Over skyerne: På reportagetur med Danmarks dygtigste luftfotograf, Nicolas Cosedis scroll-down

Over skyerne: På reportagetur med Danmarks dygtigste luftfotograf, Nicolas Cosedis

Nicolas Cosedis er over de seneste år blevet et fotofænomen. Svævende over byen i et lille passagerfly fanger han København fra fuglens perspektiv, og han er nu klar med en fotobog, der indeholder alle byens tage og unikke arkitektur. Boris Schilling Weiss trodsede for en eftermiddag sin flyskræk og tog med op over skyerne for at se, hvad det kræver at arbejde i de tynde luftlag.

Af Boris Schilling Weiss
Foto: Nicolas Cosedis
Kultur Euroman

Nicolas Cosedis har det, man kalder et ’skurkegrin’. Sådan ét, hvor lydene, der kommer ud af hans mund, rent faktisk staves ’haha’, og hvor volumen er et par decibel over det anbefalede. Vi står i Roskilde Lufthavn, og mens piloten Helmuth går rundt om den blå-hvide Cessna 172 for at sikre sig, at alt er, som det skal være, står jeg og prøver at finde indre ro, inden jeg skal ind i den lille blikdåse og tages op over skyerne. Her er helt stille, bortset fra den landlige fuglekvidder og den svage lyd af den nærliggende motocrossbane.

”Helmuth, hvad er det for nogle skruer, der ligger her?” spørger Nicolas højt, og inden jeg rigtigt når at opfange joken, skærer grinet igennem luften. ”Det er bare for sjov,” forsikrer han storsmilende. Udover måden at grine på er der intet skurkagtigt over Nicolas.

Han er lige nu aktuel med fotobogen ’Byen fra Skyen’, der er kommet på baggrund af flere års succes som galleriejer i Indre By i København. Og på Instagram er han en af Danmarks mest populære fotografer med over 115.000 følgere, der ved hver eneste post deler, liker og kommenterer deres begejstring over hans billeder.

Han voksede op i 1980’erne i Københavns Lufthavns baghave, Dragør, og mange af forældrenes venner arbejdede i eller omkring lufthavnen. Interessen for luftfart var dermed tidligt grundlagt. Derudover rejste familien Cosedis ofte til USA flere måneder ad gangen, og her var der rig adgang til fritidsflyvning og himmelflugt:

”Vi havde altid base i enten Los Angeles, San Francisco eller Arizona, og der var der nogle meget store åbne vidder. Der kan jo godt være 100 kilometer til hver side uden en eneste by imellem. På grund af USA’s militære historie har man en ren overflod af gamle flyvemaskiner. Og når maskinerne er produceret i USA, så kostede det jo ikke noget at fragte dem. Det gjorde det meget billigt at købe eller leje fly, og så er der masser af muligheder for at lave nogle sjove ting med gamle flyvemaskiner.”

Se, hvad vi ellers skriver om: Foto og Fly