Peugeot har længe været blandt danskernes foretrukne bilmærker. Både fransk og driftsikker, kulturel og nålestribet, elegant og hverdagsanvendelig. Imageneutral kort sagt.
Men også en succes bygget på familievenlige mellemklassemodeller som 208, 308 og 508. Jo, der har været lidt coupeer og lidt SUV for at løfte omdømmet, men aldrig sådan en rigtig hidsig sportsvogn.
Det råder RCZ R nu bod på, men kan en Peugeot virkelig stjæle kunder fra Audi, BMW og måske endda Porsche, når der står 770.000 på prissedlen, det er værd at teste.
RCZ-R kommer fra Peugeot Sportsafdeling og er en gadeversion af mærkets cup-bil. Den har ikke bare en ny hidsig 1,6-liter motor med 270 hk. Den har også de dyre komponenter, der skal til for at håndtere kræfterne – større bremser, lavere undervogn og et Torsen spærredifferentiale. Lækkert ligesom kabinen, der er blevet diskret opgraderet, blandt andet med to dybe og faste sportsæder i læder og alcantara. De holder dig så fast, at du knap behøver selen, men spænd den hellere alligevel.
Umiddelbart virker det oplagt at give RCZ den sportslige opsætning, som designet inviterer til. Og bag rattet giver det absolut mening at spænde 270 heste for vognen.
Den har i forvejen et lavt tyngdepunkt og en god balance. Nu er den blevet sænket yderligere en centimeter, og samtidig er den på én gang blevet lettere og stærkere, takket være den nye, stærke 1,6-liter motor.
En rigtig køreglad pakke, der kombineret med det faste styretøj, det kontante gearskift og den hidsige brummen fra udstødningen virkelig giver dig følelsen af sportsvogn.
Troede man blot at R-tilføjelsen var et look skal man bare dreje nøglen eller køre over en vejstribe for at få manet den tanke til jorden. RCZ-R er hård, larmende og intens. Vi kørte den en tur til Jylland, og det var på nippet til at være anstrengende.
Annonse
Til gengæld lover det godt for oplevelsen på de små veje, og RCZ-R svigter ikke. Den er lynhurtigt, skarp og omdrejningsvillig. Især samspillet mellem motor og gearkasse er en fornøjelse. Den lægger 330 Nm ved 1.900 omdrejninger, men bliv i gearet og den fortsætter indtil over 6.000 omdrejninger. Det giver en smidighed med masser af træk, næsten uanset gearvalg.
Apropos træk, så er det faktisk også bilens svaghed. Den har flere kræfter end styretøjet kan tøjle, og momentstyringen er tæt på det abnorme. Problemet kan givetvis afhjælpes ved at vælge mindre dæk. Det vil samtidig gøre bagenden en anelse løsere og dermed bidrage yderligere til køredynamikken, men ret beset skal styretøj, hjul og undervogn matche hinanden på en bil fra Peugeot Sport.
Bortset fra det er RCZ-R præcis så direkte, lynhurtig og velafbalanceret letvægter, som man kunne håbe på.
RCZ-R er en dejligt kompromisløs sportsvogn med en lækker motor, der matcher designet. Sammenlignet med stangvaren Audi TT skiller den sig ud, og den har mere klasse end en Toyota GT 86.
Du kan få tyske konkurrenter til samme pris, men de vil ikke give dig samme følelse af rå og utøjlet sport. Til gengæld vil de slå RCZ-R på komfort, kabinefinish og raffinement i køredynamikken. Det bliver en svær kamp for Peugeot.
Jeg kan love dig for, at jeg har meget på hjerte. Men det kommer jeg ikke til at blande ind i min karriere. Det er ikke professionelt interessant for mig at udtale mig om ting. At jeg selv mener en masse i det private … fair snak. Men den snak kan jeg tage med nogle venner.