I 1886 åbnede de to brødre Theodor og Ferdinand Krüger et træværksted i København. Det var et simpelt drejeværksted, men over fem generationer har familieforetagenet udviklet sig til en selvproducerende designvirksomhed, der har produceret interiøret til Nomas nye restaurant i samarbejde med Studio David Thulstrup.

Brdr. Krügers ARV-stol er et produkt af chefkok og grundlægger René Redzepis filosofi om at skabe en gennemført oplevelse, hvor mad, belysning og interiør udtrykker én og samme idé. Det er mødet mellem en traditionsbundet håndværksvirksomhed og et ekstremt perfektionistisk restaurantforetagende.

”Der kan drages paralleller mellem maden på Noma og ARV-stolen. Det er klassiske ingredienser med moderne forarbejdning. Stolen er skabt som en blanding af traditionelt håndværk og moderne produktionsmetoder,” siger designchef hos Brdr. Krüger, Jonas Krüger.

Designet bygger oven på den store danske designperiode i efterkrigstiden, hvor træskulptører som Finn Juhl, Børge Mogensen og Hans J. Wegner (ALT.dk) satte Danmark på verdenskortet.

Brdr. Krügers mål var at skabe et møbel, der kunne gå hen og blive en moderne klassiker, fordi den henleder tankerne på ikoniske danske møbler, men med et moderne udsyn.

”Sædet og ryglænet er håndvævet af klassisk dansk papirsnor. Det var en vigtig detalje for René Redzepi, fordi det understreger håndværksdelen af designet. Det var også afgørende at skabe maksimal komfort. Redzepis vision for gæsterne var, at de skulle sidde komfortabelt i en stol med armlæn, uden man fik indtrykket af at sidde i en trone.”

Om stolen opnår status som nyklassiker er umuligt at svare på, men Jonas Krüger er tilfreds med samarbejdet.

”Projektet tillod os at udnytte de specialiserede træ- og snedkerteknikker, der er blevet givet videre gennem fem generationer af Krüger-familien, og at kombinere disse med de håndværksmæssige færdigheder i vores erfarne team i dag. Jeg er stolt over at have skabt noget så smukt, der ikke kun afspejler vores arv, men forhåbentligt består tidstesten som en del af den moderne danske designhistorie.”