Det er spørgsmålet, om Balenciaga vidste, hvor meget omtale, de ville skabe for sig selv, da de introducerede en blå lædertaske, der var ret direkte inspireret af, ja måske endda var en hyldest til Ikeas verdensberømte bærenet FRAKTA. Men de kan i hvert fald ikke være utilfredse. Og det kan Ikea sådan set heller ikke.
Først gik historien om selve tasken viralt, ikke mindst på grund af prisen på små 15.000 kroner.
Så gik Ikea, der ofte er gode til at spinne mediehistorier i deres retning og samtidig demonstrere humoristisk overskud, ud med et modsvar, en reklame for FRAKTA, den ægte vare – og til bare fem kroner.
Nu forsøger Los Angeles-mærkerne Chinatown Market og Pleasures så at lukrere på det hele ved at annoncere for en kasket lavet ud af Ikeas ikoniske fattigrøvspose, men dog en smule dyrere end selve posen.
I stedet for FRAKTA kalder de den blot for FRAKA cap.
Ifølge Hypebeast.com vil kasketten sandsynligvis kunne findes inden for et par uger på de to mærkers respektive webshops.
Jeg har kun lært halvdelen af, hvad min far kunne med sine hænder. Og mine børn har lært mindre end halvdelen. De kan ingenting. Jeg tror, det vildeste, de kan, er at binde deres snørebånd. Det, tror jeg, kan være roden til noget af den mistrivsel, vi oplever.