Axeltorv i København har en forbandet historie bag sig. I mere end 20 år lå Scala-bygningen på adressen med sine butikker, restauranter, biograf, fitnesscenter og diskotek.

Åbningen i 1989 var storstilet, men efterhånden blev huset hovedsagelig hæng-ud-sted for teenagere uden de store penge at spendere, hvorfor mange erhvervsdrivende måtte lukke. Senere blev bygningen til et spøgelseshus på en af hovedstadens dyreste adresser, og i 2012 blev Scala-bygningen revet ned.

 Nu er byrumskoden måske knækket. Sidste sommer åbnede tegnestuen Lundgaard & Tranberg Axel Towers på matriklen, der nu blandt andet huser advokatfirmaet Gorrissen Federspiel, Starbucks, Peter Beier Chokolade, en restaurant med skybar på toppen og en byhave, der skal give rum til ro midt i den kaotiske hovedstad.

Byhaven ligger mellem tårnene som en slags forhøjet fortsættelse af selve Axeltorv, og forhåbningen er, at fodgængere vil slå sig ned med deres madpakker, solskinsøl og latte to go, så byrummet ikke er forbeholdt dem, der arbejder i tårnene, og dem, der har råd til at spise med kniv og gaffel i restauranten. 

Lene Tranberg

Født 1956. Uddannet fra Kunstakademiets Arkitektskole i 1984. I 1985 etablerede hun tegnestuen Lundgaard & Tranberg i samarbejde med Boje Lundgaard, som døde under opførelsen af Skuespilhuset i 2004. Tegnestuen har to gange vundet den prestigefyldte internationale arkitekturpris Riba European Award, som uddeles af the Royal Institute of British Architects, for Tietgenkollegiet i Ørestaden og Kilen ved Copenhagen Business School.


”Hver gang man som arkitekt skal skabe et sted, så er det med udgangspunkt i mennesker”, siger Lene Tranberg i ’De fem cirkler’.

Dokumentaren skildrer byggeriet af de fem messingskinnende tårne og fortæller historien om kvinden bag tegnestue-succesen, der også har skabt ikoniske bygninger som Skuespilhuset, Tietgenkollegiet og Trapholtmuseet.

”Lene er en inspirerende karakter, fordi hun ikke bare er søm og skruer. Hun vil gerne hæve niveauet, så det ikke kun handler om at lave et hus, der ser fedt ud. Det handler om at løse opgaven godt, lave noget unikt, som også kan bruges om 50 år. Det skal mere end bare opfylde en eller anden nutidig bygherres behov,” siger dokumentarfilmens instruktør, Ole Stenum, til Euroman.

Det er endnu for tidligt at sige, hvordan Axel Towers og pladsen for deres fødder vil blive brugt, når vi skriver 2068. Men som Lene Tranberg siger om Axeltorv:

”Jeg håber, at vi har givet en god stafet til, at nogen tager den videre.”

LÆS OGSÅ: Fem danske byggeprojekter, vi glæder os til at se i 2018

LÆS OGSÅ: Thomas Korsgaard: "Jeg er homoseksuel, jeg er fra underklassen og jeg er forfatter. Så har man ikke meget at miste"

LÆS OGSÅ: 10 bygninger verden kan se frem til i 2018