Tusind kroner for fri bar i Royal Arena – er det pengene værd?
I forgårs gav den svenske popkomet Zara Larsson koncert i Royal Arena, og i den anledning slog Danmarks næststørste koncertsted dørene op til deres nye eksklusive cocktaillounge, Vinyl Room. Euroman var med til åbningen.
Af: Ludvig HellbergAf: LudvigHellbergAf: Ludvig HellbergFoto: PR
EN HOMOGEN MASSE stiger ud af Øresundstoget på
Ørestad Station. Perronen, der for et øjeblik siden var tom, er nu helt fuld af
unge, blonde piger i 00’er-jeans, glimmertoppe og dynejakker, som de har været
nødsaget til at tage på for at kæmpe imod den tidlige vinterkulde.
Håret er besat med ekstensions, øjenskyggen er smurt tykt ud
i glimmerfarver, og i hænderne på nogle få er der en halvdrukket flaske
’Barefoot’ hvidvin.
Ved siden af dem ligner min ledsager og jeg i vores knælange
frakker og lædersko – og mig med blazer og slips – nogle, der skal til
begravelse.
Alligevel fortsætter vi i samlet flok ad de frostglatte veje
mod Royal Arena og Zara Larssons koncert.
Det er første gang, at svenskeren indtager arenaen. I 2021
måtte hun aflyse på grund af sygdom. Men i aften gør hun ikke kun comeback i
København. Hun markerer også 12. stop på sin ’Midnight Sun Tour’, der har været
med til at genskabe hende som international popstjerne, som Soundvenue
skriver.
Men det er ikke kun Zara Larssons genfødsel, vi er kommet
for. Euroman er også inviteret til fødslen af Royal Arenas helt nye
konceptuelle baby: Vinyl Room.
’En eksklusiv cocktaillounge med rødder i Los Angeles’, skriver
de i invitationen, som du kan få adgang til ved at smide 815 kroner til 1.100
kroner oveni hatten på den almindelige billetpris.
SOM ET HUL i betonvæggen åbenbarer Vinyl Room sig tæt
på Royal Arenas indgang til venstre. En lille afspærring foran døren indrammer
køen, og efter en hurtig kropsvisitering af to overordentligt flinke vagter
bliver vi lukket ind ad de store glasdøre.
Annonse
Indenfor står en seks-otte medarbejdere klar i
Royal-mørkegrønne skjorter og tager imod os. Lobbyen er lun, og lyset
behageligt dæmpet. Det er først, da jeg ser reolen bag disken, at tiøren
falder: Vinyl Room er selvfølgelig opkaldt efter de mange LP’er, som stedet
har.
Således klogere afleverer vi vores jakker, får udleveret
pladsbilletter, armbånd til den frie bar (den vender vi tilbage til) og får et
glas lambrusco i hånden.
En sød og meget smilende medarbejder tager over og fører os
små 10 meter gennem en gang med LP’er på væggene og ind i et stort
lagerhalsagtigt rum.
Langs den ene væg og bag baren er en kæmpemæssig, oplyst
træreol fyldt med LP’er. Enkelte er drejet 90 grader, så coveret vender udad.
Gamle klassikere med Michael Jackson og Rod Stewart og mere
nutidige plader som Imagine Dragons’ ’Night visions’ og David Guettas ’Nothing
but the beat’. Umiddelbart ikke mine førstevalg i en pladebutik, men sådan er
vi jo så forskellige.
DA ALLE GÆSTER er sluset ind, holder direktøren i
Royal Arena, Anders Kjørup, en tale, hvor han fortæller, at Vinyl Room er inspireret
af de japanske listening bars (kissas på japansk).
”Det er steder, hvor folk slapper af, sidder sammen og er
fuldt ud opmærksomme på musikken,” siger han.
Og når man tænker over det, er inspirationen da også tydelig
at se i de mange vinyler på væggene. Og den er umulig ikke at spotte på
menukortet, hvor man blandt andet kan få cocktails som ’Matcha Dream’, ’Tokyo
Mist’ eller ’Wakayama Sour’ og bestille yakitori-spyd og wagyu-tatar.
Bortset fra det er der ikke særlig meget, der skriger Japan,
når man lige kigger rundt i det industrielle rum. Betongulvet og de blottede,
røde murstensvægge leder nærmere tankerne hen på en newyorkerlejlighed.
Når det så er sagt, er det svært at skabe et lille intimt
rum i et koncertsted, der kan rumme 17.000 mennesker. Man kan simpelthen ikke
lave en bar med plads til 10 eller servere Highballs og øl til en 20’er. Det
skal gøres rentabelt, og derfor mister det også den charme, der kendetegner de
originale listening bars.
MAN MÅ TAGE det sure med det søde. Men der er ikke
særlig meget surt at tage med fra Vinyl Room. Tre ud af fire cocktails, min
ledsager og jeg når igennem, er alle en kende for søde, men smager ganske vist
udmærket. Deres Paloma smager godt, men er godt nok også færdigblandet.
Surt (eller salt for den sags skyld) er der heller ikke
meget af i maden, som bliver lavet af cateringfirmaet Jespers Torvekøkken, der
blandt andet driver forskellige universitetskantiner.
Tapioka-chipsene smager ikke af noget, og det samme gælder
padronpebrene. Til gengæld er trøffel-croquetterne alt for salte. Der er heller
ikke noget mindeværdigt at sige om resten af maden, bortset fra
yakitori-spyddet med kylling og æbleskiven med kaviar og creme fraiche, som
begge smager godt.
’FUNKIN’ FOR JAMAICA’ af Tom Browne brager ud
gennem højtalerne fra B&O, der har været med til at designe rummet. Musikken
er ikke et baggrundstæppe, men en del af oplevelsen, som Royal Arenas direktør,
Anders Kjørup, siger.
Der er dog slækket på den japanske dogmatik, hvor man på
nogle listening bars ikke må snakke sammen. Musikken er godt nok høj,
men virker ikke til at være fokus for de øvrige gæster, der mestendels består
af influencere, skuespillere, mediefolk og nogle, der befinder sig i
krydsfeltet mellem dem.
I virkeligheden minder det mere om en luksuriøs klubfølelse
med alle de bløde hjørnesofaer og plyssede lænestole i farvet læder og velour.
En følelse der kun forstærkes, da dj’en (der imod al logik ikke vender rigtige
plader!?) skifter fra at spille soul- og funk-musik til en form for
Kygo-klingende house.
SCENESKIFTET FRA LOUNGEN til koncertsalen er markant,
da influencere og andre b- og c-kendisser skiftes ud med unge piger i
glimmertøj, der fremfører forskellige TikTok-danse til tonerne af Zara Larssons
energiske glitterpop.
Til gengæld er det et yderst behageligt skift, da fire forskellige,
storsmilende medarbejdere viser os helt hen til vores pladser på balkonen midt
for scenen, kun få meter fra den frie bar.
Det føles måske lidt mærkeligt at sidde ned, mens der bliver
twerket på scenen. Heldigvis rejser en gruppe influencere sig op og skaber en fest
– i hvert fald for dem selv.
Annonse
DA KONCERTEN ER SLUT, holder Vinyl Room åbent
i en hel time mere, så mens teenagere i bare arme, trætte forældre og tusindvis
af andre snegler sig afsted til stationen, hopper os VIP’er tilbage ned i de
varme lokaler og snupper en ekstra drink, før vi tager hjem.
FRA VINYL ROOM åbnede to timer før koncerten, nåede min
ledsager og jeg (udover maden) at dele seks drinks. Derudover fik hun to alkoholfrie
drinks under koncerten og en Espresso Martini efter, og jeg drak fire fadøl.
Det lyder umiddelbart rimelig heftigt, når jeg lige tænker over det … men så
stærke var drinksene altså ikke.
Nå, men min pointe er, at adgangen til Vinyl Room egentlig
er meget godt givet ud, selvom en pris mellem 815 kroner og 1.100 kroner kan
synes høj.
Føles Vinyl Room særligt lækkert og eksklusivt? Nej, ikke
rigtigt. Men det opmærksomme personale gør, at du føler dig særligt godt taget af.
Og så er det helt genialt, at man både kan starte og slutte aftenen
i Royal Arena, så man ikke behøver at mødes på Burger King i Field’s inden
koncerten.
Har du alligevel pengene til uden problemer at betale en
koncertbillet, der snildt koster mellem 500 kroner og 1.000 kroner, kan du lige
så godt doble op, for Vinyl Room er alt i alt en god oplevelse.
Jeg kan ikke være andre end mig selv. Jeg kan ikke ændre min
personlighed. Jeg bliver nødt til at insistere på at være mig selv i offentligheden og ikke opfinde en offentlig karakter, for det bliver jeg sindssyg af.