De har stædigt holdt fast i deres forældede downloads, mens de andre tjenester buldrer frem. Men nu har Apple endeligt taget mikrofonen op og kastet sig ind i streaming-slaget . Apple Music er navnet på raketskytset, der skal sikre dem endnu en succes. Og måske endnu en revolution som iTunes var det i sin tid.
Tjenesten ligner dog unægtelig Spotify, Tidal, Wimp og nævn selv resten. Hvis Apple skal gøre sig gældende, skal de først og fremmest konkurrere med svenske Spotify, der klart fylder mest i landskabet. Sammenligner man de to, har de begge omkring 30 millioner numre i cirka samme kvalitet til samme pris. Så da jeg hørte om Apple Music første gang, tænkte jeg:
Hvad skal vi bruge det til? Hvordan skal Apple få kunderne væk fra noget de tilsyneladende er fint tilfredse med? Hvad er deres fordel? Her får du de seks vigtigste stridsmål mellem herskeren Spotify og udfordreren Apple, og min personlige vurdering efter at have brugt 24 timer i selskab med nykommeren.
Ja, det er absurd. Men Apple har vores dankortoplysninger, og de sender app’en direkte ind på din telefon, næste gang du opdaterer styresystemet. Så når Apple giver de tre første måneder gratis, svarer det til at være på Roskilde og forvilde sig ind i en hattebutik i en god koger: Det ender i et salg.
Så selv om Apple har sovet tungt, bør vi alle sammen – Spotify inklusiv –tage Apple alvorligt. På den anden side har Spotify 20 millioner betalende kunder og næsten tre gange så mange, der lever med reklamerne. Så hvad er egentligt udsigterne for Apples nye skud?
”Det bliver ikke det nye Google+. Apple har bygget Music oven på iTunes, som allerede er ekstremt populær. De er derfor allerede inde i telefonen på mange mange mennesker,” fortæller Christiane Vejlø, der er digital trendanalytiker hos Elektronista Media.
Lad mig her indskyde, at jeg er Apple fanboy. Jeg står ikke i kø, når der kommer nye produkter, men jeg synes, navigationen og designet spiller langt bedre end alle andres. Jeg er ved at gå amok, når jeg på jobbet skal skrive på en PC. Men derfor kan jeg sagtens være kritisk. Måske er det faktisk endnu lettere, ligesom når favoritboldholdet er dårlige i forsvaret. Af samme grund bad jeg Christiane Vejlø om en god grund til at Apple flopper.
”Spotify er jo faktisk en gammel tjeneste. Så de har en erfaring med musikbranchen og brugerne, som er den helt store fordel. Og der er også nogen, som er ramt af Apple-fatigue. Folk, der er trætte af at Apple lægger det ind på telefonen, uden du kan gøre noget. De vælger det helt bevidst fra,” siger Christiane Vejlø.
Annonse
”Men der er nogle ting omkring lækkerhedsfaktoren, som ikke er der. Spotify er lidt nørdet og ser ret teknisk ud. Og det vil Apple udnytte og med et ekstra lag af livsstil.”
Ok. Så Spotify har erfaring, men Apple har det lækre design. Men kommer Apple ikke til at betale for, at de andre har kunnet etablere sig i ro og mag?
”Apple er sjældent firstmovers. Folk glemmer, at iPod’en, iPad’en og iPhone’en ikke var så innovative, som de er gjort til. Men Apple gør det rigtigt, og de gør det på Apple-måden. De har overværet alle de fejl, som de andre har begået og fjernet dem. Det er lækkert og brugervenligt. Det giver færrest mulige problemer for brugeren. Og det bliver afgørende sammen med indholdet,” siger Christiane Vejlø.
Så Apple er ved at lave endnu en iPod-manøvre. De ved at ”opfinde” noget, som allerede findes, og samtidigt få det fremlagt som ”det næste kapitel i musikhistorien”, som Tim Cook sagde. Eller rettere sagt, er det mig som forbruger, der får det til at fremstå sådan, fordi jeg gakker helt ud over deres produkter.
Vejlø har i hvert fald fat i noget. Apple Music ser lækkert ud ligesom alt andet, der er designet af Jony Ives designhold. Men normalt kan man finde ud af et Apple-produkt, efter man har haft det i hånden i fem sekunder.
Men det kan jeg ikke med Music. Måske fordi, den kan så mange ting. Men det er frustrerende, når man bakser rundt i de forskellige menuer og klikker på ting, man åbenbart ikke kan klikke på. Og design kan næppe sælge produktet alene, hvilket leder mig videre til næste punkt.
For heldigvis er der mere juice i æblet. En vigtig del af Apple Music er radiokanalen Beats 1, som Apple fik med, da de smed tre milliarder dollar for Beats Electronics. Stationen ruller døgnet rundt med højtprofilerede Ebro Darden fra New Yorker kanalen WQHT, den fremadstormene dj Julie Adenuga og ikke mindst Zane Lowe fra magtfulde BBC Radio 1.
Man kan dog godt tvivle på, at det er muligt for én kanal og tre værter, at spille noget, som både er interessant og som også opnår de lyttertal, som man må forvente er noteret på et stykke papir et sted i Californien. Også selv om Apple løbende inviterer store stjerne til at bestemme indholdet en gang i mellem. Denne skribent har det i hvert fald allerede stramt over P3, og den kanal skal blot ramme bredt i Danmark.
Heldigvis har Apple en sikkerhedsventil, som gør, at ingen rigtigt kan klage. Du kan nemlig bygge dine egne radiostationer. Når du hører et fedt nummer, kan du klikke på ”start station”, og så finder app’en musik i samme stil. Det er denne del, der minder meget om Pandora, som dog har været lukket ned af lovgivningen herhjemme i små ti år. Når app’en finder et nummer, kan du bede den finde mere eller mindre af den slags, og på den måde bliver vurderingen mere og mere præcis. Og dét er skønt, når man er blevet for gammel til at lede efter ny musik.
Apple satser stort på kurateret indhold. I skrivende stund er der dog kun en række musikmagasiner som Pitchfork og Rolling Stone på listen over kuratorer, og de har altså også uendeligt mange playlister på Spotify.Til gengæld giver Spotify ikke, musikerne mulighed for at tale direkte til deres følgere. Det kan de på Apple Music.
Annonse
”Jeg tror, at det helt store bliver opdagelsen af ny musik, og hvordan vi bliver præsenteret for det. Brugerne hos Apple kan tage den dovne løsning gennem radioen, men der er også den her måde, hvor musikken er kurateret. Og det er en trend, vi ser på alle digitale tjenester. Altså hvor kendte mennesker eller eksperter giver anbefalinger. En kok, der fortæller hvilke knive eller hvad for noget salt, de vil bruge. Det samme gælder musik,” udtaler den digitale trendanalytiker Christiane Vejlø.
”Det er en god idé, men det handler om eksekvering. De har prøvet før, hvor man kunne følge nogle kunstnere gennem iTunes, og det virkede ikke. Og det, de gør, minder meget om den gamle funktion i Myspace. Men vi vil gerne have en relation til kunstnerne,” vurderer Christiane Vejlø.
Ret hurtigt vil vi finde ud af, om Apple skal have magten over musikken. For de første tre måneder får vi alle sammen helt gratis, og det er her mastodonten skal stjæle de afgørende markedsandele.
”Hvis folk finder en fordel hos Apple Music i de tre måneder, vender de ikke tilbage til Spotify. Prismæssigt er det det samme. Desuden er der dem, der ikke er på streaming endnu, og hvis de samtidigt er trygge ved iTunes, så vil de vælge Apple Music,” fortæller Christiane Vejlø.
Så hvem vinder streamingkrigen? Denne skribent er svært glad for Spotify, som virker glimrende og opfylder de største behov. Og jeg kan godt lide tanken om, at Apple ikke skal eje hele verden sammen med de andre store fra Amerika. Endeligt har de en gratis version, som stadigt størstedelen af alle streamere bruger. Men betaler man alligevel for sit abonnement, og kigger vi kun på indholdet og funktioner, er det svært ved at finde argumenterne for, hvorfor man ikke skulle vælge Apple. Det ser bedre ud og kan mere. Desuden kan det vise sig, at deres radiomodeller opfylder et behov, jeg ikke vidste, jeg havde.
Og nå ja, Apple har Taylor Swift, og det har Spotify ikke.
Jeg kan love dig for, at jeg har meget på hjerte. Men det kommer jeg ikke til at blande ind i min karriere. Det er ikke professionelt interessant for mig at udtale mig om ting. At jeg selv mener en masse i det private … fair snak. Men den snak kan jeg tage med nogle venner.