756 nye øl svarer jo godt og vel til 2 nyheder pr. dag hele året rundt, helligdage inkl. Det er i øvrigt 140 flere end i 2011 og 109 flere end det hidtidige rekordår 2008. Men listen (som kan ses her) dækker også over, at mange, faktisk langt hovedparten, af øllene enten er variationer over nogle af det enkelte bryggeris faste sortiment, eller også er det øl, der er lavet én gang i en ekstremt begrænset mængde.
Det er der jo som udgangspunkt ikke noget galt i; især sidstnævnte kategori kan være ganske interes-sant, for det er hér, bryggerne kan vælge at lave et lille batch af noget eksperimenterende uden at skulle skele til, hvor hurtigt og nemt det kan sælges, hvordan det passer ind i produktionen på langt sigt, rentabiliteten osv. Den første kategori frembringer også en masse spændende øl, fx hvor allerede kendte øl får nye dimensioner ved at blive lagret på træfade, bliver tørhumlet eller meget andet godt.
Men der produceres også store mængder øl, hvor det virker som om, det nåleøje, der skal passeres, for at et bryggeri slipper en ny øl løs på markedet, er endog meget stort.
Hvorfor gør bryggerierne det så? Hvad er det, der gør, at danske bryggerier i 2012 føler sig kaldet til at sende den ene efter den anden nyhed på gaden. Man regner med ca. 120 danske bryggerier, hvilket betyder, at hvert bryggeri i gennemsnit har sendt 6,3 nye øl på gaden i det forgangne år. Trækker man den suverænt største enkeltbidragyder til listen, Mikkeller med 100 nye øl i 2012, ud, lander gennem-snittet i stedet på 5,5 nye øl pr. bryggeri udover produktionen af det faste sortiment.
Årsagerne er flere.
Der er masser af kreativitet og lyst til eksperimenter i den danske brygverden, og det skaber en masse spændende nye øl hvert år, hvoraf langt de fleste aldrig bliver til faste indslag på markedet.
Men der er også et andet parameter; kunderne, aftagerne af øllet. Det er ikke noget stort parameter for de store bryggerier, som primært går efter kunder med begrænset eller slet ingen lyst til at ekspe-rimentere. De, der har drukket Grøn Tuborg hele livet, og det bliver de ved med.
For mikrobryggerierne er det derimod et helt andet segment, der tales til. Det er forbrugere, der allerede i kraft af at være rede til at betale 4-5 gange så høj en literpris, har demonstreret, at prisen på øllet er, om ikke ligegyldig, så i hvert fald mindre væsentlig. Denne kundegruppe er i høj grad interesseret i at prøve nye øl. Faktisk i så høj grad at de forventer og forlanger det. De genkøber sjældent en øl, for uanset hvor god den har været, så vil de hellere prøve en ny spændende øl næste gang.
Det er lige præcis dette, der gør, at de danske mikrobryggerier ganske enkelt er nødt til at introducere spændende nyheder for at holde på kunderne. Nyhederne sælger man ganske hurtigt, mens det kan gå lidt mere trægt med det faste sortiment, uagtet at dette i øvrigt kan have været meget vel modtaget hos kunderne, da det i sin tid blev lanceret som nyhed. Det låser dermed bryggerierne fast i en Catch 22 agtig klemme; på den ene side, ville nogle af dem måske gerne fokusere på en høj kvalitet i det faste sortiment og at kunne levere dette i god og frisk kvalitet hele året rundt. På den anden side er de nødt til at prioritere at introducere nye øl løbende, for at fastholde deres markedsandel, og jo flere nyheder de introducerer, jo mere kommer det til at udgøre af deres samlede salg.
756 nye øl på et år er mange – rigtigt mange i et land med 5,5 mio. indbyggere. Af ovennævnte årsager vover undertegnede allerede nu pelsen og forudser, at rekorden kommer til at holde nøjagtigt ét år, og at 2013 vil bringe endnu flere nyheder fra danske bryggerier. /TH