Måske er det gået ubemærket hen, men vi har nu bevæget os ind i et nyt år - 2014. Et dejligt rundt tal og et år, hvor elbilen endnu engang vil blive erklæret død og begravet. Der er nemlig ikke noget, der tyder på, at salget af elbiler i år vil overstige de under 500 elektroautos, der fik danske nummerplader i 2013.
Til sammenligning blev der i perioden indregistreret 512 eksemplarer af den skrækkelige, rumænske discount-familiebil, Dacia Lodgy.
Heller ikke nærværende testbil vil formentlig få nogen betydning for det triste elbilsalg. Men er det ikke også lige vel meget forlangt, at hver eneste nye elbil på markedet skal være en game changer? Jo, men sagen er, at det samlede udvalg af elbiler på det danske marked kan tælles på to hænder, og en ny elbil er en meget sjælden begivenhed. Ikke mindst når der som her er tale om en bil, der helt ned til mindste detalje er skabt til at være eldreven, hvilket er mere, end man kan sige om f.eks. VW e-Up, som vi tidligere har omtalt.
Så bær over med os, når vi alligevel vælger at trave videre i sagaen om de forkætrede elbiler.
For lad det bare være sagt med det samme. Planlægger du et længere landevejsridt i en elbil, er BMW i3 - ligesom langt de fleste elbiler på markedet - nok ikke noget for dig. Under optimale vejrforhold skulle en opladning i bilens “spareindstilling” Eco Pro Plus kunne række til op mod 180-190 kilometer på en opladning, hvis man så bare lige kan undvære varme- og klimaanlæg og nøjes med en topfart på 90 km/t. Så høje tal var vi dog ikke i nærheden af. I standardindstillingen Comfort, som vi foretrak at køre med, skulle 130-160 kilometer være muligt, men i januarkulden var rækkevidden i vores testbil ikke meget længere end 120 kilometer.
120 kilometer er også mere end rigeligt for mange i hverdagen, men det vil afskrække de fleste fra at købe. Men hvor er det dog alligevel en skam, hvis BMW i3 bliver et særsyn i Danmark.
For rækkevidden er sådan set det eneste negative, der er at sige om BMW’s første masseproducerede elbil. Og skulle vi pege på den bedste elbil lige nu, ville løbet mellem Tesla Model S og BMW’en blive meget tæt.
Indtil videre findes der blot en enkelt i3 med dansk nummerplade, og selvsamme bil har vi haft fornøjelsen af at låne et par regnvejrsdage i januar.
Annonse
i3 er den første i rækken af BMW’s elbiler, der kommer til at bære navnet ‘i’. Der er også en i8 på vej, som er både en sportsvogn og en sparegris, en såkaldt plug-in hybridbil, der er udstyret med en el- og benzinmotor. i8 skulle eftersigende kunne køre 40 km/l. Bilerne har indtil videre kostet BMW adskillige milliarder at udvikle, og i den proces har BMW øjensynligt ikke været særligt optaget af at overgå de eksisterende elbilers begrænsede rækkevidder, selvom i3 bærer rundt på et meget let carbon-karrosseri. Hvad tyskerne til gengæld har været meget optaget af er at sikre en god køreoplevelse i en bil, hvor bilens hjerte, batterierne, fylder og vejer rigtig godt til i bunden af bilen.
i3 er forbløffende hurtig ud af starthullerne - fra 0-100 på syv sekunder i ét lydløst ryk - som man kender det fra andre elbiler, men også mellemaccellerationerne fra 80-120 km/t kan tage pusten fra de fleste. Bykørsel i den her bil er selvsagt en sand fornøjelse, men også når farten overstiger de 100 i timen er BMW i3 ganske komfortabel og overraskende stille, selvom hjul- og vindstøj gør deres for at forpurre elmotorens lydløshed.
Hjulene på BMW i3 er bemærkelsesværdigt smalle, hvilket har det formål at mindske luft- og rullemodstand. Elbiler har nemlig brug for at rulle rigtig meget, så man kan genvinde bremsenergi og producere ekstra strøm til batterierne. I BMW i3 bremser bilen således også af sig selv, når chaufføren slipper speederen, så man i mange tilfælde kan køre bilen med bare én pedal. Det fungerer rigtig godt.
Noget af det første, man bider mærke i inde i bilen, er den manglende midterkonsol, som jo er noget, der primært hører hjemme i biler med forbrændingsmotor. I BMW i3 er alle drivkomponenterne placeret i bunden sammen med batteriet, og der er således heller ingen gearkasse, så gulvet i BMW i3 er helt fladt. Det er med til at skabe en fornemmelse af rummelighed i en forholdsvis lille bil. i3 føles dermed, om ikke futuristisk, så i hvert fald meget moderne sammenlignet med andre biler. Væk er også bilens b-stolpe, der normalt bærer bagdørene, hvilket har gjort det muligt at udstyre bilen med to bagudvente bagdøre, også kendt som “selvmordsdøre”.
I højre side af ratstammen stikker der en lille “gearskifter” ud, som man bruger til at sætte bilen i gang med og til at sætte den i bakgear. Det er også på denne lille arm, at man finder start-knappen.
Smuk er BMW i3 ikke, men det er sjældent et prædikat, man vil sætte på en BMW. Til gengæld oser i3 af kvalitet, indvendigt og udvendigt. Det er noget helt andet, end vi er vant til. Det er brud med vanetænkningen. Hurra!
Og så tilbage til Tesla-sammenligningen. Tesla Model S er en meget attraktiv elbil, som har solgt relativt godt, siden den blev tilgængelig for danske kunder i august sidste år. Men Model S koster dobbelt så meget som BMW’en, som med undtagelse af den lille BMW 114d er den billigste BMW på det danske marked takket være afgiftsfritagelsen.
Prisen på BMW i3, som starter ved 282.000 kr., er rigtig fornuftig, hvis man ellers kan leve med rækkevidden. For 150 km. på en opladning er et kompromis, også selvom du principielt vil kunne lade den op på en halv time, hvis du lægger vejen forbi en af de 50 såkaldte combo-hurtiglade-stationer, der lader med 50 kW og som i år er ved at blive sat op rundt omkring i Danmark. Benytter du en alm. stikkontakt, f.eks. derhjemme, tager det op mod otte timer. Bruger du penge på at montere en ladeboks i garagen, tager det seks timer. Til gengæld er der ikke ligefrem kø ved de hundredvis af offentlige ladestandere, der er sat op i bl.a. København. Og det er altid muligt at finde en parkeringsplads.
Undertegnede er af typen, der nødigt går på kompromis med teknologi, men nogle gange hænder det. I min lomme gemmer der sig undtagelsesvis Apples nyeste smartphone. Den lever ellers en stor del af sit liv koblet til en stikkontakt. Glemt er den tid, hvor den gamle Nokia kunne holde batteri i ugevis. Jeg strækker mig langt for de glæder, der følger med en moderne smartphone, selvom batteritiden er elendig.
Spørgsmålet er, om BMW i3 rent faktisk har skabt en bil, som er værd at tilpasse sig efter? i3 har én stor ulempe og en lang række fordele. Det kan jeg godt leve med, og det tror jeg også, du kan.
Det er svært at finde hverdagstøj til mænd, som har kant. Det hele er sgu meget navy og klassisk. Og det er jo et resultat af, at så mange mænd simpelthen klæder sig kedeligt, for at sige det lige ud.