Snobbet service: Uforskammethed kan betale sig

Snobbet service: Uforskammethed kan betale sig
Offentliggjort

Du er gået ind i en butik, som du ikke helt har budget til. Du vil opklare, om den kænguruskindskuffert eller det jakkesæt trods alt er værd at ofre tre månedslønne på.

Men ekspedienten møder dig med et foragtende elevatorblik og vurderer dig hurtigt til bare at være en fattigrøv, der kun er kommet for at kigge. Herefterbliver du komplet ignoreret, indtil du forlader butikken igen, mens du fremstammer et farvel, der aldrig bliver besvaret.

Man skulle tro, at man aldrig igen ville udsætte sig for det igen, når man en gang har lukket den tunge glasdør efter sig.

Men faktisk viser en ny undersøgelse, at det modsatte er tilfældet. Butikspersonalets snobbede adfærd vil få mange til at drømme om at vinde deres accept, vise dem, at man er god nok til at handle varer af ypperste luksus. Og hvordan gør man det bedre, end at vende tilbage og erhverve noget i deres butik?

”Det lader til, at snobberi faktisk kan være en kvalifikation, der er værd at gå efter, for et luksusmærke som Louis Vuitton eller Gucci,” siger professor i marketing Darren Dahl til websitet for University of British Columbia.

Dahl har foretaget en undersøgelse af forbrugerreaktioner på uimødekommende behandling i butikslivet, ’Should the Devil Sell Prada? Retail Rejection Increases Aspiring Consumers’ Desire for the Brand’, som bliver offentliggjort i sin helhed til efteråret i næste nummer af forskningstidsskriftet Journal of Consumer Research.

“Vores research indikerer, at afvisende behandling kan have den same virkning som en populær klike i gymnasiet, som de andre håber på at blive en del af,” siger Darren Dahl.

Undersøgelsen, som han referer til, er foretaget blandt forsøgspersoner, der blev bedt om at afprøve behandlingen i en given butik, hvorefter de skulle vurdere, hvor meget de ønskede sig at erhverve et produkt fra den pågældende butik.

Den tegner et billede af, at ekspedienterne skal være snobbede på en overbevisende måde, og at det kun er i luksusbutikker, at forbrugerne føler sig tilskyndet til at købe noget på trods af dårlig behandling.

”Vores undersøgelse viser, at du skal være den rigtige snob i den rigtige butik, for at det har den rigtige virkning,” siger Dahl.