scroll-down

'Druk' var Kasper Dissings spillefilmdebut som producer: ”Jeg har næsten været i daglig kontakt med Thomas Vinterberg de sidste tre år”

Måske har du lagt mærke til ham, når han har siddet ved siden af Thomas Vinterberg i de virtuelle prisoverrækkelser til ’Druk’ og tænkt: ’Hvem er han egentlig?’ Men 33-årige Kasper Dissing har været med i hele tilblivelsen af filmen, både som kreativ bistand for stjerneinstruktøren og som ham, der sørgede for, at alle de praktiske rammer var på plads. Natten til mandag kan Dissing ende med at stå som Oscar-vinder – i hans debutspillefilm som producer vel at mærke. Vi har mødt ham inden det store show.

Af Teis Jeppe Gørtz
Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann
Kultur Euroman

Hvad indebærer jobbet som filmproducer?

”Det spørger alle mig om. Selv mine forældre gør det hele tiden: ’Hvad er det egentlig, du går og laver, Kasper?’ For os, der arbejder med det, giver det så meget mening, hvad en producers rolle er, men alligevel kan det godt være svært at forklare til andre. Essentielt set er vi dem, der sørger for at skabe alle rammerne for, at de kreative kan lave den vision, de ønsker og kun skal bekymre sig om deres del.

Vi finansierer projektet, skaffer de rigtige samarbejdspartnere, står for alle de praktiske rammer, finder fotografer, klippere, lydfolk og giver kreativ sparring. Det er jo en proces, der tager mange år, når man laver en film. Vi er mere eller mindre med fra dag ét sammen med instruktøren, og indtil den allersidste billet er vredet ud af filmen. Vi er sammen med instruktøren den eneste konstant, der er med i hele filmens liv, hvor alle andre er med i deres specialiserede perioder. Jeg har næsten været i daglig kontakt med Thomas Vinterberg de sidste tre år.”

Hvordan har du givet Thomas Vinterberg kreativ sparring på ’Druk’?

”Under forproduktionen havde jeg mange sene aftensamtaler med Thomas omkring specifikke scener, og så sparrede vi sammen. Det starter med manuskriptet, og under optagelserne sidder jeg og ser samtlige optagelser, der bliver lavet, og kan derfor også hjælpe Thomas med at opdage, om der er noget, han mangler, eller en scene, der ikke rigtigt fungerer i sin form. Nogle gange er det en fordel at være den, som sidder lidt uden for processen og ikke er så nær ved kameraet, fordi så kan man se det hele udefra og få en idé om, hvordan det kommer til at se ud i sidste ende. Jeg er i virkeligheden nok en kreativ bistand for Thomas, så han har én at skyde ideer op ad hele tiden. Og det fortsætter helt ned i klipningen.”

Vil du læse resten af artiklen?
Allerede medlem? Log ind her
Bliv medlem og få fuld adgang til
hele EUROMAN.dk fra 23 kr./md
Prøv 14 dage gratis uden binding
Vælg abonnement her Euroman Premium
Opret dig gratis her