbelserie indbegrebet af god smag.

”De mennesker, der købte noget fra Tulip-serien, ville gerne være moderne og fremstå som fremsynede mennesker. Det var og er et statement, fordi det viser, at ejeren har god smag. Show it, don’t tell it. Man behøver ikke sige det, fordi man automatisk skriver sig ind i den ’større smag’, hvis man har et lille bord af Saarinen stående ovre i hjørnet,” siger Nicolai de Gier, der er lektor ved Kunstakademiets Arkitekt- og Designskole.

Den finsk-amerikanske arkitekt Eero Saarninen mødte Ray og Charles Eames, da de alle studerede på Cranbrook Academy of Art, hvor Saarinens far var dekan.

Eames-parret og Saarinen skulle senere blive foregangsfigurer for en bølge af industrielt design, der brugte nye produktionsmetoder og alternative materialer som plastik og metaller specifikt tilpasset masseproduktion. Materialer, som ikke ligefrem skreg kultursnobberi, men blev det.

”Efter Anden Verdenskrig troede man meget på vækstmotoren. Der skulle gang i produktionen og industrien, og særligt i USA vedtog man ret hurtigt, at det, der skulle få gang i hjulene, var vækst og forbrugerisme. Almindelige mennesker skulle lære at forbruge mere, og det blev en helt naturlig del af designtankegangen dengang,” siger Nicolai de Gier.

Saarinen blev hurtigt en markant figur i det amerikanske designmiljø, og hans indflydelse beskrives meget godt i forbindelse med planerne om at bygge et ny operahus i Sydney.

I 1956 blev der afholdt en arkitektkonkurrence, hvor 232 arkitektfirmaer indsendte deres forslag til prestigebyggeriet, deriblandt danske Jørn Utzon. Saarinen var en del af den dommerkomité, der skulle stå for udvælgelsen, men af en eller anden årsag kom han for sent, og dommerkomitéen var allerede begyndt at sortere nogle af forslagene fra.

”Da Saarinen mødte ind, gennemgik han først alle de udvalgte tegninger og bagefter de kasserede forslag, hvor han fandt Jørn Utzons tegninger. Han skulle angiveligt have sagt: ’Her er vinderen,’” fortæller Nicolai de Gier.

'Tulip Bord' af Eero Saarinen til 9.995 kr. hos montanastore.dk.

LÆS MERE: Fem danske byggeprojekter, vi glæder os til at se i 2018

LÆS MERE: Designtalentet Anker Bak: “Møbelsnedkerfaget er noget af det fineste, vi har i Danmark”

LÆS MERE: Årets største auktion er på trapperne: Her er 6 ting, du skal vide, hvis du vil gøre en god handel

Se, hvad vi ellers skriver om: Design, Møbler og Bolig