Klassikertjekket
En klassiker er altid et projekt, men ikke alle liebhavere er lige krævende. Christian Grau tager pulsen på en 1964 Lancia Flaminia.
Bilens historie kort
Flaminia er et godt billede på den position, Lancia engang indtog som en af bilindustriens mest ambitiøse og innovative producenter. Bilen udmærker sig med dengang opsigtsvækkende teknik som V6-motor i aluminium, letvægtskarosseri fra Carozzeria Touring, der også har slået de elegante streger, og en transaksel-konstruktion på bagtøjet, som betød, at kobling og gearkasse blev bygget sammen med differentialet på bagakslen. En teknik så avanceret, at den imponerer selv i dag.Dengang sendte den prisen på en Flaminia op på Aston Martinniveau, og sammen med det besnærende design tiltrak den kendte kunder som Audrey Hepburn, Sophia Loren, Brigitte Bardot og Ernest Hemingway. Alligevel er den i dag næsten glemt og prismæssigt overhalet af dengang billigere konkurrenter fra Jaguar og
Ferrari. Behageligt nok for den klassiske køber.
Hvordan kører den?
Det er ikke en bil, man tager på som en sportsvogn, man er bare om bord, som vores udlåner Daniele fra Stelvio udtrykker det. Ganske rigtigt føles bilen mere som en tilstand end som den avancerede køremaskine, den engang var. Vores testbil stod for at få justeret kardanakslen, og det vil givetvis ændre oplevelsen radikalt, ikke desto mindre fik vi da en lille smagsprøve. På plussiden tæller det herligt faste styretøj, helt uden slør, og skivebremserne (både for og bag), der bider i ved mindste berøring. Motorens meget bokser-agtige pludren er ligeledes fin, men den akkompagneres af pibe- og raslelyde, og når man giver den gas, formår konstruktionen ikke rigtig at omsætte omdrejningerne i øget fart. Det er, som om den bare larmer mere og lugter mere. Så selv med kardanakslen i topform ligner den ellers letkørte elegantier mere en søndagstur end et historisk race.
1964 LANCIA FLAMINIA 3C
2,8 GTL TOURING
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Motor: 2,8 liters, V6 aluminium, 3
Weber-karburatorer (3C), 150 hk
Pris: Testbilen er netop handlet for
285.000 kr. hos Stelvio i Måløv
Er det et projekt eller enhverdagsbil?
Euromans vurdering siger 75 % projekt og 25 % bil. Lanciaen er muligvis driftsikker, men ikke egnet til hverdagsbrug i det danske klima. Reservedelene kan skaffes, men næppe fra dag til dag, og nye karosseridele skal laves helt fra bunden hos en dygtig pladesmed.