Film må gerne gøre ondt. Ikke hvis vi skal more os naturligvis, men ofte kan film – som ingen anden kunstform – stille skarpt på en begivenhed eller et menneske, så vi rystes godt og grundigt igennem hen over halvanden til to timer.

Sådanne film giver i bedste fald indsigt og bedre forståelse for det uforståelige. Især når de er baseret på virkeligheden. Store film om mennesker, der ligger os fjernt, eller øjeblikke, som skræmmer os, er i den henseende med til at forme vores verdensopfattelse, og de kan stå tilbage som vigtige dokumenter i en virkelighed, der ellers stormer forbi i et mere og mere hastigt tempo.

Her er fem film, der tager udgangspunkt i virkeligheden, og som ligger på de danske streamingtjenester for tiden. Alle er de ubehagelige og ligefremme på hver deres måde. Men uanset hvordan de er serveret, giver de en foruroligende indsigt, så man rejser sig enten skræmt eller oplyst fra sofaen, når rulleteksterne toner frem.

Eller måske rejser man sig i virkeligheden oplyst skræmt og kan tage en lille flig af et eller andet udefinerbart med sig videre ud i verden.

Utøya 22. juli

Erik Poppe har lavet en radikal film. Med et kamera, der løber efter de unge norske socialdemokrater en sommerdag i 2011, suger instruktøren os tilskuere til sig. Skuddene lyder, når Anders Behring Breivik går rundt og gennemfører for det største terrorangreb på norsk jord i nyere tid, og som filmisk bedrift er ’Utøya 22. juli’ simpelthen uafrystelig.

Midt i virvaret forsøger Kaja at finde sin søster, som hun sidst har set på teltpladsen, men undervejs brager hun naturligvis også ind i masser af skræmte unge, der ikke kan fatte, at sådan et attentat rammer et velfærdsland højt imod nord. Dette er en fiktionsfilm, men Poppe gør den så realistisk, at man glemmer alt omkring sig.

Kan streames på Viaplay

All the Money in the World

Ridley Scotts nyeste værk er ikke nogen stor film, men det er derimod en storfilm. Alt flyder som smurt i filmisk olie lige fra begyndelsen i fortællingen om kidnapningen af en ung knægt i 1970’ernes Italien, og det er i sig selv en ualmindeligt usympatisk gerning at nappe sådan en filejs, blot for at få løsepenge af hans stenrige bedstefar. Men bedstefar – verdens rigeste mand J. Paul Getty – viser sig bare at være om muligt endnu mere mørk og utilnærmelig end kidnapperne. For han vil ikke betale, og selvom historien undervejs bliver så kulørt, at man næsten tror, det ikke kan være sandt, så er det disse mørkemænd, der hiver og flår så hårdt i kanterne af ’All The Money in the World’, at man ikke kan blive andet end skræmt undervejs.

Kan streames på C More

Monster

Charlize Theron er ukendelig i rollen som seriemorderen Aileen Wuornos. Theron er sminket til ukendelighed, men hendes nærvær i rollen er umulig at tage øjnene fra. Det sikrede hende da også et hav af priser, da filmen havde premiere i begyndelsen af årtusindet, men der var også kritik. For Charlize Theron insisterer på, at balancere virkelighedens Wuornos på en knivsæg, hvor hun både er en bestialsk type og samtidig et offer. Man bliver altså udfordret her, for det er svært at vide, om man skal holde med nogen eller bare væmmes. ’Monster’ er en film, som kun er blevet bedre med tiden, fordi Charlize Therons nuancer er eminente.

Kan streames på TV2 Play

The Inventor: Out for Blood in Silicon Valley

Dette er en dokumentarfilm. Eller hvad? Jo, det må det være, for det er den Oscar-vindende dokumentarist Alex Gibney, der står bag. Alligevel er der noget konstrueret undersøgende over filmen om fantasten Elizabeth Holmes, der påstod at have opfundet noget, som kunne revolutionere det amerikanske sundhedsvæsen, men som i dag står til mange års fængsel for fup. Gibney drejer sin film i den ene og den anden retning, og selvom instruktøren aldrig kommer helt tæt på svaret på, hvem Holmes er, så formår han at tegne et billede af, hvordan vi i vores moderne virkelighed hylder folk for løse idéer og store tanker – men at vi også lige så gerne piller dem ned igen. Det er både skræmmende og tankevækkende.

Kan streames på HBO Nordic

Jackie

Midt i sorgen kæmper hun for eftermæglet. ’Jackie’ er en ubærlig filmperle fra den chilenske billedmester Pablo Larraín. Natalie Portman spiller Jacqueline Kennedy i tiden efter mordet på John F. Kennedy i Dallas i 1963. Og det er et utroligt portræt, instruktør og skuespiller får malet sammen. For sorgprocessen er der nærmest ikke plads til, eftersom Jackie kæmper for at skabe myten om sin afdøde mand og hans mange gerninger. Det er undervejs forståeligt, men også ubehageligt, og samtidig er billederne både varme og iskolde.

Kan streames på Netflix