soundLyt til artiklen med Euroman
play

Klik her for at læse mere.

00:00 |

"Ja undskyld, mit navn er Anders Kissmeyer. Det er min øl, der er i hanerne …”

Anders Kissmeyer smiler lidt genert til den unge bartender, der har skænket ham et glas Eagle Kiss Session IPA. Øllen på disken er Kissmeyers egen i mere end én forstand – han har lavet den – men bartenderen aner ikke, hvem manden er. Om han må få den på regningen? Bartenderen tøver, nikker og smiler så: Åh, dét er Kissmeyer. Selvfølgelig.

Vi møder Kissmeyer på Papa Bird i Kødbyen i København. Baren har indgået et samarbejde med Kissmeyer Beer, der leverer øllet til fadølsanlægget. Men som optrinnet antyder, kender mange måske øllen, men ikke manden. Det er typisk for Kissmeyer: En af Danmarks mest toneangivende bryggere de seneste 20 år, men ukendt i den brede befolkning.

Dét er underligt. Det er fx svært at forestille sig Mikkellers Mikkel Borg Bjergsø træde ind på Warpigs Brewpub henne om hjørnet og havne i et lignende forklaringsproblem.

Kissmeyer ligner ikke en ølbrygger, hvis man med det tænker stram J.C. Jacobsen, hip mikrobrygger eller ’Den tørstige mand’ fra Erik Henningsens kendte illustration fra 1900. Den 62-årige aarhusianer er i oxfordskjorte og navy sweater, bordeaux lærredsbukser og ruskindssko. Bag de runde briller anes et nysgerrigt blik. Han ligner mere en historielærer på en engelsk kostskole end en mand, der laver øl.