Der er mode i fodboldstøvler.

Det ved enhver, der har fulgt udviklingen fra sorte læderskønheder som Copa Mundial og Puma King over Adidas’ gummibelagte skruemaskine Predator til de orange, lilla og turkise flyknit-sager nutidens fodboldstjerner drøner rundt i.

Men hvor moden tidligere i høj grad var drevet af den materialeteknologiske udvikling, har flere mærker på det seneste allieret sig med toneangivende modedesignere uden særlige sparketekniske kompetencer, kun for at hype deres støvler blandt det delsegment, der både er til fodbold og fashion.

LÆS OGSÅ: Er Hector Bellerín fodboldens mest velklædte spiller?

For et par år siden lavede Adidas for eksempel en opsigtsvækkende version af støvlen adizero f50 i samarbejde med japanske Yohji Yamamoto.

adidas Yohji Yamamoto adizero f50 LE

Og i år har Nike hevet to af tidens allerhotteste designere ind over deres støvleproduktion, nemlig Kim Jones, der lige er gået fra en stilling som kreativ direktør hos Louis Vuitton til den samme stol ovre hos Dior Homme, og så Virgil Abloh, der er ny kreativ direktør hos Louis Vuitton.

Mercurial Superfly 360 x Kim Jones

Virgil Abloh x Mercurial Vapor 360

Kent Nielsen udtalte på et tidspunkt, at farvede fodboldstøvler er ’for fotomodeller’, og er man på det hold, der synes, at støvler skal se ud, som den gang far og Pelé var unge, vil man næppe være vild med Abloh og Jones’ kreationer.

Synes man til gengæld, at flamboyante typer som Neymar og Pogba er det bedste, der er sket for moderne fodbold, ja, så er man nok lige målgruppen.

LÆS OGSÅ: Adidas løfter sløret for alle deres udebanetrøjer til VM

LÆS OGSÅ: Drux og Flam fra 'Sat Af': "Vi møder spillerne i øjenhøjde"

LÆS OGSÅ: Historisk aftale: Premier League får vinterpause