Da Bugatti Veyron blev lanceret i 2005 var den verdens kraftigste og hurtigste bil til gadebrug med en topfart på 408 km/t. Den rekord blev dog slået i 2007 af den amerikanske Shelby Ultima Arrow, som nåede en topfart på 412 km/t. Men nu har Bugatti generobret førstepladsen med bilen Bugatti Veyron Supersport, der kan køre vanvittige 431 km/t.
James May fra Top Gear var i år den første til at komme forbi de 412 km/t, men lige efter blev han ’overhalet’ af Bugattis egen testkører på den lukkede bane i Tyskland.
Se Top Gear klippet med James May her » »
Bugatti Veyron er en superbil, som kan køres af hvem som helst. Det er ikke en Formel 1 bil i forklædning, men en reel bil til hverdagsbrug med lækkert anlæg, aircondition osv.
Netop det at bilen skal holde til hverdagsbrug har givet ingeniørerne bag den en masse hovedpiner. Ikke noget med at skulle skifte affjedring, hjul og dæk, når man skal ud og teste topfarten, nej Veyronen skal kunne tages direkte fra søndagsturen og ud på racerbanen.
Problematikken opstod f.eks. omkring dækkene. Michelin tilbyd i første omgang at levere to sæt dæk til bilen, et sæt godkendt fra 0-350 km/t og et sæt til over.
Det passede dog ikke ind i idémand Ferdinand Piechs vision, nej han ville have et dæk som fungerede hele vejen fra 0-400 km/t, som gav supergrip ved alle hastigheder, og som sikkert kunne modstå nedbremsning fra 400-0 km/t på under 10 sek. Dækket måtte ikke eksplodere ved punktering selv ved 400 km/t.Dækket som Michelin udviklede er verdens dyreste til en personbil. 4 styk koster 38.000 USD, og må kun sættes på hos et specialværksted i Frankrig. Samlet pris for fire nye sutter er 71.000 USD (ca. 390.000 kr.)Prisen for Supersport i Danmark vides ikke, men den gamle Veyron koster ca. 25 mio., så omkring de 30 mio. vil være et godt bud. Så ryd bare garagen.
Bugattis folk får her overrakt beviset på, at Bugatti igen er indhaver af titlen som verdens hurtigste personbil.