Kemi på skærmen er noget, der er svært at opdyrke. Det skal man bare se talkshow-, morgen- og aftenprogrammer i bedste sendetid for at konstatere …

Nå, men i film- og serieland forholder det sig omvendt for tiden. Her er der bunkevis af komisk timing og så meget intensitet, at man nærmest ikke kan gøre andet end at lade sin streaming løbe løbsk.

Castingprocessen er da også noget, der er kommet mere fokus på i de senere år. Den moderne forbruger ovre i sofaen har nemlig ikke længere synderlig stor tålmodighed, og hvis ikke skuespillerne klikker lige fra begyndelsen, er zapfingeren hurtig klar til at rykke videre til næste film eller serie.

Derfor bliver timing og energi da også kun endnu mere afgørende. Og hvor det for blot få år siden mest af alt handlede om at have store stjerner i de bærende roller, så handler det i dag i langt højere grad om, at mindst to af skuespillerne rammer hinandens tone så godt, at resten af holdet blot skal agere rockbandet bag dem – for os, der kigger med, holder instinktivt med parret på skærmen.

Her er fire par, der er fuldstændig forrygende for tiden:

Jake og Amy i ’Brooklyn Nine-Nine’

Over fire sæsoner har danske streaming-seere kunne følge med i Andy Samberg og Melissa Fumeros flirterier som Jake og Amy i det 99. politidistrikt i New York Citys Brooklyn-bydel. Man kan roligt sige, at det er en noget fjollet hverdag, der udspiller sig på politistationen, men grinene er ofte massive og lange, fordi serien både får sagt noget om nutiden og om, hvor essentielt det er at have nogen at støtte sig til sommetider.

Lige netop den sidste del står de to forelskede – og konkurrerende – betjente Jake og Amy for. Samberg og Fumero leverer dem med hver deres komiske kant, og det er umuligt ikke at holde af dem hver især og som par. Tag blot dette ret specielle frieri:

Kan streames på Netflix

Ron og Flip i ’BlacKkKlansman’

Spike Lees seneste film er én af hans bedste. Og midt i alle de filmiske krumspring har instruktøren formået at finde et politimakkerpar, der sparker filmlærredet midt over. Som Ron giver John David Washington (jep, Denzel Washingtons søn) den én over nakken som betjenten, der forsøger at infiltrere Ku Klux Klan i begyndelsen af 1970’erne.

Det er naturligvis ikke lige til for en afroamerikansk mand, og derfor får han brug for kollegaen Flip, som Adam Driver leverer med så indædt et overskud, at man frydes. Washington og Driver er smerteligt morsomme og anspændte i deres scener sammen, og det er især de to, der bærer fortællingen fremad.

Se blot denne scene, hvor man helt glemmer, at der er en tredje mand i rummet:

Kan streames på Viaplay

Pray Tell og Blanca i ’Pose’

’Pose’ er én af den slags serier, der ikke får nok opmærksomhed herhjemme. Det er især synd, fordi Billy Porter som Pray Tell er en mindre revolution. Tell arrangerer store shows, hvor LGBT-undergrunden i New Yorks 1980’ere kan fyre den af. Over for ham leverer MJ Rodriguez en så stærk præstation som Blanca, at man gribes fra første sekund, når de to i den nyeste sæson går sammen om at lave et show for AIDS-ramte – hvilket de også begge selv er.

Skuespillet komplimenteres af elegante temposkift i klipningen, hvilket gør, at de to hovedpersoner i ’Pose’ konstant underbygges af æstetikken. I det ene øjeblik skejer de ud, for i det næste at underspille perfekt, og kombineret med den brillante klipning fører dette til en ret vild oplevelse, der emmer af et nærvær mellem Porter og Rodriguez, som er fyldt med uro. Se et eksempel på det her:

Kan streames på HBO Nordic

Cassius og Detroit i ’Sorry to Bother You’

Hvis du kun skal se én virkelig mærkelig film i år, så skal det være ’Sorry to Bother You’. Her stiger en telefonsælger hurtigt i graderne på grund af sine særprægede talegaver, men han finder snart ud af, at hans firma og chef er med i lyssky forretninger, der muligvis vil omstyrte den måde, vi lever på i dag.

I centrum for løjerne brillerer stortalentet LaKeith Stanfield (’Atlanta’ og ’Short Term 12’) som Cassius, der gerne vil udleve den amerikanske drøm, men samtidig også holde fast i kæresten Detroit – der har fået sit navn, fordi hendes forældre mente, at hun skulle hedde noget amerikansk. Det er Tessa Thompson (’Creed’ og ’Men in Black: International’), der giver den som boheme-kvinden med had til overklassen, og sammen med Stanfield leverer hun en besættende skuespilpræstation.

Parret her er så stenede og samtidig fandenivoldske, at man ikke kan tage øjnene fra dem. Se blot dette morgenskænderi, der både indeholder debatter om køn, race og klasse: