Da telefonen ringede tilbage i marts, havde Jesper Redecker Hansen fra Fiskerikajen ingen idé om, at opkaldet ville være et tilbud om et samarbejde af en lidt anderledes slags.

Det var hans kæreste, der tog røret, hvor der blev sagt: ’Jeg ringer på vegne af Junya Watanabe. Jeg er hans assistent.’ Jesper Redecker Hansen kunne se, at hun blev bleg i hovedet. Han vidste ikke selv, hvem Junya Watanabe var, men det gjorde kæresten altså – og hun var mundlam.

Junya Watanabe havde set Fiskerikajens logo, og han ville trykke det på jakker, muleposer og T-shirts i sin kollektion til Paris modeuge for mænd i juni 2019. 

Da Jesper Redecker Hansen fik forklaret, at der altså var tale om en designer fra en af verdens største modehuse, Commes Des Garcons, måtte han lige trække vejret en ekstra gang. Kunne det virkelig passe, tænkte han, og skyndte sig at ringe til sin veninde Lotte Mørch, der arbejder i modebranchen. Hun konstaterede på baggrund af de ting, som assistenten havde sagt, at den måtte være god nok.

imageotdi.png

Junya Watanabe havde set sig varm på Fiskerikajens logo, som Fiskerikajen paradoksalt nok selv har haft et turbulent forhold til. For da logoet første gang så dagens lys, blev det skabt i frustration over ikke at have et symbol, der repræsenterede fiskeriet.

Kim Christensen, som stiftede Fiskerikajen, havde i mangel af bedre taget en fukssvans frem og savede en fisk i træ, som han malede grøn. Den blev hængt over indgangen til biksen, og de to medejere Simon og Jesper Fiskerikajen var i harme over, hvor grim den var. Men med årerne blev den minimalistiske stil moderne, og de indså, at Kim Christensen fra start havde fat i den lange ende, hvorfor de lærte at holde af den grønne fisk.

imagep0ua.png

”Vi har brugt rigtig lang tid på at være irriteret på det her logo, men så valgte vi for en fire-fem år siden at omfavne det. Vi lavede noget merchandise, som vi tænkte, at folk måske gerne ville have. Det sendte vi ud til en masse kokke, der køber fra os. Fiskerikajen er jo en fiskebutik i torvehallerne med Hellerup og Rungsted Havn som fysiske butikker, hvor alle kan gå ind og købe fisk, men vi sælger også til rigtig mange restauranter,” fortæller Jesper Redecker Hansen.

”Vi havde på et tidspunkt et reklamebureau forbi, der skulle hjælpe os med at eksponere, og de fortalte os, at vores logo var helt håbløst. ’Det skal bare skiftes’, kan jeg huske én af dem sagde. Men vi var jo blevet lidt glade for den grønne fisk, og så måtte vi holde ved det. Vi vidste godt den var skør, men vi havde det sådan, fuck det, det er vores fisk.”

GettyImages-1157330607.jpg

Fiskerikajens ydmyge Instagram er ikke et fænomen, man ville forestille sig, at en stor, international designer som Junya Watanabe lurede på. Men det var alligevel det som skete, da Junya Watanabe var på udkig efter inspiration til hans nye kollektion. På Instagram fandt han Fiskerikajens hue, og det var småstenen der startede en lavine. 

Da Junya Watanabe begyndte at vise interesse for Fiskerikajens logo, så var der nogle ting, der først skulle på plads. Før han ville tage den grønne fisk i brug, skulle Jesper og de øvrige ansatte fortælle lidt om sig selv og deres virksomhed, og det fik de kun 20 ord til. Nogle af de mest simple, men velovervejede 20 ord, Jesper Redecker Hansen har ytret om Fiskerikajen:

”Fiskerikajen er et fiskeri fra København, der leverer til restauranter og har et særligt fokus på bæredygtig og lokal seafood.”

Junya Watanabes tøj med Fiskerikajens logo kan købes i 2020.