Festivalsæsonen er over os. Og vanen tro er der masser af holdninger til de musikere, de forskellige festivaler kan præsentere. Det er et puslespil af dimensioner at få det hele til at gå op. Vi har snakket med en af Danmarks mest erfarne bookere, administrerende direktør Jesper Christensen fra Livenation, om udfordringer og oplevelser med at booke store musiknavne til Danmark.
Hvordan får man et verdensnavn i hus?
"En agent henvender sig til os og fortæller, at en bestemt musiker skal på turné og overvejer at komme til Danmark. Så kommer jeg med et bud. Nogle musikere har en idé om, hvad billetpriserne skal være, andre tænker mere på, at de selv skal have så mange penge ind som muligt."
LÆS OGSÅ Min Roskilde Festival: Mads Holger
Hvordan ved man, hvad der er en rimelig pris?
"Jeg har en fornemmelse vurderet ud fra, hvad albummet har solgt, og hvor mange downloads, der har været. Så forhandler jeg med agenten ud fra det. Der er ikke noget, der ligger fast. Fx solgte John Mayer ingen billetter for nogle år siden, men til oktober skal han spille i Forum, og der blev udsolgt på et kvarter. Tidligere kunne han knap fylde Pumpehuset. Nu skal han også i Jyske Bank Boxen i Herning. Der er sket en generel prisstigning de sidste par år, fordi musikerne i dag mere skal tjene penge på deres liveshows end albumsalg."
Hvad er din værste oplevelse som promotor?
"Da Amy Winehouse skulle spille i Store Vega i 2007, nægtede hun at komme ud fra sit hotelværelse. Hun var påvirket og havde kæresten med, som ikke lige havde den bedste indflydelse på hende (Blake Fielder-Civil handlede med stoffer, red.). Hun havde aflyst mange koncerter inden. Det var kaos. Crewet sad og ventede backstage, og publikum ventede. Til sidst lykkedes det tourmanageren at få hende ud, og hun gik på scenen en lille time efter planen. En fantastisk artist, men hun var lost på det tidspunkt. Det kunne man se i hendes øjne. I en sådan situation er man magtesløs som promoter."
LÆS OGSÅ Min Roskilde Festival: Rasmus Bak