De unge har måske ikke råd til at være i Tisvildeleje, men de har saftsuseme råd til at være i Vejby
Andedammens helt store samtaleemne har i år været nordsjællændernes ungdomsritual, festivalen Musik i Lejet, der efter et stormombrust forår med lokale stridigheder og relokationer er blevet løftet til nationalt sladderstof. Men kan festivalen overleve uden sin geografiske mytologi og genopfinde sig selv på en campingplads?
Af:Magnus BjørnFoto: Freya Helmersen, Rasmus B. S. Hansen og Mathias Frisenborg
TONSTUNGE, LARMENDE GAFFELTRUCKS slider gennem det idylliske
sommerlandskab, stopper op og hælder træflis ud over jorden.
”Vi har en lille smule travlt, lad os bare sige det sådan,”
siger Peter Maarbjerg, bestyrelsesformand for Musik i Lejet.
Det er torsdag, og der er en halv time til, at Thor Farlov skal åbne musikfestivalen. I baggrunden brager hans lydprøve afsted, mens
frivillige i deres hvide Musik i Lejet-T-shirts svinger penslerne. De sidste
små indhegninger skal nå at have den sidste omgang maling, inden det hele går løs.
Uden for hovedindgangen står et meget ungt og meget
solbrunt menneskehav klar til at indtage det, der tidligere hed Tisvildeleje
Camping, men som de sidste fem uger er blevet
forvandlet til Musik i Lejets nye tilholdssted i en intens kamp mod tiden.
I sit græsgrønne tracksuit ligner Peter Maarbjerg, hvad
han er: En af cheferne for det hele. Og han lægger ikke skjul på, at de seneste måneder
har været besværlige. Festivalen har gennemlevet en regulær identitetskrise.
Først blev de – grundet klager over festivalens
miljøpåvirkning – forvist fra den famøse parkeringsplads ved
stranden i Tisvildeleje. Herefter flyttede man festivalen til et par
fodboldbaner i Vejby, en spadseretur på promilleramte dingleben fra den oprindelige lokation.
Men også her var der komplikationer på grund af en masse
bureaukratiske detaljer, som er vigtige, men også rigtig kedelige, hvorfor jeg
vil spare dig for dem. Da røgen havde lagt sig, endte hele Nordsjællands
sommerutopiske slaraffenland på en campingplads (også i Vejby) af alle steder.
Oven i alt dét landede for nylig TV 2s dokumentarserie ’Slaget om
Tisvilde’, der udpensler striden mellem dem, der ville beholde Musik i Lejet i
Tisvildeleje, og dem, der drømte festivalen et sted hen, hvor solen sjældent
skinner.
Annonse
Spørgsmålet, der presser sig på, er selvfølgelig: Kan
Musik i Lejet overleve, at de har mistet den Instagram-venlige havudsigt, sand
mellem tæerne og Tisvildeleje som bagtæppe, og genopfinde sig selv på en
campingplads med udsigt til en rugmark?
PÅ TRODS AF Maarbjergs erkendelse af, at de har ’en
lille smule travlt’, lader han umiddelbart til at have en hvilepuls på
Cristiano Ronaldo-niveau. Der er stadig detaljer, der ikke sidder helt i
skabet, men, forsikrer han, fundamentet er på plads.
Faktisk er campingpladsen på papiret
langt bedre egnet til at afholde en festival på end den gamle beliggenhed, siger Peter Maarbjerg.
For de uindviede var den gamle adresse en asfalteret parkeringsplads.
Den vi nu befinder os på minder mere om en lille version af Northside – bare med et yngre, mere solbrunt
og ja, rigere publikum. I hvert fald når man tager forældrenes konti med i
beregningen.
Det hele starter med en mindre skønhedsfejl. Et
massivt køkaos udsætter åbningen af Musik i Lejet med en time. Men så er showet
altså også i gang, skal jeg hilse at sige.
Efter Thor Farlovs åbningskoncert går der ’nå, hvad er
det her så for noget’-stemning i den. Folk lokaliserer deres yndlingsbarer,
genfinder sidste års sommerflirt og udforsker den sociale legeplads, hvor de skal opholde sig de næste tre dage – når de altså ikke skal sidde i sommerhuset og
spise pil-selv-rejer.
Generelt er der en overbærende stemning i luften. Flere
gæster, jeg snakker med, lader til allerede at have nået en realistisk erkendelse af
hvilke – vil nogen måske mene – ubarmhjertige udfordringer, holdet bag
festivalen har stået overfor.
Til mit simple spørgsmål ’Hvad synes I om den nye
plads?’ lyder svaret flere gange: “Det er jo bare ikke helt det samme,
men det skal nok blive lige så sjovt, og vi får det bedste ud af det.”
Eller som 15-årige Sebastian formulerer det i køen til
Joe & the Juice:
”Så længe alle mine venner er her, er det ikke så vigtigt,
om det er her eller nede ved stranden.”
Annonse
Selvom der var tryk på hegnet inden åbningen, er der
meget luft på pladsen i løbet af eftermiddagen. Først hen imod klokken 22 er
der ved at være proppet til randen, hvor end i træflisen man placerer sine Birkenstocksandaler.
Og når man står som sild i en tønde i Fiskerbaren til
Johnny Deluxe, kan man måske godt undre sig en smule over, at et
kult-nordsjællandsband af den kaliber skal spille i et lille bitte telt, når
der står to gigantiske scener og kukkelurer lige rundt om hjørnerne.
Der er 75 grader under presenningen.
FREDAG EFTERMIDDAG TOPPER festivalens
selvironiske charme. I bedste Tisvildeleje-stil afholdes der petanqueturnering, og det er værd at bemærke, at Musik i Lejet altså
er den eneste festival i landet, hvor den aktivitet finder sted som en officiel
del af programmet.
Turneringen byder på hvedeølkander i pendulfart, kække
studerende fra Kreativ Kommunikation på kommentatorpladserne og 26 grader i
skyggen under de blå parasoller, hvor publikum sidder i solstole med Flatlist-briller på næsetipperne.
For at få stemningen gravet godt ind under huden deltager
undertegnede selvfølgelig med min sublimt kastende holdkammerat. Og efter tre
timers indledende runder må vi se os besejret i finalen.
I voldsom ærgrelse går førstepræmien (hele Musik i
Lejets merchandisekatalog) til to gutter, der simpelthen bare havde øvet sig en
tand mere i ugen op til. De havde også en petanquebane hjemme i haven,
indrømmer de ydmygt, da sejren er i hus. Og for at forværre nederlaget modtager
vi et par sokker som trøstepræmie for den tidskrævende indsats.
LØRDAG BEGYNDER UTOPIEN at slå revner. Først
bryder betalingsservicen Nets eklatant sammen, og det købestærke publikum trækkes ned i tempo. Senere
går strømmen. Ikke bare i én bod, men hele festivalen mørklægges under Nik og
Jays koncert, netop som den skal til at nå sit klimaks.
Sidst men ikke mindst opstår der til Merro8s
afslutningskoncert et voldsomt masseslagsmål i udkanten af publikum.
Alle hændelser, der kunne have været rimelig fatale,
eller i hvert fald burde kunne få folk til at beklage sig og rynke brynene. Men
publikum virkede til at have skuldrene ekstremt sænket.
Annonse
Og det signalerer nok, at Musik i Lejet efterhånden er en urørligt indgroet institution hos deres kernepublikum. På trods af, at der både var
udefrakommende omstændigheder, der gjorde det svært, og alt måske heller ikke
var eksekveret til perfektion i denne første omgang, så kan festivalen sagtens
klare sig.
I hvert fald kan det godt være, at de lokale
kritikere har fået fordrevet Musik i Lejet og festivalens tilhængere fra den
oprindelige legendariske plads i vandkanten. Og som advokaten
med de røde briller, Anja Cordes, siger i ’Slaget om Tisvilde’, har de unge jo alligevel ikke råd til at være der. Men med
eller uden farmands kreditkort: De har saftsuseme råd til at være i Vejby.