Du kender formentlig den fremragende ’Groundhog day’ (En ny dag truer), hvor Bill Murray konstant vågner op til den samme elendige dag. Det er en så elegant og sjov film, at det kræver mod at forsøge at nærme sig det koncept.

Det er ikke desto mindre stort set det samme plot i den nye Netflix-serie ’Russian Doll’. Men den har en mere mørk tilgang og humor, og der er samtidigt flere twists undervejs, der gør, at den ikke bare kan afskrives som en billig kopi.

Udgangspunktet er en fødselsdagsfest for Nadia spillet af Natasha Lyonne (kendt fra Orange Is the New Black). I løbet af eller lige efter denne fest bliver Nadia dræbt igen og igen. Hun falder ned af trappen, bliver kørt over og kvæles i et kyllingeben.

På samme måde som ’Groundhog Day’ kan det, der virker som en mulighed for at gøre, hvad man vil, hurtigt forvandles til en forbandelse, og Nadia leder konstant efter en vej uden om den evige cyklus. På den måde adskiller den sig ikke væsentligt fra Bill Murrays film, men humoren er langt mere bidsk end den klassiske 80’er film, og det er et stort plus. Man kan mene, at Natasha Lyonne konstant balancerer på grænsen til det overspillede, men hun er bestemt ikke uden komisk talent og virker ofte som en kvindelig udgave af Andrew Dice Clay.

russian-1-main.jpg

Ved en tilfældighed, da hun er ved at dø i en faldende elevator, finder hun af, at hun ikke er den eneste, der befinder sig et limbo. Og det er her serien virkelig finder sin egen form. For pludselig bliver det en fælles jagt på sandheden mellem to meget forskellige mennesker, og den veksler fint mellem det dystre og det sjove.

Den er skabt af Amy Poehler, der måske er bedst kendt ’Parks an Recreation’, Leslye Headland og af hovedrollen Natasha Lyonne selv, og det har de gjort rigtig fermt. Den er sjov, underholdende, og så skal den have ekstra point for at kaste sig ud i så stort et projekt, hvor man virkelig skal have fast greb om sin fortælling, for ikke at falde i de mange huller, der hurtigt kan opstå i tidslinjen.

En usædvanlig komedie, der får dig til at tænke over tilværelsens store spørgsmål (og slutning), og det er altid velkomment.

**** (fire ud af seks)