Ur-industriens samvittighed er kulsort. Er forandring på vej?

Ur-industriens samvittighed er kulsort. Er forandring på vej?

I modsætning til tøjbranchen har der været meget stille i ur-verdenen, når det gælder den grønne omstilling. Mange ure bliver stadig lavet med en tvivlsom værdikæde i materialer, der bestemt ikke er af bæredygtig herkomst. Branchen er dog under forandring. Måske fordi kunderne i dag efterspørger ansvarligt producerede ure, der tvinger producenterne til at udvikle en samvittighed.

Offentliggjort

PÅ OVERFLADEN KUNNE det ligne et pr-stunt eller et slet skjult forsøg på greenwashing, altså markedsføring, der forsøger at få varen til at fremstå mere bæredygtig, end den egentlig er. Da den schweiziske ur-producent Oris sidste år lancerede deres Oris Aquis Date Upcycle, var urskiven på den nye dykkerurkollektion lavet af genanvendt plastik høstet i verdenshavene.

Hver urskive bestod af en psykedelisk mosaik af kulørte plastikfragmenter, der gjorde hvert ur til et unikum – nogle ville sige en rædsel – samtidig med, at det formidlede en historie om Oris’ miljøbevidsthed. Selvom lanceringen selvfølgelig også var et pr-stunt, som fik masser af opmærksomhed i internationale ur-medier, så var det i tråd med firmaets forretningsfilosofi: Oris Aquis Date Upcycle var ikke en limited edition, som sådan noget ofte er i ur-verden, men en permanent del af firmaets sortiment. Det vidner om et vist engagement.

Det samme gør, at Oris i dag kan kalde sig CO2-neutrale. Oris har fået de uafhængige klimaeksperter i rådgivningsfirmaet ClimatePartner til at beregne virksomhedens og deres produkters CO2-aftryk ud fra aktiviteter så forskellige som opvarmning af fabrikken i Hölstein og medarbejdernes pendling til og fra arbejdet. ClimatePartner kunne i 2021 bekræfte, at Oris også kompenserer for over 2.500 ton CO2 gennem deres støtte til projektet Clean Oceans, der indtil videre har forhindret en milliard plastikflasker i at ende i havet.

ORIS ER EN firstmover i den schweiziske ur-branche, hvad angår bæredygtighed, men andre store ur-firmaer er også langsomt begyndt at vågne op af Tornerosesøvnen. I 2021 lancerede Panerai koncept-uret Submersible eLAB-ID, der er lavet af 98,6 procent genbrugsbaserede materialer. Uret er ifølge Panerai ”det ur med den højeste procentdel af genbrugsbaseret materiale, der nogensinde er lavet.” Modellen kommer i en begrænset udgave på 30 styk, hvilket er en dråbe i havet, når man tager i betragtning, at den årlige produktion af schweiziske ure lander i omegnen af 20 millioner ure. Målet er ifølge Panerai, at genbrug skal fylde 30 procent i firmaets sortiment. Desuden har ur-mærker som Omega, Cartier og IWC underskrevet Responsible Jewellery Councils (en non-profit-organisation, som udmåler standarder i ure- og smykke-industrien) adfærdskodeks for adgang til ædle metaller og ædelstene, og Chopard har investeret i sin egen guldmine i Sydafrika, hvor de siden 2018 har udvundet deres eget ’etiske guld’.