Engang var de franske caféer mødestedet for kultureliten, men nu synes
de flettede havestole, Ricard-askebægere og smuldrende croissanter
forsvundet fra gadebilledet. Hvad blev der af de franske institutioner, der lærte
danskerne at bruge byen og sige cafe au lait?
Af: Emil Helweg FogetAf:Emil Helweg FogetAf: Emil Helweg FogetFoto: Scanpix/Ritzau og PR
En dør går op. Cigaretrøgen driver
tungt ud i nattekulden. Indenfor
knejser Michael Strunge, Søren Ulrik Thomsen og Lars von Trier over
zinkbarens matte overflade, optaget af deres
diffuse refleksioner. Guldøl i hånden.
Velkommen til Café Dan Turèll, Københavns
hotteste mødested i begyndelsen af 1980'erne,
hvor ovennævnte scene sagtens kunne have udspillet sig på en almindelig aften.
I de røde lædersofaer holder forfatteren Synnøve Søe hof, hendes ansigt er kalkmalet som
en geisha, i et hjørne plinger flippermaskinens
arkadiske kakofoni, Nikolaj Steen, der en skønne dag bliver musiker og skuespiller, smækker
til flipperarmene.
Marianne Grøndahl/Ritzau Scanpix
Er du heldig, kan du fange
skyggen af Kronprins Frederik på vej ud ad
bagdøren. Og inde midt i det hele har en 12-årig
Thomas Vinterberg forvildet sig rundt.
Ud på gaden igen, til højre ned ad Ny Østergade, ind ad døren til Café Victor, kystbaneklientellet taler gentoftsk og bestiller ’panje’. Øjnene stift rettede mod tv-skærmen for enden af
zinkbaren, udformet af en parisisk bardisk-ekspert, der viser vekselkurserne i realtid og afgør,
hvor mange flasker Dom Perignon, der kan bestilles i dag.
Et stenkast herfra ligger også Café Sommersko i Kronprinsensgade, der ved åbningen i 1976
markerede sig som Danmarks første franske
café og det første sted til at have en espressomaskine.
Udover Dan Turèll, Victor og Sommersko har
caféer indtil nu været et særsyn. Det ændrer sig
over de næste år. Med trikolorens ankomst på
de danske fortove ændrer vores vaner sig. Vi indtager byen, mødes over dampende café
au lait og smuldrende croissanter.
Cafépublikummet udmærker sig som et
særdeles købestærkt segment, der decideret
markedsføres til, og gennem 1980-90’erne og
start-00’erne popper der franske caféer op på hvert gadehjørne.
Annonse
Den Franske Café, Sebastopol, Café Norden osv. Flere provinsbyer får sig
endda også en.
Tager du en rundtur i København i dag, vil du
ikke længere finde mange rendyrkede franske
caféer. De er ganske enkelt forsvundet. Så hvad
blev der af dem?
Martin Kongstad er til en begyndelse tøvende.Forfatteren
og madanmelderen er i tvivl, for kan han nu sige
noget interessant om, hvorfor de franske caféer
er under pres?
Først svarer han afvæbnende, at
det blot drejer sig om, at de er af mode. Tidernes
skiften. Som farvellet til skinny jeans.
Men måske, siger han, da han har tænkt sig om, drejer
det sig i virkeligheden om et farvel til en generation, til hans generation, 80’er-generation.
”80’erne er endelig ved at være overstået, og
det er godt det samme, for de varede længe nok.
Vi overtog herredømmet fra 1968-generationen
i midten af 80’erne, og der var den franske café
lavet til os, det var os, der dyrkede den. Det var
vores generations prima mødested,” siger Martin Kongstad.
Selv voksede han også op på caféerne. Han
stod mast mellem Nikolaj Steen og Synnøve Søe
og bestilte (de meget, meget få gange han havde råd til det) caféernes hofret: chili
con carne til 40 kr.
Med åbningen af Café Sommersko den 11. juni 1976 startede en ny kultur i Danmark.Foto: Mogens Ladegaard/Ritzau Scanpix
Men hvorfor var det så franske caféer, der tog
os med storm og ikke spanske (hvor vi importerede bodegaen fra) eller italienske?
Fordi dengang var alt fransk fint. Hedengangne Nielsen
Pilsner lavede en ny øl direkte målrettet det frankofile café-publikum, fortæller Kongstad. Den
hvide etikette havde en grøn streg skråt over.
”De efterlignede en champagneetikette for
så var den lidt finere på den, og så rykkede de
annoncer ind i alle livsstilsbladene, hvor øllen
stod side om side med tennisketsjere og Eiffeltårnet. Alt det fornemme. De lancerede den med
annoncen: ’Kan du fare vild i Valby, men finde
vej i Paris?’”
Annonse
Udover at tilfredsstille en fetich for alt det
franske, lærte caféerne også ungdommen noget
andet. Få ting har nemlig haft samme kulturelle
indflydelse på den måde, vi går ud på, som den fransk café.
”Caféen fik os til at gå ud og mødes på byens
gadehjørner,” fortæller Martin Kongstad.
En person, han kunne være stødt ind i dengang, er Svend Rasmussen, der er mangeårig
madanmelder, bl.a. for Gastro. Rasmussen kom meget
på Café Dan Turèll, hvor han tævede løs i flippermaskinen.
”Ellers hang vi i baren skulder ved skulder
med Carsten Jensen, Klaus Lynggaard og Lars
Seier, mens vi forsøgte at få øjenkontakt med
tjener-faktotummet Gunnar,” husker han.
Da han begyndte at gå ud, var caféerne et
særsyn.
”Men snart købte hvem som helst en espressomaskine og åbnede en fransk café og serverede cappuccino eller cafe au lait, hvilket indtil da
var uhørt,” siger Svend Rasmussen.
For ham var caféernes særpræg stemningen.
De stod i modsætning til de brune, mørke værtshuse, hvor man drak sig i hegnet og tilbød et
lyst, uformelt mødested med spejle på væggene.
”Der var kaffe, vin, digtoplæsninger og musik.
Forfattere som Peter Poulsen og Peter Laugesen
læste op fra deres nyeste værker. Der var plads til
diskussioner og samtaler,” fortæller han.
Café Victor åbnede i 1981 og er
inspireret af den fransk/italienske
café- og brasseriekultur. Her ses
ejeren Jan Kristensen ved disken.Foto: Mogens Berger/Ritzau Scanpix
Spørger du SvendRasmussen, hvorfor den klassiske franske café har mistet terræn i bybilledet,
er svaret klart:
”Den franske café har sejret sig ihjel.”
Annonse
Dens særpræg, croissanten, kaffen, caféburgeren og stemningen er blevet overtaget af bagerierne, burgerstederne, vinbarerne og et væld
af andre, specialiserede steder.
”Deres grundelementer er blevet kopieret.
Den franske café er grundklangen, som alle andre spiller efter, men den tilbyder ikke længere
noget unikt. Vinbarerne har overtaget store dele
af menukortets signaturretter som løgsuppe,
pariserbøf og sandwich. Og så serverer de bedre
vin. Bagerierne har overtaget kaffen og brødet
– og gør det langt bedre,” siger han og tilføjer:
”De franske caféer sad engang på det hele,
men er siden blevet kopieret i bittesmå bidder,
fordi andre har været bedre til at udvikle sig.”
Den analyse er Martin Kongstad enig i.
”Det nye er, at stederne er blevet specialiserede. Et sted fokuserer på kaffe, et andet serverer
vin, andre vermouth, eller grøn mad, eller pasta,
hvor caféerne favnede bredt.”
Tabet ved den konstante specialisering
er for Martin Kongstad, at der ikke længere er
plads til noget dårligt.
”Alt bliver videreudviklet og bedre og bedre,
det er kedeligt. Brødet er blevet raffineret, kaffen er blevet raffineret, næste gang er det vaniljen, der skal komme fra Tahiti eller en ørken i
Afrika.”
Der er dog én café, Martin Kongstad stadig
kommer på: Den Franske Café ved Sortedams
Dossering i København, hvor tiden næsten virker til at være gået i stå. Her er stadig flettede
stole, spejle på væggene og den lange bar.
Og
sådan forbliver det, hvis det står til Dan Holst,
der ejer caféen.
”Der er blevet færre franske caféer. Nu vil alle
have dug på bordet og gøre det lidt finere. Ikke
her. Her holder vi fast i traditionerne hver eneste dag. Her er der franske malerier på væggene
og plads til alle. Også ham i træsko,” siger Holst.
Annonse
Den Franske Café på Sortedams Dossering holder de fast i
traditionerne.Foto: Nicolai Perjesi/Ritzau Scanpix
Han kom ind i cafébranchen som 37-årig,
da han åbnede Café Creme ved Nørreport og
senere, den 1. maj 1990, startede han ’Gokken
og Kokken’ ved Den Røde Plads, hvor der var
blues og liv.
Gennem alle sine år i restaurationsbranchen havde den i dag 67-årige Dan Holst, et kærligt øje til Den Franske Café. Som barn kom han
der med sin far. Dengang var det bare et konditori, og de fik ofte en kop varm chokolade.
I 2006 forløste Dan Holsts store kærlighed sig
endelig, da han – ad en snørklet omvej – fik lov
at købe caféen.
Dan Holst kendte den daværende
ejer, John, og de to havde egentlig lavet en aftale om, at han måtte købe den, når den kom til
salg. Men John endte med at sælge til Jan Unger,
en legendarisk fotograf på Ekstra Bladet, fordi
han havde skrevet et længere kærlighedsbrev
til caféen.
Der gik dog kun et par måneder, så
kom Jan Unger, der intet kendte til branchen,
til Dan Holst og spurgte, om de to lige skulle gå
en tur om Søerne.
”Og så slog vi en handel af. Man skal have
styr på branchen, den er barsk, og den vil gerne
løbe om hjørner med dig,” fortæller Dan Holst.
Modsat mange konkurrenter har Den Franske Café valgt at holde fast i 80’er-konceptet,
hvor kunderne bestiller og betaler i baren, får maden leveret, og så kan de rejse sig og gå, når
de har lyst.
”Vi er ikke røget i fælderne med fx pluk-selvbrunch og alle de populære ting, som hver anden café skal have nu om dage. På et tidspunkt
bliver det også hverdag, og hvad gør man så?
Folk skifter og går hele tiden et nyt sted hen.”
Siden Dan Holst overtog butikken, har omsætningen været støt stigende. Mellem 20 og 25
procent af pengene tjener de på kaffe og varme
drikke.
Annonse
”Det er dét, vi kan. Vi kunne sagtens modernisere os selv og gøre som alle de andre, men vi
skal ikke være som de andre.”
Selvom han fra sin plads ved Søerne kan se,
at de franske caféer forsvinder fra gadebilledet,
mærker han ikke en faldende interesse.
”Vi har loyale stamkunder, der tit kommer og
siger til mig: ’Dan, du må love mig, at I aldrig
ændrer på det’. Og vi kommer til at holde fast i
den gamle model.”
Det er skæbnens ironi, at en af de franske caféers
bøddel er søn af en af dem, der bragte den til
Danmark. I 1970’erne var Nils Petter Bros far,
onkel og Kenn Andre Stilling originalerne, der
åbnede Dan Turèll og Café Sommersko efter
fransk forbillede.
30 år senere var Nils Petter Bro
med til at starte Madklubben, og den - og lignende restauranter - var med til at føre mordvåbnet
og igangsætte caféernes lange fald fra tinderne.
”Efter årtusindeskiftet blev folk mere bevidste. Da vi startede Madklubben, kom der en bølge af billige restauranter. Pludselig kunne du
få en tre-retters menu for en caféburgers pris,
så folk drog væk fra caféerne,” fortæller Nils
Petter Bro.
Nils Petter Bro er søn af Søren Bro, der var
en del af trioen bag den originale Café Sommersko. I dag ejer han selv Café Sommersko version 2.0.Liv Latricia Habel/Ritzau Scanpix
De franske caféer havde deres storhedstid
op gennem 80’erne og 90’erne. Men allerede
den 19. april 1984 fik det franske herredømme
et slag i rustningen, da Krasnopolsky åbnede i
Vestergade i det indre København og brød med
den stereotype café.
Indretningen var minimalistisk med lyse træborde, uden dug. Det var her arkitekterne, fotograferne og kunsterne kom.
Herefter væltede det frem med caféer.
”Da min far åbnede Sommersko var det et
multihus, der kunne det hele. Om dagen hyggede familierne sig, om natten drak folk sig fulde. Den bølge fortsatte op gennem 80’erne og
90’erne,” siger Nils Petter Bro.
Cafe Norden, 1996.Foto: Kurt Petersen/Ritzau Scanpix
Ligesom Svend Rasmussen og Martin Kongstad peger han på samfundets raffinering som
et andet mordvåben. Den moderne forbruger
vælger mellem kaffebarer, fordi de rister på forskellige måder, og går på cocktailbarer, der specialiserer sig i én drink.
”Ved årtusindeskiftet kom der specialiserede
kaffebarer, og så var caféerne pludselig halvgode til det hele, men ikke helt gode til noget. De
franske caféer fulgte ikke udviklingen, og det
tog livet af dem.”
Annonse
Annonse
I 2012 lukkede Café Zeze, året efter fulgte
Krasnapolsky, i 2017 måtte vi også sige farvel
til Café Sommersko, og i 2021 havde Café Norden på Amagertorv åbent for sidste gang efter 28
år på adressen.
Og de er langt fra de eneste, for
flere caféer, der har været der altid, er nu lukket.
Senest Bang & Jensen, der slog dørene op for
første gang i Istedgade i 1997.
I 2024 fik Nils Petter Bro mulighed for at genåbne Café Sommersko. Dog ikke i de gamle lokaler
i Kronprinsensgade, men i Palægade.
Og han
har forsøgt at tage de bedste elementer fra sin
families sted og tilføre den noget mere moderne.
”Vi vil ikke kunne lave Sommersko som i
gamle dage. Det er der ikke et eksistensgrundlag for længere. Vi har stadig caféen, hvor der
ikke er bordbestilling, og vi serverer Illy-kaffe,
Carlsberg på fad. Det er mainstream kvalitet.
Samtidig har vi restauranten, hvor du skal bestille bord, og vi har et lille bageri, der laver friske kager og brød,” siger han.
Jørgen Bro foran
Café Sommersko i
Kronprinsensgade,
som han var med til
at åbne sammen med
sin bror, Søren Bro,
og kunstneren Kenn
André Stilling.
Indtil videre har de været åbne i syv måneder,
og flere gamle stamgæster har slået vejen forbi
den nye adresse for at fortælle røverhistorier.
”Det magiske ved Sommersko var gæsterne,
og nu skal den nye generation af kreative og
kunstnere udvikle den i en ny retning,” siger
han.
Martin Kongstad ser det ikke som et kulturelt
tab, at den franske café forsvinder.
”Selvom jeg godt kan lide den som institution
og det, den står for; at man kan sætte sig ned og
tale sammen over en kop kaffe,” siger Martin
Kongstad, mens han fra sit vindue kigger ned
i Blågårdsgade.
”Nu mødes de unge og drikker kaffe på barer. De mødes over berliner-borde. Æstetikken
har ændret sig, men det vigtige er, at vi stadig
mødes.”
Annonse
Det er madanmelder Svend Rasmussen enig i:
”Den franske café vil blive ved med at eksistere, men ikke som en dominerende genre. Hvis
caféerne ikke fornyer sig, vil de fortsætte med at være lillebror til vinbarerne og bagerierne,”
siger han.
”Mit råd til de franske caféer ville være, at de
søgte tilbage til det, der var svært at kopiere:
Stemningen. Vi mødtes for at diskutere politik
over en kop kaffe, og caféerne bør gribe tidsånden og rendyrke den gode stemning igen.”
Martin Kongstad ser lidt mere sortsynet på
tingene. Skulle en af hans venner spørge ham
ind til, hvorvidt de skulle åbne en fransk café i
dag, vil han på det kraftigste fraråde dem det.
”Det er som at købe en pladespiller og gå på
nostalgitrip, det kan ramme selv den bedste,
men du vil aldrig kunne genskabe eller revitalisere den stemning, der opstod, da caféerne
kom frem.”
Han ser de tilbageværende franske caféer som
tidslommer. Steder der afspejler den forgangne tid i København, ligesom kaffebarerne, der
kom før de franske caféer.
Nørrebro var, siger
Martin Kongstad, overstrøet med kaffebarer,
der åbnede klokken syv, langede spejlæg, kaffe
og cocktailpølser over disken til ingen penge.
Klokken 10 kom håndværkerne til flade madder og Tuborg, inden de lukkede klokken 14.
I
dag kan du finde én kaffebar i hele København,
Pernilles Kaffebar, og den har eksisteret i mere
end 100 år.
Den Franske Café ved Søerne står stadig, som
den gjorde i 1980’erne. Heromkring er rygterne
om den franske cafés død stærkt overdrevne.
Og står det til Dan Holst, kommer den til at eksistere for evigt.
Jeg kan love dig for, at jeg har meget på hjerte. Men det kommer jeg ikke til at blande ind i min karriere. Det er ikke professionelt interessant for mig at udtale mig om ting. At jeg selv mener en masse i det private … fair snak. Men den snak kan jeg tage med nogle venner.