Italienske mænd går bare bedre klædt. De sætter en ære i godt håndværk og i et jakkesæt, der sidder ordentligt. Det ypperste er det skræddersyede sæt, men har du ikke lyst til at blive flået, findes der fornuftige alternativer. Et af dem er Pal Zileri, som jeg besøgte sidste år. Her er en masse billeder og noget tekst fra turen.
En time væk fra fascinerende Venedig med dens smukke kanaler og romantiske gyder står man i Quinto Vicentino og føler sig fortabt. Italien er et spændende land, men er man væk fra kysten og fra de større byer, kunne man lige så godt befinde sig i en hvilken som helst europæisk provins. Og dog. For ud over at maden smager bedre i Italien, er der også en anden vigtig ting, der gør sig gældende: Mændene er bedre klædt. Italiensk herremode er et kapitel for sig, og det kræver ikke meget andet end en gåtur for at opdage, at beklædning har betydning her i støvlelandet. Og i Quinto Vicentino er koncentrationen af velklædte italienske mænd særlig høj: Det er her, Pal Zileri har hovedkontor.
En sejr har mange fædre, siges det, og der er naturligvis mange grunde til, at italienske mænd opfattes som nogle af de bedst klædte i verden. Det handler om god smag og traditioner og så selvfølgelig det faktum, at nogle af verdens vigtigste aktører i herremode har til huse i Italien. Fx Pal Zileri, som er et af de italienske mærker, der er toneangivende for den italienske silhuet. I samme kategori som Pal Zileri ligger Corneliani og Boglioli, og alle er kendt for et klassisk snit, grundighed i produktionen og gode stofkvaliteter, der sikrer lang holdbarhed.
Annonse
Der er noget mytologisk over at få bestilt et jakkesæt, der kun findes ét af i verden, og som en skrædder har brugt flere uger på at skabe med løbende tilretninger fra kunden. Men det er også dyrt, og det skræmmer mange. Pal Zileri producerer jakkesæt efter klassiske skræddertraditioner, og deres made-to-measure sæt er det nærmeste, man kommer skrædderi uden at få tegnebogen flået.
Et made-to-measure jakkesæt er kort fortalt et almindeligt jakkesæt, der bliver rettet til, så det passer kundens krop bedst muligt. Som hos andre bliver der hos Pal Zileri taget mål, hvorefter kunden kan vælge snit, stof, slids på jakke, opslag på bukser og detaljer som knapper, farve på tråd og syninger. Der kan være indlagt ekstra sømrum, så sættet senere kan lægges ud, og sættet er selvfølgelig syet og ikke limet sammen som billigere jakkesæt, hvilket betyder, at det kan renses mange gange. Derefter bliver mål, stoftyper og øvrige detaljer sendt til Pal Zileris produktion i Italien. Her går en habitjakke gennem 180 rutinerede syerske-hænder, før den er syet, tilrettet og tilpasset, inden den bliver sendt tilbage til kunden, der må vente fem-seks uger på, at den danske tøjbutik modtager sættet fra Italien.
Hos Pal Zileri er de gode til at sy jakkesæt, og de syr derfor også jakkesæt for mærker som Moschino, Trussardi, Dolce & Gabbana og en lang række andre brands, der ikke selv har produktionsfaciliteter til at klare opgaven. Og måske heller ikke er interesserede i det, da gode italienske syersker ikke er en metervare. Dem, man har, skal man passe godt på, så Pal Zileri har siden 70’erne tilbudt boliger til de ansatte, børnepasning og transport til arbejde. Virksomheden ejer en vuggestue, en børnehave og en ungdomsklub i en erkendelse af, at håndsyede jakkesæt bedst fremstilles af tilfredse medarbejdere. Og i en tid, hvor mere og mere produktion lægges over på maskiner, er den menneskelige arbejdskraft nøglen til succes for et mærke som Pal Zileri.
Men hvad er det der med de italienske mænd? Hvorfor er de så stilsikre? Er det, fordi deres mor klæder dem på, til de er langt op i tyverne? Måske, men det handler også om en selvsikkerhed, man kun opnår ved at få begreber som kvalitet, traditioner og godt håndværk ind med babymosen. Vigtigst for de klassiske italienske mærker som Corneliani og Pal Zileri er ikke, hvilket afrikaprint på skjorten der hitter mest i de store konceptbutikker i verdens metropoler. Det er derimod et ønske om at opfylde et behov hos mere konservative, pengestærke kunder, der vil have lang holdbarhed, sikkerhed for konsistens og ufejlslagent design, der hverken kommer på eller går af mode. Og det smitter af på de italienske kunder.
Jeg har kun lært halvdelen af, hvad min far kunne med sine hænder. Og mine børn har lært mindre end halvdelen. De kan ingenting. Jeg tror, det vildeste, de kan, er at binde deres snørebånd. Det, tror jeg, kan være roden til noget af den mistrivsel, vi oplever.