Sponsoreret af 1664 Blanc

Det er efterhånden en del år siden, at selfien blev et fast udtryk i vores hverdagssprog, men på egne sociale medier, vender vi ikke bare kameraet mod os selv, for vi lader selvfølgelig også andre tage billeder af os. Hen over sommeren verserer især diverse billeder fra de varme måneders mange store fester. Vi stiller gerne op til portrætfotos i vores stiveste puds, ofte med kæresten under armen. Når det kommer til vores valg af vores tøj er modemagasiner en fast inspirationskilde, men hvad vi måske ikke tænker over, er, at den måde vi agerer foran kameraet – vores kropstilling, ansigtsudtryk m.m. er noget, vi ubevidst indoptager via de mange modefotografier, vi præsenteres for. Vi lader os forføre af det billedskønne, og vi kræser for det stilfulde udtryk.

Se også filmen om Henrik nederst i artiklen.

1664blanc_HenrikBulow_2_Tekstbillede.jpg

Derfor har 1664 Blanc udvalgt en række inspirerende frontfigurer, som vil præsentere dig for, hvad de forbinder med det smagfulde. Henrik Bülow er en Danmarks helt store koryfæer inden for modefotografi. Vi har interviewet Ane Lynge-Jorlén, som er modeforsker og ph.d. i modevidenskab fra University of Arts London, til en snak om, hvad der definerer modefotografiet som genre, og hvad der især kendetegner Henrik Bülows helt særlige stil.

Modefotografiets indvirkning

Fotografiet har eksisteret i næsten to århundreder, og lige så længe har der eksisteret folk på billeder i modetøj. Det er dog ikke ensbetydende med, at der allerede dengang var tale om et decideret modefotografi. Modefotografiet har nemlig et ærinde:

”Lidt forenklet kan man sige, at det, der kendetegner modefotografiet, er, at det skal kunne kommunikere mode – folk skal begære det tøj eller den model, der er på billedet”, fortæller Ane Lynge-Jorlén og kommer i samme åndedrag ind på en udvikling, som betyder, at det i dag ikke nødvendigvis er tøjet, som er det centrale fokus i et modefotografi. Det er i lige så høj grad billedets æstetik, som har sin egen modeværdi, og man kan spørge sig selv hvad der har influeret den udvikling.

”Vi er blevet det, man på engelsk kalder fashion literate”, fortæller Ane Lynge-Jorlén:

”Vi har alle sammen på en eller anden måde adgang til modebilleder, og vi kan i princippet alle sammen være afsendere og producenter af dem. Når vi tager billeder af os selv til vores Instagram, har vi internaliseret, hvordan man skal posere. Alt det har vi lært, fordi vi har kigget på modefotos.

Hvad betyder det for den enkelte professionelle modefotograf?

”Det betyder selvfølgelig, der er større konkurrence, og at man både skal være særegen, men også så vidt muligt en all rounder. Men man kan jo godt se, hvad der er ordentligt håndværk, og hvad der bare forsøger at mime det”, siger Ane Lynge-Jorlén.

Blandt de helt store professionelle modefotografer herhjemme har vi Henrik Bülow, der blandt andet skyder for en lang række forskellige modemagasiner i både ind- og udland. Derfor retter vi linsen mod og zoomer ind på Henrik Bülow og hans imponerende bagkatalog.

Scan05_tekst.jpg

Scan07_tekst.jpg

En ener med bred spændvidde

Henrik Bülow er jo en grand – jeg vil ikke sige old – men en grand man inden for modefotografi, for han er en af de første modefotografer herhjemme”, beretter Ane Lynge-Jorlén, som også fortæller, at Henrik Bülow har en stor spændvidde i sit arbejde:

 ”Han kan mange forskellige ting – fra det mere kommercielle over til det mere kunstneriske og poetiske. Henrik Bülow arbejdede i nogle år for den legendariske, amerikanske fotograf Irvin Penn. Jeg ved ikke, om det decideret har smittet af på hans stil, men han er jo på en eller anden måde indbegrebet af den gamle skole – ikke fordi han er dateret, men fordi han kan rigtigt meget uden at miste sig selv.”

Scan10_tekst.jpg

Scan19_tekst.jpg

Eksperimenterende håndværk

I dag lever vi i en tid, hvor vi dagligt bliver bombarderet af billeder, både i trykte magasiner og på diverse digitale medieplatforme. Anderledes var det dog før internettets tid, hvor modefotografier var noget, der tog tid at opsøge. En længere ventetid dengang, mener Ane Lynge-Jorlén, var med til at skabe en vis ydmyghed over for faget.

”Henrik Bülow har været i lære, han har arbejdet fra bunden, han har lavet alle de ting, der ikke nødvendigvis har været sjove. Han har med andre ord ikke forventet at kunne noget lige med det samme uden at have ”aftjent sin værnepligt” hos andre fotografer.”

Desuden fortæller Ane Lynge-Jorlén, at Henrik Bülow er en fotograf, der tør eksperimentere med kunstneriske billeder for magasiner som FAT MAGAZINE og DANSK, hvor han både arbejder meget med lys, anderledes kompositioner og filtre i selve efterbehandlingen af hans billeder. Henrik Bülows tilgang til sit arbejde gør, at han skiller sig ud i feltet af fotografer herhjemme:

”Henrik Bülow skiller sig ud på grund af sit håndværk. Han har levet i en tid før internettet og før smartphones. Det vil sige, at hele hans referenceramme er dannet i en anden tid, og det betyder, at der er en soliditet i det, han laver, samtidig med at han også er sulten efter at prøve nyt.”

ARA_9083.jpg

Den perfekte øl til dit sommerbord

Hvedeøllen 1664 Blanc blev lanceret i Danmark i maj 2018 og er hurtigt blevet en sommerfavorit for rigtig mange af os. Den ikoniske og stilfulde blå flaske klæder ethvert sommerbord, og den forfriskende øl med noter af citrus og den runde fylde emmer kort sagt af god smag.