Da Burberry åbnede sit show under modeugen i London tidligere på måneden, var det 16-årige Victor fra Hellerup, der som den første gik ind på catwalken foran blitzende kameraer og lange blikke under international bevågenhed.

Han er billede på den store efterspørgsel efter danske modeller på internationale runways, som bureauerne i Danmark oplever i stor stil.

”De ringer fra hele verden. Det er hver dag, det er Gucci, det er Prada, det er Calvin Klein, det er Burberry,” siger Sune Palner, der er agent hos Scoop Models, hvor Victor er i stald.

”Udlandet efterspørger skandinaver, der ofte er høje med høje kindben og stærke kæbepartier.”

Da Burberry ringede til Scoop Models for at finde en model, der kunne præsentere modehusets efterårs- og vinterkollektionen 2015 under modeugen, sendte Sune Palner et udvalg af billeder af nogle af bureauets unge drenge.

”Kunderne er meget interesserede i det nye og friske, der ikke er forbundet med andre modehuse. De vil gerne finde ukendte ansigter og gøre dem til stjerner,” siger Sune Palner.

Burberry faldt for Victors mørke hud og fine træk, der er er halvt indisk, halvt dansk oghelt uerfaren med at gå modeshows.



Hos bureauet 2PM mærker stifter Peter Damgaard også en stor interesse for danske modeller fra udlandet, som han udover det skandinaviske look tilskriver danskernes konduite.

”Det er afgørende, at vi danskere kan begå os i verden. Vi er berejste, og vi snakker godt engelsk,” siger han.

Jesper Thomsen, administrerende direktør hos Unique Models, er enig.

”Vores unge modeller er veluddannede og høflige, og det gør selvfølgelig, at de unge mennesker gebærder sig godt internationalt,” siger han.

Victor er også en ung kultiveret mand. Han klarede mødet med Burberrys travle chefdesigner, Christopher Bailey, overbevisende, da han i december tog en dag fri fra 1.g på Ordrup Gymnasium for at flyve til London og møde bossen. Her skulle han prøve tøjet fra den kommende kollektion og vise, at han på bare en eftermiddag havde lært ”at gå”.

”Man må ikke svinge for meget med armene. Man skal holde munden lukket og ikke spile øjnene op for enden af catwalken, hvor fotograferne ofte tager billeder,” forklarer Sune Palner.



Både Scoop Models, 2PM og Unique Models gør meget ud af at passe godt på de unge mennesker, hvilket alle tre bureauer tillader sig at tilskrive en del af de danske modellers succes på den internationale modescene.

”Vi ruster vores modeller godt til den verden, de skal færdes i, ved blandt andet ikke at lade dem arbejde for unge samt ved at have et tæt samarbejde med deres bagland,” siger Jesper Thomsen fra Unique Models.

Da Victor fik sin eksklusiv-aftale med Burberry i stand, skete det i tæt samarbejde med Victors forældre og under hensyntagen til Victor, der skal passe sin skole ved siden af sin internationale modelkarriere. På den måde er en eksklusivkontrakt ideel, som betyder, at Victor kun må gå ét show i denne sæson, fordi Burberry ikke vil have, at han bliver associeret med andre brands end deres. Det giver samtidig en god hyre og betyder et minimum af rejsedage og dermed mere tid til matematikafleveringer og danskstile.

Da Victor kom til London for at gå showet, blev der taget godt af ham. Han havde sin far med, de blev indlogeret på et lækkert hotel tæt på Burberrys hovedkvarter og fik privatchauffør stillet til rådighed. Derfor var der ved siden af fittings og make up- og hårtests masser af fritid til at dyrke nogle af den unge models andre interesser.

”Jeg har spillet fodbold på højt niveau, siden jeg var lille, så det var virkelig fedt for en fodboldnørd som mig at komme ud og se Premier League-fodbold, mens vi var i London,” siger Victor.



Ifølge Peter Damgaard fra 2PM gør bureauerne i vores lille land en dyd af nødvendigheden.

”Tøjbranchen i Danmark er forholdsvis lille. Derfor bliver vi nødt til som bureauer at kigge på, hvad udlandet vil have. Og derfor er vi blevet gode til at eksportere,” siger han.

Mens han lidt firkantet siger, at den danske modebranche overlever på stangtøj (dvs. ”almindeligt” tøj, du kan have på på gaden), har udlandet lidt flere kategorier, de skal bruge modeller til.

”Nogen gange vil de have noget quirky, mærkeligt, et eller andet specielt, der passer til et bestemt brand. Og den type modeller er vi blevet gode til at finde.”

Da Sune Palner i første omgang sendte Burberry billederne af Victor, vidste han ikke, at Burberrys dengang tophemmelige kollektion havde et touch af Bollywood over sig; Blomstermønstre i stoffet, spejle syet på, lange frynser på taskerne, store ponchoer og dyreprint. På den måde var halvt indiske Victor en trumf at sende ned af catwalken som den første, og det blev ham, kollektionen blev bygget op omkring.



Og nok tegner det fremtiden lys for Victor med så flot en debut. Men branchen kan være hård og ubarmhjertig, siger Jesper Thomsen fra Unique Models, der over de seneste år har mærket en stødt stigende efterspørgsel i takt med, at udbuddet er steget.

”Men det er ikke, fordi kunderne absolut ønsker, at modellerne skal være danske. Den slags loyalitet findes ikke i vores del af branchen. Hvis den næste hotte pige eller dreng er fra Mongoliet, er det dem, der bliver booket."

Victor føler sig super heldig og privilegeret over at have fået en god kontrakt med Burberry, og at hans første møde med den glitrede modeverden er gået så let. Han synes, det var sjovt at gå ned ad catwalken og ”faktisk ikke verdens sværeste opgave.”

Victor vil ikke udelukke at gå fuldtid ind i modebranchen, når studenterhuen er hjemme.

”Men jeg er ret sikker på, at jeg også skal på universitetet og læse et eller andet med økonomi og samfundsfag,” siger han.

LÆS OGSÅ: Moden 2015: Brede bukser og grimme sneakers

LÆS OGSÅ: Manden på gaden: Modeugen i Milano

LÆS OGSÅ: Sunday: De største flasker, de dyreste stiletter, den lækreste krop