På nordsjællandsk privatskole med en lang liste af kendiselever skal man stå opskrevet fra fødslen – og ikke én dag senere – hvis man vil have en plads scroll-down

På nordsjællandsk privatskole med en lang liste af kendiselever skal man stå opskrevet fra fødslen – og ikke én dag senere – hvis man vil have en plads

På Bernadotteskolen i Hellerup går musikernes, kunstnernes, skuespillernes og filminstruktørernes børn side om side. Selv kalder den sig en almindelig privatskole, men intet andet sted i landet har eleverne gennem 70 år sat så markant et aftryk på det danske kulturliv. Benjamin Dane tegner et portræt af en skole, hvor man skal indskrive sine børn fra fødegangen, hvis man vil give dem en forlomme i livet.

Af Benjamin Dane
Foto: Oliver Seppo
Samfund Euroman

Da hans kæreste var faldet i søvn, listede Simon Engstrøm sig ud på en af gangene på Gentofte Hospital. Kort forinden havde han sagt farvel til sine forældre, som var mødt op for at se deres nyfødte barnebarn, en sund og rask lille dreng, og selvom klokken nu var mange, og han egentlig var for udmattet til noget som helst, var der et enkelt telefonopkald, som ikke kunne vente. Med sin søns dugfriske CPR-nummer i hånden tog han sin mobiltelefon, tastede nummeret til Bernadotteskolens sekretariat og indtalte en besked på telefonsvareren:

”Carlos Kort Engstrøm, født 27. maj 2002.”

Næste morgen ringede Simon Engstrøm igen for at sikre sig, at beskeden var nået frem til den eftertragtede privatskole i Hellerup. Skolen, hvor han selv havde haft sin skolegang i 80’erne, og hvor han havde fået venner og minder for livet. Han vidste, at hvis Carlos skulle have samme mulighed, når den tid kom, måtte han stå opskrevet fra fødslen.

Bernadotteskolens eneste formelle optagelseskriterie er anciennitet på ventelisten, og hvert år er der så mange i kø, at ikke bare datoen, men det specifikke tidspunkt er afgørende for, om man får en plads. Tag fx historien om Engstrøms gode veninde, der selv havde været elev på skolen ligesom sine to ældre søskende og begge sine forældre før hende. Hun ventede til dagen efter fødslen med at skrive sig op. Hendes barn kom ikke ind.

En tidlig sommerdag på Frederiksberg fortoner larmen fra byens trafikale hovedpulsåre sig, når man drejer ned ad Steenwinkelsvej, en lille, lukket gade, som løber parallelt med Åboulevarden. Her, i en baggård, er Simon Engstrøm stadig en smule træt, selvom han skjuler det godt, efter han i går aftes holdt housewarming på sit nye kontor. Den 46-årige reklamemand med gråsort, krøllet hår og runde briller er tidligere executive creative director for Hjaltelin Stahl, og før det arbejdede han for de danske afdelinger af de store amerikanske reklamebureauer Grey Group og Young & Rubicam, men i dag driver han sit eget bureau Seligemig med kunder som DR og Mads Nørgaard.

Da jeg første gang kontakter Simon Engstrøm for at spørge ham, om han vil lade sig interviewe til et portræt af sin gamle skole, falder svaret få minutter senere på sms: ”Jeg er 88 kg Berna ;) Du ringer bare [stjerne-emoji]”

Det viser sig ikke at være en overdrivelse, da han nogle dage senere byder på pizza, for Simon Engstrøm har gået på Bernadotteskolen, det samme har hans to børn, dengang sad han med i forældrerådet, hvor han en overgang sågar var formand, og da skolen i 1999 fyldte 50, designede han omslaget til den store jubilæumsbog om Bernadotteskolens historie.

10 af hans nærmeste venner er fra ’Berna’, som han (og alle andre tidligere elever) konsekvent kalder skolen, og Simon Engstrøm har ved flere lejligheder skrevet børn op for andre, når de af forskellige årsager har været forhindret i at ringe til sekretariatet. Ja, selv overboen til hans nye kontor har så sent som i dag vist sig at være fra Bernadotteskolen (”vi faldt i snak over hækken, lige før du kom”), og da hans søn blev født den majaften i 2002, var det med hjælp fra en jordemoder, der også er forælder til en af Engstrøms gamle klassekammerater.

Selv blev han skrevet op for sent og måtte stå på venteliste, inden det lykkedes ham at få plads på skolen, hvor hans arkitekt-far og scenograf-mor havde hørt, at man havde en lidt anderledes tilgang til undervisningen end i folkeskolen. Han var ”en bulderbasse” og gik til flere skolehjemsamtaler end gennemsnittet, så det var nok meget godt set, for på Bernadotteskolen var der plads til ham, plads til forskellighed. Og selvom han ikke var nogen stjerneelev, lærte han dog i ’P’ – som Bernadotteskolen kalder de praktiske fag, den er kendt for – at snitte i træ med den koncentration, han manglede, når han havde en bog i hånden. ”Og når jeg først havde lært det,” siger han, ”var det jo pludselig lettere at overføre koncentrationen til andre ting også.

Se, hvad vi ellers skriver om: Danmark og Kendte