Soulland går ind i klimakampen med Den Grønne Studenterbevægelse
Foto: Nikolaj Adam Holm Møller

Soulland går ind i klimakampen med Den Grønne Studenterbevægelse

Det danske tøjmærke Soulland har i sympati med Den Grønne Studenterbevægelses klimakamp lanceret en ny t-shirt kollektion, hvor overskuddet går til de grønne aktivister.

Soulland har siden mærkets spæde start taget en masse chancer. De har eksempelvis aldrig været bange for at trykke sociopolitiske budskaber på deres tøj, hvilket ellers har den risiko, at det kan have den direkte modsatte virkning, fordi mange forbrugere forbinder netop budskaber om social ligestilling som at være det modsatte af virksomhedernes agenda. Men Silas Adler fra Soulland mener selv, at de sluppet afsted med det, "fordi de faktisk mener det."

"Vi står inde for alt, hvad vi gør. Det, der står på tøjet, er jo vores værk, og hvis folk er uenige, så må de vise det med pengepungen. Men Jacob og mig har startet Soulland sammen, og det er også vores meninger, der står på tøjet," forklarer Silas Adler. 

Det viser de nu igen ved at lave et samarbejde med en af vor tids måske største politiske ungdomsbevægelser: Den Grønne Studenterbevægelse. De var medarrangører af Folkets Klimamarch i København, som - ifølge Københavns Politi egne tal - mobiliserede mellem 25.000 og 30.000 demonstranter.

De strejker for klimaet uge efter uge og står standhaftigt fast på Christiansborg slotsplads, hvor de med bannere i hænderne råber til landets magthavende med et meget konkret budskab - "Alt politik er klimapolitik." 

imageg5fyl.png

DSC_8427.jpg

Når de har valgt at støtte op om Den Grønne Studenterbevægelse, er det ifølge Silas Adler på baggrund af, at klimakampen også er vigtig for de to stiftere.

"Det er enormt positivt, at der er nogen, der er klar til at ofre noget for klimaet. De ofrer en del af deres uddannelse for at skabe fokus på noget, vi alle burde gå op i. På den anden side er det jo tragisk, at det er børn, der skal gå først. Vi har alle sammen et ansvar, som vi ikke har taget. Der er brug for flere politikere og virksomheder, der aktivt er med til at skabe fokus på klimaforandringer, som de unge gør det i dag."

Det var også til Folkets Klimamarch, at Soulland og Den Grønne Studenterbevægelse kom i kontakt med hinanden, fortæller Silas Adler.

"De kontaktede os til den store klimamarch, fordi de så vi deltog med vores børn. En repræsentant fra Den Grønne Studenterbevægelse kom og hilste på os og spurgte, om vi ville hjælpe dem med at lave nogle t-shirts, og så mødtes vi på kontoret," siger han og fortsætter:

"De er skarpe. Det er også en af grundene til, vi gerne vil hjælpe dem. Og det er fedt, at de tager det så seriøst og gør det godt."

DSC_8445.jpg

DSC_8469.jpg

Fremadrettet vil Den Grønne Studenterbevægelse være iført t-shirts, som netop Soulland har været med til at producere - i et meget begrænset antal.

"I forhold til det her projekt med Den Grønne Studenterbevægelse, har jeg det sådan, at de er mere relevante end jeg er. Det eneste, jeg kan gøre for dem, er at hjælpe dem med at få lavet nogle t-shirts og få nogle folk til at bakke op om budskabet. Men de kæmper deres kamp ti gange bedre, end jeg gør. At bruge sin platform bare en lille smule konstruktivt, er det eneste værktøj jeg har til at gøre bare en lille forskel. Det ligger mig meget nært," fortæller Silas Adler.

Kunstnere som HuskMitNavn, Tal-R og Olafur Eliasson har hver især bidraget med et tryk til trøjerne, ligesom, at der gennem en konkurrence er blevet udvalgt tre andre tryk, som er designet af unge klimaentusiaster. De kan anskaffes fra tirsdag den 4. juni i Soullands butik inde på Gammel Kongevej 41 i København for 350 kroner, og alle pengene går direkte til Den Grønne Studenterbevægelse.

Soulland har også planer om selv at være et bæredygtigt tøjmærke. Inden for blot et par sæsoner sigter de efter, at deres tøj skal være produceret af 100% bæredygtigt materiale, fortæller Silas Adler.

"Vi har de sidste fire år sat mere fokus på at producere bæredygtigt. Vi begynder også at rulle projekter ud nu, der fokuserer på det. Over halvdelen af vores AW kollektion er lavet med bæredygtige materialer som økologisk GOTS-certificeret bomuld og hamp. Målet er at 100% af vores fremtidige kollektioner bliver løftet op på et mere ansvarsfuldt niveau. Så vi skal være på 100% indenfor et par sæsoner, og så skal vi holde det sådan," fortæller han.

DSC_8381.jpg

DSC_8603.jpg

Se, hvad vi ellers skriver om: Soulland, Herremode og Klima