Vi hører ikke altid om alle de store danske succeser i udlandet. Men der er faktisk en del eksempler på bands og musikere, som klarer sig bedre uden for Danmarks grænser. Le Gammeltoft præsenterer tre bands, der har slået igennem lydmuren.
Der har de sidste mange år hersket en form for mindreværdskompleks i Danmark i forhold til vores musikscene. Når musikken fra hjemlandet skal roses, sker det ofte med fraser som ”det lyder slet ikke dansk”, eller ”det er rigtig fedt, selv om det er dansk”. Men i virkeligheden har Danmark meget godt at byde på, når det kommer til musik, og det har udlandet for længst fået øjnene op for.
Vi har mange gange hørt, hvordan de store navne på den danske musikscene forsøger at rykke gennembruddet videre til udlandet. Og de danske medier fornøjer sig gerne med at dække forsøget – både når det lykkes, og når det ikke gør. Men der er faktisk mange bands, der arbejder den modsatte vej. Bands og musikere, som starter med at blive opdaget i udlandet, og som efterfølgende bliver kendte herhjemme. Mød tre af dem her:
1. Asteroids Galaxy Tour
Den danske duo bestående af Mette Lindberg og Lars Iversen har valgt at udgive deres musik på eget selskab, Small Giants. På den måde har de fuld kontrol over rettighederne til deres musik, kunstnerisk frihed og medbestemmelse i alle forretningsmæssige aspekter. En ret fed deal i forhold til, at de er ved at få bygget en solid fanbase op over hele verden.
Selv om de måske ikke er kendt i den brede danske befolkning, er de et af de danske navne, der er blevet hypet rigtig meget i udlandet, siden de i 2009 udsendte pladen ’Fruit’. Faktisk startede det udenlandske eventyr, før debutalbummet overhovedet var udgivet.
Det hele startede med singlen ’The Sun Ain’t Shining No More’, som duoen sendte ud til tyske og franske radiostationer, og der var omkring 87 forskellige radiostationer, som playlistede den uafhængigt af hinanden. Der var faktisk allerede skabt opmærksomhed omkring duoen gennem deres demo, som Amy Winehouse efter sigende fik fingre i. Hun bad bandet om at varme op for sig i København, og kort tid efter fik de landet en aftale om, at deres nummer ’Around the Bend’ skulle bruges i Apples iPod Touch-reklamer verden over.
Siden har de spillet omkring 150 koncerter som opvarmningsband for Katy Perry og har efterhånden spillet i hele Europa og de store byer i USA på egen hånd. Anerkendelsen er kommet i udlandet, men de danske medier og det danske publikum har ikke givet musikken helt den samme opmærksomhed.
Næste side: Efterklang
2. Efterklang
Bandet fik pladekontrakt i udlandet med The Leaf Label i 2004. Inden da havde de spillet få koncerter i Danmark og kun udgivet en lille ep, som blev solgt til koncerter og i kommission i ca. fire forskellige pladebutikker. Det kom derfor som en overraskelse for de fleste, da debutalbummet ’Tripper’ fik fem stjerner i The Guardian og andre store internationale medier.
Pludselig blev Efterklang inviteret til at spille festivaler rundt omkring i Europa, og bandet tog på turneer, hvor der dukkede langt flere mennesker op, end når de spillede i Danmark. Det tog lidt tid, før danskerne fik lige så stor opmærksomhed i hjemlandet som i udlandet – hvis det overhovedet er sket endnu. Først med pladen ’Modern Drift’ kom der bredere kendskab til bandet, og deres singler kom i rotation på danske radiokanaler.
”Det er i vores øjne o.k., at der nogle gange skal udenlandsk opmærksomhed til, før vi i Danmark gider lytte efter,” siger Rasmus Stolberg fra bandet. ”Det er dog ofte den eneste vej for de kunstnere, som ikke passer ind i P3’s playliste. Det ville være befriende, hvis bands med en anden slags lyd end den gængse havde mulighed for at slå igennem i Danmark uden først at blive et navn i udlandet. Vi har utrolig meget god nyskabende musik i Danmark, men den kunne godt trænge til mere lokal opbakning. Især opbakning til nye kunstnere. Måske ville vi så få endnu flere artister med udenlandsk succes.”
Efterklang får god støtte og opbakning både herhjemme og internationalt, men den primære ambition for dem er at skabe musik, som de ønsker, den skal lyde, og ikke som de tror, andre forventer, den skal lyde.
Næste side: WhoMadeWho3. WhoMadeWho
Den danske trio har længe været et kendt navn blandt musikinteresserede københavnere. Og det har på ingen måde været en hemmelighed, at bandet fra starten har klaret sig rigtig godt i udlandet.
”Det var faktisk med vilje, at vi fokuserede på udlandet med det samme,” siger trommeslager Tomas Barfod. ”Vi lavede instrumental discojam, og det virkede ikke, som om der var det store marked for den type musik i Danmark.”
Det eneste pladeselskab i Danmark, der muligvis kunne være et godt match for bandet, var på det tidspunkt Crunchy Frog, men i forhold til de udenlandske selskaber var det ikke interessant for WhoMadeWho, der sendte deres gode, gammeldags brændte cd’er til fem udenlandske selskaber. Gomma, Get Physical og Output svarede, at de var interesserede.
Allerede inden den første 12” blev udgivet, spillede den danske trio på en masse udenlandske high profile-klubber, fx Erol Alkans klub Going Underground i London, Optimo i Glasgow og Le Pulp i Paris. Inden for de seneste par år har de varmet op for Daft Punk, LCD Soundsystem, Mylo og Soulwax, hvor de har spillet foran op til 10.000 mennesker. Den største koncert, de har spillet, var et afløsningsjob for Klaxons foran 30.000 mennesker.
”Vi vil gerne spille i Danmark og har også udgivet vores musik via danske selskaber, men lige nu er det svært at nå at spille alle steder i Danmark, da vi har mange udenlandske bookninger,” fortæller Tomas Barfod. ”Lige nu er det faktisk sådan, at vores udenlandske karriere bremser den i Danmark.”