I tirsdags var det den 141. fødselsdag for Levi’s-modellen 501. Samme dag opfordrede direktør hos Levi’s Chip Bergh folk til at vaske deres jeans sjældnere – ja måske ligefrem aldrig.
Af hensyn til verdens vandforbrug. Det foregik på finansmagasinet Fortunes seminar for bæredygtige forretningsløsninger, Brainstorm Green.
Direktøren brugte anledningen til at promovere Levi’s som en grøn virksomhed:
”Vi er det ypperste inden for bæredygtig beklædning. Hvis du køber vores jeans, vil de holde længere end folks livvidde,” sagde direktøren, der selv går foran med det gode eksempel.
Han fortalte de tilstedeværende, at de bukser, han selv var iført, aldrig har set det indre af en vaskemaskine i det år eller mere, han har gået med dem.
I 2013 lancerede Levi’s konceptet Wellthread, der benyttes i dets produktlinje Dockers, og som går ud på at forstærke syninger, knaphuller med videre for at gøre produktet mere holdbart, samtidig med at tøjet er designet til at være nemmere at tørre på tørresnor. Desuden er der brugt et minimum af vand til produktionen.
Og allerede I 2011 lancerede Levi’s jeans, der ikke er vasket med vand, men kun præpareret med sten. De begyndte ligeledes at sy mærker ind i bukserne, der anbefaler brugeren at vaske dem så lidt som muligt og kun med koldt vand.
Nej, sådan var det ikke i ’90’erne, dengang Levi’s’ slogan lød:
”The more you wash them the better they get”: