Til fødselsdagsmiddag hos Lidl: ”Hvorfor er et supermarked ikke længere bare et supermarked?”
Discountkæden Lidl fejrede sin 20-års fødselsdag ved at invitere 78 influencere til middag, modeshow og magisk manipulation for at bevise, at et supermarked kan være meget mere end et sted med billige dåsetomater.
NOGLE MORGENER FØLES det, som om hele verden over natten er blevet bimlende
gal over natten.
En dag trådte jeg fx ud ad
min hoveddør og så en mand i julemandskostume på knæ med hænderne foldet i bøn.
En anden morgen var det
første, jeg så, et seksårigt barn, der cyklede sin (formodede) far rundt i en
Christiania-cykel.
Sådanne dage føles det, som
om jeg uvidende er krydset over i et skyggerige, og det eneste, jeg kan tænke
for mig selv, er: ”Undskyld, hvad foregår der egentlig?”, inden jeg går hjem og
håber på, at alt af sig selv vender tilbage til normalen.
Alt det fortæller jeg i
håbet om præcist at forklare den følelse, jeg fik, da jeg trådte ind til Lidls
20-års jubilæumsfest for deres ankomst til Danmark.
Fødselsdagen blev holdt i
Pressen under Politikens Hus (skulle en ejendomsmægler sælge de 700
kvadratmeter, ville de blive betegnet som ’New York-chic’), og fra starten var
jeg opmærksom på, at jeg var trådt ind i mit personlige mareridt.
Ikke fordi jeg har noget
imod Lidl (jeg har dog aldrig handlet der, men det drejer sig om, at jeg er søn
af Netto-forældre og opvokset i en Netto-by), men fordi gæstelisten lød på over
70 influencere og en håndfuld journalister.
Dem har jeg heller ikke
noget imod. Jeg er bare notorisk dårlig til at smalltalke med mennesker, jeg
ikke kender.
Annonse
I et forsøg på at imødekomme
den forhindring havde jeg iklædt mig mit mest spøjse slips. Idéen var, at det
selvironiske tøjvalg kunne bryde nogle barrierer og få mig til at fremstå
imødekommende.
I DEN ENE ende af pressen var en interimistisk Lidl-butik med
bake-off, frugt og grønt, merchandise (blandt andet en beige Lidl-parka), en
fotoautomat og en klo-maskine. Her stod to influencere i Lidl T-shirts,
Lidl-shorts og matchende moon boots, og jeg tog mig selv i at tænke, at det
alligevel var hurtigt, jeg blev overgået i selvironisk påklædning.
I den anden ende var
sølvskamler linet op til et modeshow. Fejringen, måtte man forstå, kom nemlig i
kølvandet på modeugen, og i samarbejde med seks talentfulde designere ville
Lidl præsentere ”The Lidl Capsule”. I den sidste tredjedel var et langbord
dækket op til en 20-retters middag.
Jeg trådte ind i Pressen med
et spørgsmål på blokken: ”Hvad foregår der? Hvorfor er et supermarked ikke
længere bare et supermarked?”
FESTLIGHEDERNE STARTEDE
APARTE. En medarbejder fra
bureauet bag arrangementet fortalte mig, at de helst ikke så, at der blev skrevet
for meget om, at Anders Breinholt var vært.
”Så han vil ikke kendes ved
jer?” spurgte jeg, hvortil medarbejderen blot sagde ”hva?” og gik sin vej.
Indtil videre gik det ikke godt med smalltalken.
Da Anders Breinholt senere
indtog scenen, fortalte han dog, at han var glad og beæret over at være
konferencier. Sådan er der jo så meget.
Menuen denne aften, som sagt
20 retter, blev præsenteret på en lang kvittering. Alle retterne kom med en
lille beskrivelse, der pegede ind i Lidls ”værdier”.
Fx serverede de en røget
blomkålspuré – et symbol på, at Lidl vil udfase salg af nikotinprodukter – og små
danske kartofler, som skulle agere budbringer for butikkens arbejde med at
fjerne momsen på frugt og grønt.
I frygt for at nævne Anders
Breinholt for meget vil jeg ikke gå ind i en detaljeret beskrivelse af hans
introduktion, men det var sjovt. Særligt tog det kegler, da han spurgte
gæsterne, hvad de lavede for 20 år siden, da Lidl kom til Danmark.
Annonse
Dengang var Anders Breinholt
vært på radioprogrammet ”De Sorte Spejdere” med Anders Lund Madsen, som jeg
troligt hørte, mens jeg gik min avisrute i provinsen. På den måde har vi begge
rykket os meget for at komme til det præcis samme sted.
VED DEN FØRSTE pause gik et par influencere udenfor for at trække luft.
Straks var et par unge piger over dem for at få taget billeder. Samlet set
havde de tilstedeværende influencere over 11 millioner følgere på deres sociale
medier.
Jeg benyttede pausen til at
spørge Mette Færch, Lidls kundedirektør, hvorfor de holdte sådan et
arrangement.
”Eventet skal være med til
at få danskerne til at spærre øjnene op og få dem til at se, at Lidl-brandet
har mere kant, end de regner med. Vi kan noget andet end de andre,” sagde hun.
Hendes mantra er, at Lidl
skal gøre deres kunder til fans, hvilket i en ekstrem version må betyde, at
unge mennesker skal have idolplakater med Lidl-butikker på væggene frem for
Messi og Mikkel Hansen.
Da Lidl i 2021 sendte deres
første tøjkollektion på gaden (du husker sikkert deres røde, blå og gule
sneakers, der blev en modedille) stod folk i kø, og skoene blev videresolgt på
eBay.
”Vores merchandise skal
vise, at vi har ironisk selvdistance. At vi ikke tager os selv for seriøst og
kan bryde rammerne for, hvad dagligvarekæder plejer at gøre. Det samme kan et
event som det her,” sagde Mette Færch.
Kan hypen omsættes til kunder i kølediskene?
”Vi kan i hvert fald konstatere, at når vi har merch på hylderne, ryger folk ned i butikkerne, og vi kan se det i gaderne. Måske er vi ved at infiltrere Danmark med sokker.”
TILBAGE FRA PAUSE blev vi gelejdet over på sølvskamlerne. Jeg ved ikke,
hvordan jeg havde forestillet mig Lidl redesignet af unge københavnske
designere ville tage sig ud, men catwalken bød på alt fra en Lidl-bikinitop til et kostume, der lignede noget fra en Jan Švankmajer-film.
Annonse
I den mere sikre ende havde
Nikolaj Storm skabt en T-shirt, et par bukser og en kjole ud af 20 gamle
Lidl-badeshorts og fire Lidl-underbukser.
Måske, tænkte jeg, var han
oplagt at spørge ind til, hvorfor Lidl var så hypet.
”Lidl er primærfarverne, og
det forbinder vi med noget barnligt, simpelt og humoristisk. Så når der sker så
mange vilde ting ude i verden, har vi behov for at træde et skridt tilbage og
være useriøse i vores påklædning. Den rammer Lidl uden at have tænkt over det,”
sagde han og tilføjede:
”Og så kan vi godt lide at
blande high fashion med low fashion. Gucci-tasker med Lidl-sokker.
Kontrasterne. Det viser, at vi ikke tager os selv for højtideligt, og vi kommer
til at virke mere approachable som personer.”
Her kunne jeg ikke dy mig
for at spørge Nikolaj Storm, om det kunne koste troværdighed at
samarbejde med en supermarkedskæde.
”Sikkert,” sagde han uden at
gøre større mine.
”Men som designer står jeg
for, at vi skal upcycle, og det får jeg lov at gøre i det her samarbejde.
Lidl-badebukser skal ikke bare være noget, vi køber for sjov, det skal også
have en længere levetid. Så mine designs er stadig kernen af mig som designer.”
HEREFTER VAR DER endnu en pause. Jeg brugte en del tid på at observere
influencerne posere. En gik rundt med en indkøbsvogn i den falske frugt- og
grøntafdeling og fingerede en handlende. Udenfor poserede en anden influencer
foran JP/Politikens vagthus.
Hvordan kan det her event
gøre andet end at knytte influencerne tættere på Lidl, noterede jeg i min
notesbog, inden jeg gik ind igen, og verden vendte vrangen ud på sig selv.
Lidl havde inviteret
tryllekunstner, tricktyv, tankelæser og psykologisk manipulator Sunny Cagara
til at optræde. Det var den type show, der fik folk til at udbryde ”det er for
langt ude jo”, når Cagara fx gættede to ord, som et venindepar tilfældigt havde
valgt i hver deres bog.
Annonse
Det var den type show, der
fik mig til at spørge mig selv: ”Undskyld, hvad foregår der egentlig?”
Efter showet var festen
slut, og det var godt det samme, for jeg var rystet i min
virkelighedsopfattelse, og det blev kun forstærket, da influencerne begyndte at
plyndre hylderne i det interimistiske supermarked for fødevarer og merchandise.
Da jeg forlod Pressen var der kun tomme bøjler og hylder tilbage. Det hele virkede præ-apokalyptisk, som skulle disse 78 influencere hamstre de sidste fornødenheder, inden de søgte ned i deres underjordiske bunkere.
DA JEG VÅGNEDE næste dag, følte jeg ikke, at jeg var blevet klogere på,
hvorfor et supermarked ikke længere bare er et supermarked, så jeg ringede til
Morten Saxnæs, der er selvstændig med speciale i strategi og konceptudvikling
og gennem årene har arbejdet på nogle af Danmarks største reklamebureauer.
”Lidl er kendt for lave
priser, og det rimer ikke altid på kvalitet. Så for at løfte brandet og
kvalitetsopfattelsen laver de premium-events, der kan skabe hype omkring dem. I
dag har vi mange indkøbsmuligheder, så det handler om at være top of mind
for butikkerne,” sagde han.
Kan merchandisen simpelthen
være med til at nedbryde en barriere hos forbrugerne, så det bliver cool at gå
i Lidl?
”Hvis vi er villige til at
tage Lidl-tøj på, kan man med ro i sindet gå ned og handle i butikkerne. Det er
smart af dem, at de arbejder med popkultur og tøj, for vi ser det ikke som
reklame, selvom det er.”
Og det er ikke kun tøjet,
påpeger Morten Saxnæs. Det er også Lidls måde at gå til meme-kulturen, som da
de lavede en Lidl-jakke med reference til Liam Gallagher i en rød, blå og gul
Berghaus-jakke.
”Lidl er selvironisk, og det
fungerer ekstremt godt, for selvironi rejser sindssygt godt mellem os
mennesker, fordi der er så meget humor i det. Hvis de tog sig selv bundseriøst,
var der ikke kommet nogle influencere til deres events. Det gider vi ikke købe
ind i.”
Annonse
Euroman var inviteret til
eventet af Lidl Danmark.
Det er svært at finde hverdagstøj til mænd, som har kant. Det hele er sgu meget navy og klassisk. Og det er jo et resultat af, at så mange mænd simpelthen klæder sig kedeligt, for at sige det lige ud.