En klassisk udfordring ved den gode køkkenkniv er vægten og balancepunktet. Et temperamentsspørgsmål, som tit er afgørende for, hvilken kniv du vælger som dit ’favoritvåben’. Det har kinesiske Pro-Balance nu fundet en løsning på. Pro-Balance-produkterne har en indbygget vægtstang i håndtaget. Og ved hjælp af et udvalg af medfølgende vægtlodder kan man således optimere kniven, både hvad angår vægt og vægtfordeling. De seks medfølgende vægtlodder spænder fra 4½ gram til 30 gram, og alt afhængigt af hvor tæt du placerer de tunge vægtlodder på overgangen mellem håndtag og knivblad, kan du forskyde knivens tyngdepunkt tilsvarende ud imod spidsen af knivbladet.
Dette smukke knivsæt, designet af den belgiske designer Mia Schmallenbach og produceret af franske Déglon, er et spændende eksempel på alternativ opbevaring af dine knive. Sættet består af fire knive, en urtekniv, en forskærekniv, en kokkekniv og en parteringskniv, som når de ikke er i brug, kan lægges inden i hinanden, så de optager mindst mulig plads. Knivene kommer med en tilhørende opbevaringsbase, som kan købes i enten stål eller egetræ. En smuk ramme for dette unikke køkkenværktøjssæt. Knivene kan desuden købes i enten stål eller sort og forhandles ligeledes i sæt på henholdsvis tre og to knive.
Det er den engelske designer Sebastian Conran, som kan krediteres for udformningen af de dekorative Profileknive – en knivkollektion, som produceres af franske Nogent. Ud over de distinkte håndtag, som er produceret i plast og lakeret valnøddetræ, er knivkollektionen kendetegnet ved, at alle knivblade er produceret med det såkaldte AFFIDENTÉ®-skær. En række minitænder (fire tænder pr. mm.), hvilket sikrer, at knivene aldrig skal slibes. Knivene er behagelige at håndtere, men det specielle skær skal man vænne sig til, da alle knivene skærer lidt ligesom brødknive – en lidt speciel fornemmelse, når man ikke skærer brød. Kollektionen består af seks køkkenknive samt en steakkniv.
Steltons Pure Black-knive har sat nye standarter for design, æstetik og minimalisme inden for en kategori, som ellers har været stærkt præget af tradition. De matsorte knive, kontrasteret af den spejlblanke knivsæg og den hvide grafik, udstråler en velafbalanceret kombination af det rå og det stilige med den hvide knivmagnetskinne Pure White som prikken over i’et, når knivene efter brug placeres på væggen. Pure Blackknivene er produceret i ét stykke rustfrit stål hver især, hvilket understreger det minimalistiske design. Håndtaget er forholdsvis smalt, og på eksempelvis kokkekniven ligger balancepunktet ret langt fremme på knivbladet. Det kan godt gøre kniven lidt tung at arbejde med.
Er man til det mere traditionelle værktøj, bør man overveje disse Classic Ikon Crème-knive fra tyske Wüsthof. De smukt forarbejdede knive er smedet i ét stykke og herefter påmonteret cremehvide kunsstofhåndtag for optimal komfort. Håndtaget er smukt afrundet og samlekvaliteten, detaljeringen og forarbejdningen af kniven er i det hele taget imponerende på denne germanske kvalitetskniv. Hvad angår opslibningen af knivbladet, benytter Wüsthof sig af en fuldautomatiseret proces kaldet PEtec (Precision Edge Technology). Hvert eneste knivblad opmåles først ved hjælp af laser, hvorefter et computerprogram udregner den optimale bearbejdning. Selve vandslibningen håndteres herefter af industrirobotter, hvilket også gælder for den afsluttende polering.
Tyske Chroma følger op på deres kompromisløse Type-301-kollektion med de nye og mere konventionelle Zen-Sation-knive. Begge kollektioner udviklet og designet af Porsches østrigske designafdeling. Til trods for det lidt aparte look er Zen-Sation-knivene meget behagelige at arbejde med. Og man må i det hele taget sige, at de officielle pressebilleder ikke helt gør kniven ret. Kniven (vi har testet den store kokkekniv) har god tyngde og et harmonisk balancepunkt. Og det bløde santoprene-håndtag ligger godt i hånden – dog med en tendens til at virke en lille smule hæmmende, da håndtaget næsten er for blødt. Selve knivbladet er en 32-lags damasceret stålkonstruktion inspireret af den ældgamle japanske smedetradition. Det flammende knivblad står således i fin kontrast til det kontemporere design af kniven i øvrigt.
Tyske Fissler introducerer nu en kniv, som ifølge virksomheden selv skulle gøre det overflødigt at investere i en knivsliber. Knivbladet på Bionic-kniven er inspireret af naturen, nærmere bestemt bæveren og dennes altid skarpe tænder. Som bævertanden er Fissler-knivens knivblad bygget op af to materialer med to forskellig hårdheder. Ser man kniven fra den ene side, ligner den en helt normal kokkekniv. Men hvis man vender kniven, vil man straks få øje på det matsorte bånd, som dækker den nederste del af det rustfri stålknivblad. Denne sorte stribe markerer det område på kniven, som har fået tilført en overfladecoating, der gør denne side af knivbladet ekstremt hårdt og stærkt.
Disse smukke knive, designet og produceret af den israelske designer Tomer Botner fra Tel Aviv, er et godt eksempel på et produkt, hvor håndværk og design går hånd i hånd. De imponerende knivblade produceres hos NJ Steel Baron i New Jersey, USA, mens alt finisharbejde udføres af lokale håndværkere i Tel Aviv. Alt omkring disse knive er gennemført. De farvestrålende håndtag er den mest iøjnefaldende detalje, hvor skiver af plast, aluminium, læder, messing og diverse træsorter danner et nuanceret og aldrig ens mønster til hver enkelt kniv. Knivene produceres efter ordrer, og foreløbig er der blandt andet leveret produkter til Det Jødiske Museum i New York, samt chefkokken Sergio Hermans to restauranter, La Chapelle i Antwerpen, Belgien, og Pure-C i Zeeland, Holland.
For et par sæsoner siden introducerede franske Tarrerias Bonjean (TB) deres bud på en kniv, som aldrig skulle slibes. Det ambitiøse Evercutprojekt, hvor stålklinger lasercoates med en speciel titaniumbelægning, der skulle gøre, at knivsæggen stort set ikke nedslides og derfor bevarer sin skarphed. Et projekt, som virksomheden blandt andet blev belønnet med Kitchen Innovation of the Year®- prisen for i 2010. Nu overføres denne titaniumscoating til en knivkollektion med et noget mere radikalt formsprog. Den stealthjagerinspirerede Furtif-serie. De matsorte facetterede håndtag vil nok virke fremmede på mange med en mere traditionel og konservativ holdning til køkkenudstyr, men er du den vovede type, er her muligheden for at skille sig ud med en futuristisk knivserie ud over det sædvanlige.
Den ultraminimalistiske køkkenkniv DarkMatter er produceret i noget så eksotisk som silikatmineralet Zirkon. Et materiale, som næsten tåler sammenligning med diamant, hvad hårdhed angår, og således heller ikke kræver slibning særligt ofte. Designeren Theo Dumont lod sig inspirere af fortidens flinteøkser, da han designede dette kompromisløse stykke værktøj. Et smukt og unikt stykke brugskunst, som nok kræver et køkken (og en kok) med en vis maskulin udstråling for ikke at virke fremmed i sammenhængen.
Global-kniven er vel det tætteste, man kommer på en folkekøkkenkniv i Danmark. Og siden introduktionen i slutningen af 1980’erne er de stilige og funktionelle knive, designet af japanske Komin Yamada, blevet standartudstyr i mange danske hjem. Med introduktionen af den nye SAI-kollektion satser Yoshikin-fabrikkerne, som producerer Globalknivene, på at kunne gentage den store kommercielle succes. Og det i et design, som er betydeligt mere progressivt og organisk end de klassiske Global-knive. Komin Yamada har i udviklingen af knivene lagt stor vægt på at inddrage den stolte japanske historie og kultur i sit design. Således repræsenterer de syv prikker i håndtaget de syv dyder i Bushidokrigerfilosofien: retskaffenhed, mod, godgørenhed, respekt, ærlighed, ære og loyalitet. Et sæt leveregler, som blandt andet blev praktiseret af de gamle japanske samuraier. Hvert enkelt knivblad er individuelt smedet i tre lag stål og herefter håndslebet. Om SAI-kollektionen vil opnå den samme popularitet som de originale Global-knive, må tiden vise. Vores vurdering er, at de nye knive ikke har helt de samme designkvaliteter, som de oprindelige knive besidder.
Til daglig er Tobias Wandrup chefdesigner for det danske brillefirma Ørgreen, men også Fiskars har længe haft glæde af hans kreative talenter. Knivkollektionen Edge er således designet af Wandrup og er for nylig blevet tildelt den internationale designpris Red Dot Award. Knivene udmærker sig ved deres gennemførte detaljeringer i et let underspillet design. Sorte, som knivmoden dikterer det i disse år, med en elegant orange detalje indstøbt i håndtaget. Knivene er behagelige at håndtere og har et fornuftigt balancepunkt.
__________