Da verdens hurtigste maratonløber, Eliud Kipchoge, i 2017 slog rekorden på den 42,195 kilometer lange distance, var det iført et par tunede sko af den nye model Nike Zoom Vaporfly 4%. Ikke overraskende tog Nike sin del af æren - men hvor stor en del af sejren kan man egentlig tillægge løbeskoene?

Vi er måske kommet nærmere et svar, da der for nylig blev udgivet et Nike-sponsoreret studie fra University of Colorado, som bekræftede brandets udmelding: Vaporfly-modellen gjorde rent faktisk de 18 testede personer til bedre løbere. Gennemsnitligt havde de nemlig en 4% bedre løbeøkonomi, end når de løb i modellerne Nike Zoom Streak 6 og Adidas Adios Boost 2, som ifølge en af forskerne bag er “de bedste maratonsko på markedet.”

Det er dog altid fornuftigt at have en god portion skepsis over for studier, der er sponsoreret af det undersøgte firma. Det mener Jens Jakob Andersen, der er CEO hos det internationale løbesite RunRepeat.com. Han vil gøre op med, at de forskellige brands' PR-budgetter afgør, hvilke løbesko der er populære - og lader derfor i stedet brugere rangere løbesko fra en skala på 1 til 100, så andre brugere kan vælge løbesko ud fra uvildige vurderinger af de forskellige modeller.

“Efter min opfattelse er det endnu et marketingsstunt fra Nike. Det er et flot et, men stadig et stunt. De her brands forsøger hele tiden at komme med ny teknologi, der gør, at vi løber bedre, sundere og hurtigere. I virkeligheden, når alt kommer til alt, er det ikke løbeskoene, der gør forskellen,” siger han.

Selv hvis Vaporfly-skoene skulle have bare en smule effekt hos langdistanceløbere, vil man ikke kunne se resultater hos ‘almindelige’ hverdagsløbere - i hvert fald ikke positive, mener Jens Jakob Andersen.

“Jeg tror absolut ikke, de har nogen effekt. Man skal tænke på, at løbeformen blandt de her eliteløbere, som skoen er lavet til, er en helt anden end hos os almindelige dødelige. Når du løber 20 km/t, som de her eliteløbere gør, så lander man længere fremme på foden. Det gør, at de skal have en helt anden løbesko. Os normale mennesker lander i stedet på hælen, og så vil den her sko måske ligefrem give dig dårligere løbetider.”

I stedet for at gå efter, hvad reklamekampagnerne for forskellige løbesko lover, er det derfor en god tommelfingerregel at søge efter én eneste ting - og det er komfort, fortæller Jens Jakob Andersen.

“Når folk køber deres løbesko, vil jeg til enhver tid anbefale dem at gå ned i en butik og prøve så mange sko som overhovedet muligt. Prøv minimum seks par sko, og gerne ti par. Det koster dig ikke noget, men hvis du derimod vælger en sko, som ikke er komfortabel, så kan det ende i løbeskader. Hvis man ikke har en special-løbebutik i nærheden, men kun normale sportsbutikker, så gå ned i sådan én og prøv en masse forskellige.”

"Der er noget om snakken"
Nike-studiet er dog bemærkelsesværdigt, og Vaporfly-modellen kan faktisk have sine fordele på grund af sin udformning. Det mener Kent Nørmark, der er daglig leder i Marathon Sport på Østerbro.

“Den skum, Nike bruger i skoen, er mere bounce-agtig, og samtidig har de lagt en carbon-plade ind i forfoden. De to ting gør tilsammen, at man får noget mere fremdrift og bliver skubbet mere fremad. Så der er noget om snakken,” siger Kent Nørmark. Og også det psykiske aspekt kan spille ind her, mener han.

“Meget af det handler om, at man tror på det. Jeg tror, det kan have en mental effekt, hvis man har læst om nogle studier, som viser, at skoene kan give løberen noget. Dermed føler man, når man får skoene på, at det også må betyde noget for en selv.”

Ligesom Jens Jakob Andersen er han dog enig i, at den pågældende model ikke nødvendigvis egner sig til alle løbere.

“Først og fremmest er den her undersøgelse lavet under nogle helt perfekte forhold, så det vil aldrig nogensinde gælde for alle i virkeligheden, at man pludselig løber 4% bedre. Vaporfly vil heller ikke passe til alle, langt fra. Først og fremmest skal den sidde ordentligt, men den er også speciel - især fordi den har en stiv forfod. Hvis du hele tiden lander på hælen og er vant til en almindelig, blød løbesko, kommer du ikke til at udnytte det, den her model kan.”

Nike Zoom Vaporfly 4% kan måske virke som den nemme løsning på at forbedre ens løbeøkonomi og løbetider. Træning er dog vejen frem - men hvis man alligevel vil have et ‘quick fix’, er der hjælp at hente, siger Jens Jakob Andersen fra RunRepeat.com.

“Hvis du gerne vil have en hurtig løbetid, så er parameter nummer ét at købe en lettere løbesko. Du er omkring fire sekunder hurtigere per kilometer, du løber, per 100 gram skoen er lettere. En typisk løbesko vejer måske omkring 330 gram, og der findes mange, lette konkurrence-sko omkring de 230. Fire sekunder per kilometer er en halv procent, så det er ret meget. Jeg vil dog ikke anbefale, at folk hele tiden træner i en let løbesko - men hvis de skal ud og lave en ny PR (personlig rekord, red.), så gå efter en let løbesko.”

Men er man en vant løber, kan Vaporfly-modellen faktisk give en mindre fordel, mener Kent Nørmark.

“Hvis man skal ud og løbe stærkt, løbe intervaller eller løbe i konkurrencer, kan Vaporfly være rigtig fine, fordi de giver lidt ekstra fremdrift, når man kommer lidt længere frem på foden. Er man eliteløber, er det nogle gange de helt små marginaler, der kan afgøre det hele, og her kan skoene måske betyde noget.” 

LÆS OGSÅ: Træn dig til bedre lagengymnastik

LÆS OGSÅ: En af Danmarks bedste gamere: Nyt Call of Duty: WWII kan blive det fedeste i serien

LÆS OGSÅ: Mænd betaler for at få en brutalt ærlig bedømmelse af deres penis