Kruseduller fra TYPO Berlin

Kruseduller fra TYPO Berlin
Offentliggjort

For kort tid siden deltog vi i den årligt tilbagevendende begivenhed, TYPO Berlin. TYPO Berlin er en kæmpe konference rettet mod grafiske designere med mere end 50 talere fra hele verden.

Sune Ehlers krusedullede et visuelt referat fra de tre dage, arrangementet varede. Her er et uddrag fra hans skitsebog og et par kommentarer.

Kruseduller fra TYPO Berlin

En superstjerne indenfor grafisk design, Jessica Walsh fra designstudiet Sagmeister & Walsh talte, fortalte om vigtigheden af at lege i ens arbejde. At turde tage chancer, være 'nøgen' i designprocessen. Både konkret og i overført forstand. Hun og kollegaen Stefan Sagmeister er kendt for gerne at smide kludene, hvis det hjælper med at få et budskab igennem. Den afklædte arbejdsmetode skinner også igennem på deres hjemmeside, hvor forsiden er et livebillede via webcam af deres studie i New York, så man altid kan se hvad de laver. Nogle gange uden en trævl på kroppen.

Kruseduller fra TYPO Berlin

Som det sig hør og bør på en fagfestival, er der meget dedikerede fans, der dyrker deres helte som rockstjerner.

Kruseduller fra TYPO Berlin

Flere unge og vilde designere ruskede op i konventionerne på konferencen. Engelske Kate Moross var den absolut mest interessante. En af hendes hovedpointer var, at alt for mange designere i dag lader sig forføre af computere, standardløsninger og dovenskab. 'Build shit yourselves!' - råbte hun. Folk er kritiske i dag. De vil mærke hvad fx en udgivelse vil dem - ikke spises af med kortsigtede metervarer. Magasinlæsere ved godt, hvornår et magasin har gjort sig umage med det grafiske design og det indhold, de serverer. Lav ting selv. Det tager tid, men bliver bedre.

Kruseduller fra TYPO Berlin

Neville Brody - en grand old man i magasindesign, talte om nerve, følelse og nærvær i design. De mennesker, der skal se på og bruge det produkt en designer laver, vil gerne påvirkes. For at nå modtagerne af fx. et magasin, kræver det, at designeren lægger sig selv i produktet. Det, en designer videregiver, er hans egen personlighed. Det giver en emotionel respons - man husker produktet. Især i magasindesign.

Brody har en overvældende portfolio i bagagen. Blandt andet har han redesignet BBCs imponerende hjemmeside, designet et hav af magasiner.

Google ham.

Kruseduller fra TYPO Berlin

Flere designere var inde på vigtigheden af at turde tage chancer - at have selvtilliden i orden for at kunne skabe.

Kruseduller fra TYPO Berlin

En decideret 'design-uniform' blandt konferencegæsterne kunne man ikke tale om. Få havde dog arbejdet hårdt på det helt rigtige look.

Kruseduller fra TYPO Berlin

En kendt designer talte om at være 'høj på typografi'. Nogen syntes, det var cool. Andre syntes, det var lige i overkanten.

Kruseduller fra TYPO Berlin

Kontrollerede tyske grafikstuderende.

Kruseduller fra TYPO Berlin

En fan.

Kruseduller fra TYPO Berlin

En alvorlig nørd.

Kruseduller fra TYPO Berlin

Paul Barnes, en engelsk skriftdesigner var et tilløbsstykke og fik de kvindelige tilskuere helt ud på sædekanten. Barnes er blandt andet kendt for at have tegnet skrifterne til avisen the Guardian.

Kruseduller fra TYPO Berlin

Mange talere var inde på vigtigheden af følelser i layout, hvis man vil ramme modtagere på langt sigt.

Kruseduller fra TYPO Berlin

Great design is about seduction.

Kruseduller fra TYPO Berlin

En designer bliver aldrig færdig med at lære. En god ide er at genbruge tidligere materiale som udgangspunkt, når et nyt stykke arbejde påbegyndes. Man lærer af sine fejl ved at begynde der, hvor man slap et tidligere projekt.

Kruseduller fra TYPO Berlin

Folk der siger, at det er dumt at lege og fjollet at være barnlig, rykker sig sjældent særligt langt i en desgnproces.

Kruseduller fra TYPO Berlin

Kaffepause.

Kruseduller fra TYPO Berlin

Kaffepause.