Kopidrillende tøj er blevet en ting i modebranchen.

Se bare på Vetements, Balenciaga og Supreme, der gør en stor dyd ud af det. De tager alt fra Dagli' Brugsens logo til en IKEA-bærepose og gør det til high-end fashion.

Herhjemme har det hypede mærke Muf10 gjort noget tilsvarende. I Muf10's AW18-kollektion brugte de en hvid og blå stjerne som logo på nogle trøjer. Til forveksling mindede stjernen meget om koncernen Mærsks logo.

Det var nu mere tænkt som en reference til det somaliske flag, forklarer stifter og Muf10-designer, Reza Etamadi.

”Vi fik ideen til at lave det somaliske flag, fordi vi finder sympati hos de lande, der aldrig bliver repræsenteret i modebranchen. Det ville vi gerne sætte fokus på og skabe noget positiv omtale omkring," siger Reza Etamadi.

Det slog jer ikke, at logoet mindede påfaldende meget om Mærsks?

”Jo, det gjorde det selvfølgelig. Vi ville lave Somalias flag, men vi kunne også godt lide, at det kunne forveksles med Mærsks logo, fordi Somalia og Mærsk er meget afhængige af hinanden, så der var også noget politisk i det. Samtidig er Mærsk også et meget respekteret brand med store værdier, og det appellerede også til os.”

Muf10-trøjerne gik dog ikke ubemærket hen hos Mærsk - Især ikke efter at den verdenskendte rapper Kendrick Lamar iførte sig et eksemplar under hans tour i Berlin i løbet af foråret og blev fotograferet med den på.

Mærsk var ikke glade for det og mente, at logoerne mindede for meget om hinanden. Derfor modtog Etamadi for noget tid siden et brev fra Mærsk, hvor de skrev, at Muf10 havde krænket deres rettigheder.

Hvad tænker man, når selveste Mærsk skriver sådan et brev til en?

"Jeg fik da selv lidt noiaen på. Vi havde tænkt, at vi var for små til, at Mærsk ville komme efter os."

" Jeg var lidt i chok og skyndte mig at sende brevet videre til vores advokat Jackie Philip, uden at læse det færdigt. Han ringede mig så op efterfølgende og sagde, at der jo stod i bunden af brevet, at jeg godt måtte sælge trøjerne nogle måneder endnu."

Mærsk gav nemlig Muf10 tilladelse til at sælge trøjerne i tre måneder og lave PR i to uger. Et forlig, som fortæller, at Mærsk inderst inde ikke er så sure over trøjerne, mener Etamadi.

”Hvis de ikke brød sig om os, ville de bare sige, at vi slet ikke måtte sælge og  markedsføre trøjerne overhovedet. Jeg tror, at de ved, at vi gør tingene med stil, og at det ikke skader deres branding. Alle de bedste advokater i landet arbejder hos Mærsk, så hvis de virkelig havde en trang til at lukke os ned, kunne de godt have gjort det.”

De kontroversielle Somalia-trøjer giver Muf10 nu væk til modeugen.

Der vil være en goodiebag med trøjen klar til de fremmødte til hoodwear-mærkets modeshow onsdag klokken 10 i Bella Center i København.

"Der har været så mange historier om store modebrands, der brænder deres overskydende tøj, og derfor vil vi hellere give det væk som en gave til folk, så er der i mindste nogle, der får glæde af det. Der er også noget specielt for dem ved at eje trøjen, for der er ikke så mange, der har den.”