Da Volkswagen i 2006 introducerede foldetagscabrioleten EOS, var der mange, der troede, at det var slut med klassikeren Golf Cabriolet. Men sådan leger man ikke med Golf Cabriolet. Som kold hvidvin, udendørskoncerter og halvsløje compilation-cd’er er den afslappede cabriolet blevet en ægte klassiker i sommerlandet. Måske fordi den med sin tilbagelænede stil giver dig hele herlighedsværdien ved en cabriolet uden at gøre det store væsen af sig. Den er diskret privilegeret, og måske netop derfor er den nærmest prædestineret til at blive endnu et sommerhit i Nordsjælland og lignende områder, hvor man hviler nonchalant i sin velstand. Sådan er det i hvert fald gået med de to forudgående generationer af Golf Cabriolet, der ikke mindst var populære som konebiler.
Netop det image kan måske afholde enkelte mænd fra at vælge Golf Cabrio, men i mellemtiden er barometeret svinget over på lavtryk. Der er recession, klimabekymringer og downsizing-trends. Det betyder, at de klassiske konebilssegmenter faktisk er mere moderne til mænd end til kvinder. Samtidig bugner markedet af forsigtige foldetagscabrioleter, som i dag får det, der før var en konekaleche, til at fremstå som kandidat til eventyrernes klub. Det har med andre ord aldrig været mere cool at køre Golf Cabrio – og bilen har aldrig været mere elegant. Ja, faktisk er det første gang, den er elegant, set i vores kræsne optik.
Hvordan kører den?
I bund og grund er Golf Cabrio bare en almindelig bil med kaleche. Du får ikke sportsvognens intensitet og finesse, men sjovt nok er det en del af bilens charme, at den kan køres helt afslappet. Der går aldrig se-mig eller Nürburgring i den.
Det er bare en almindelig, ukompliceret bil, som tilbyder dig muligheden for at åbne taget og lukke verden ind.
Når det er sagt, er Golf en både levende og velkørende almindelig bil. Den har et godt styretøj med fin føling i rattet, den har en fin manuel gearkasse, der får dig uproblematisk rundt i de seks gear, og den har en moderne TFSI-motor, der forener økonomi, miljø og præstationer i et miks, der bør gøre alle glade. Vi testede mellemløsningen 1,4 TSI med 160 hk og 7-trins DSG-gear. Den gav en utrolig støjsvag køreoplevelse med fine accelerationer og en næsten urokkelig nål på brændstofmåleren.
Undervognen er balanceret med vægt på magelighed, men den svarer også godt fra sig, hvis du kører den lidt friskt på en snoet landevej. Præcis som en Golf, med andre ord, og i denne generation uden den tilbøjelighed til at flekse i karosseriet, som tidligere plagede denne type hverdagscabrioleter.
Hvorfor er den fed?
Fordi den er åben, afslappet og har et godt navn. Fordi den er smukkere end en A3 Cabriolet takket været fraværet af synlige styrtbøjler. Fordi den har kaleche i stedet for et foldetag. Det giver lavere vægt, mere plads og – ikke mindst – et old school cabriolet-look, som er god stil både med og uden tag.
Hvad kunne være bedre?
Adgangen til bagagerummet er lav og besværlig, ligesom bagklappen også er tricky at lukke. Vores testbil havde en del vindstøj ved god motorvejsfart, når kalechen er lukket. Prisen. 158.000 mere end en lukket Golf, så er kalechen også betalt.
Tre detaljer
- Styrtbøjlerne. Den originale Golf Cabriolet blev kaldt Jordbærkurven pga. sin store styrtbøjle. Nu er den afløst af et moderne sikkerhedssystem, der skyder op på hundrededele af et sekund, hvis bilen ruller.
- Pressefolder. Det elegant neutrale design er diskret strammet op med en skarp pressefold hen over siden.
- Den elektriske kaleche betjenes på under ti sekunder og rullende med op til 40 km/t.
Golf Cabriolet 1,4 TSI DSG7
Motor: 1,4 liter turbo
Hestekræfter: 160
Moment: 240 Nm v. 2.000 omdr./min.
Tophastighed: 220 km/t
Acceleration: 0-100 km/t på 8,0 sek.
Benzinøkonomi: 16,7 km/l (EU-norm).
CO2-udledning: 148 g/km
Pris: fra ca. 468.000 kr.