Facebook har netop lanceret deres nye app Facebook Paper. Hårdt fokus på nyheder og et stramt design kan ende med at udkonkurrere den oprindelige Facebook-app.
Hvor Facebook er designet til computeren og derefter flyttet til den mobile platform, er Facebook Paper lavet direkte til den håndholdte. Og det kan ses. Nøgleordene er rent design og historier præsenteret i lækkert layout, hvor annoncer træder i baggrunden. Allerede nu spekuleres der derfor i, om Paper vil gøre den originale Facebook-app overflødig. Det ligner et stærkt comeback fra Facebooks fejlslagne Snapchat-klon ”Poke.”
“… det er meget mere end bare en app til at læse nyheder, skriver Dieter Bohn på The Verge. "det er en komplet gentænkning af hele Facebook. Når du først har brugt det en gang, har du højst sandsynligt aldrig lyst til at benytte den almindelige Facebook-app igen."
LÆS OGSÅ Nu kan du regne ud, hvor meget tid du har brugt på Facebook
Paper er det første produkt fra Facebooks udviklingsafdeling, Creative Labs, som nok bør sende en tak til den populære nyhedsapp, Flipboard, som designmæssigt ligner inspirationskilden. Paper betjenes ved at swipe horisontalt, hvilket er den mest markante design-feature. Hvert swipe viser dine venners billeder, statusopdateringer og videoer i fuld skræm. Designet gør, at brugeren, ifølge folkene bag, formentlig vil bruge mere tid på hvert opslag, og ikke hamre igennem newsfeeden med samme hastighed som på Facebook.
Med æstetikken for øje har Papers designteam også fjernet de fleste knapper, så brugerfladen er langt strammere og intuitiv end Facebooks. Læg dertil at Paper indtil videre er reklamefri. Paper giver desuden brugeren muligheden for selv at vælge mellem en lang række kategorier fra politik og nyheder til fotos og lolcats. Under hver kategori samles en række forskellige kendte og ukendte kilder, udvalgt af Papers egne folk.
LÆS OGSÅ Google udvikler teknologiske kontaktlinser
“Målet er ikke bare at viderebringe artikler fra The New York Times, men også at fremhæve indlæg fra dygtige og stadig ukendte bloggere, kommentarer fra branchefolk og holdninger fra eksperter," skriver TechCrunch.com.
Eftersom Paper i dag kun er tilgængelig for det amerikanske publikum, må Europa vente tålmodigt. Det er endnu ikke oplyst, hvornår Paper bliver sluppet løs i Europa. Alt efter appens sucecs i USA må vi forvente en introduktion for de europæiske brugere i løbet af 2014.
Se promovideo for appen her:
FACEBOOK Bliv ven med Euroman