Sensuel er ikke et ord, jeg ofte bruger om biler. I særdeleshed ikke om Audi. Den elegante tysker er nærmest indbegrebet af afmålt emotion og maskinel kontrol, men lige RS5 har det der ekstra. Det der sanselige og uudgrundelige, der er ligeså svært at definere som den løse hoftelinje, der sammen med den bastante C-stolpe er bilens designmæssige signatur.

Allerede i standardudgaven med fire cylindre er A5 en smuk bil, men i forbifarten glider den alligevel ubemærket gennem synsfeltet. Det gør den ikke, når der står RS5 på bagklappen. Så bliver den lige lidt ondere at se på. Luftindtagene foran er vokset, frihøjden er sænket, og bilen synes bredere og ondere. Når du først ser den, så kigger du virkelig på den.

Hop ind i den, og du bliver bekræftet i, at det her ikke er nogen almindelig A5’er. Det tykke læderrat i dine hænder, det dybe sportssæde i mønstersyet skind og den sort/røde digital-instrumentering med omdrejningstælleren i midten. Der er nogen, der har gjort en sportsvogn ud af A5 – og de har gjort det godt.

Tryk på startknappen, så er din A5 pludselig mindre pæn. Den buldrer og knurrer som en værtshusgæst, der lige har fået en skarp for meget. Ikke inden for vesten, men under køleren gemmer RS5 på en 2.9 liter V6-maskine med to turboladere og 450 hestekræfter.

En veloplagt og voldsom motor, der leverer 600 Newtonmeter ved 1900 omdrejninger og ellers udmærker sig ved at være lige så smidig, som den er stærk. Jeg har før været lidt efter den tøven, man oplever i drivlinjen på standardversionerne af A5, men i RS5 får du øjeblikkeligt svar på tiltale, som det sig hør og bør i en regulær sportsvogn.

Accelerationstiden fra 0-100 km/t siger 3,9, og betaler du lidt ekstra, kan topfarten frigives fra 250 til 280 km/t. Purister vil naturligvis savne den buldrende V8, som sad i forgængeren. Jeg synes, det klæder Audi at følge tidens downsizing-trend, når det som her kan gøres uden at gå ned på hverken kræfter eller køreglæde.

Audi RS5

Motor:
2,9 liter V6

Hestekræfter:
450

Moment:
600 Nm. v. 1900 omdr.

Tophastighed:
270 km/t

Acceleration:
250 km/t (elektronisk begrænset, kan frigives
til 280 km/t mod merpris)

Brændstofforbrug:
11,5 km/l (EU-norm).

Co2-udledning:
197 g/km.

Pris:
1.374.105

Karakter:
++++++ (seks af seks)

Styretøjet er forudsigeligt hurtigt og præcist. Det har ikke helt den levende følelse, man fx oplever i en Porsche 911, men det giver god feedback, og så sætter jeg pris på, at Audi ikke har overgjort modstanden i rattet, som BMW fx er tilbøjelige til. Vi er nogle, der åbenbart har løse håndled under kørehandskerne, og det gør altså naller efter en glad dag i Stelvio-passet, hvis rattet er for tungt.

En RS5 har altid Quattro, og det giver mening på frysende forårsdage, hvor femmeren nærmest limer sig til vejbanen og går ind i svingene uden mindste tilløb til understyring. Her mærker du virkelig, hvor meget ingeniørerne har justeret på undervognen for at få alle kræfterne ned i asfalten i form af træk og balance.

Resultatet er en decideret køreglad, ultra kompetent og dog tillidsvækkende sportsvogn, der desuden udmærker sig ved at have højere komfort end mange andre biler med tilsvarende præstationer.

Samtidig er det en meget smuk bil, som trods sit opmærksomhedsvækkende ydre fremstår underspillet og anvendelig i sammenligning med en traditionel sportsvogn. På den måde kan RS5 måske ses som den ’diskrete’ types alternativ til fx en Porsche 911 eller Audis egen R8.


 

Du får ikke samme opmærksomhed, men du får mere plads og højere komfort. Og så får du den ultimative udgave af den efter min mening smukkeste Audi. Jeg ville til hver en tid foretrække RS5 frem for en R8, men det er så også fordi, der er andre tyskere samt nogle italienere og englændere, der trækker mere, hvis det skal være en rigtig sportsvogn.

Set i det lys er RS5 mere en GT-vogn, men den har en sportsvogns præstationer og nerve. Vil du have en Audi, der ikke bare ser godt ud, men også får ord som sensualitet til at dukke op i din bevidsthed, så er det RS5, du skal drømme om.

LÆS OGSÅ: Henrik Fisker er aktuel med ny elbil: "Herovre går folk bankerot hele tiden"

LÆS OGSÅ: Graus anmeldelse af BMW X3 og X2: ”X2 er den mest køreglade af alle små SUV’er, men X3 vinder på pladsen”

LÆS OGSÅ: Graus anmeldelse af det koreanske GT-missil, Kia Stinger