BMW Lusso: Første BMW fra Pininfarina

Offentliggjort

Tilbage i 1950’erne bad BMW Pininfarina tegne en bil til tyskerne, men designet blev forkastet af BMWs ledelse, og siden har der ikke været mere samarbejde fra den kant. I hvert fald ikke før sidste års udgave af den prestigefulde biludstilling Concorso d’Eleganza på Villa d’Este ved Comosøen. Har trak efterkommeren til Pininfarina-imperiet Paulo Pininfarina BMWs über-designchef Adrian van Hooydonk i ærmet og spurgte, om Pininfarina ikke skulle tegne en bil til BMW. Resultatet er netop præsenteret ved dette års udgave af Concorso d’Eleganza, som fandt sted denne weekend, og det er blevet til en eksklusiv coupé BMW Pininfarina Gran Lusso Coupé, baseret på 7-serien.

Ifølge de involverede, Pininfarinas designchef Fabio Filipini og BMWs designchef Karim Habib, har rammerne været ekstremt åbne – blot ville Hooydonk gerne have en bil ud over det sædvanlige, og det må man sige, at BMW Lusso er. Under de smukke, meget glatte linjer gemmer konceptet på en V12 motor, som vi ikke ved så meget om, men hvad gør det. Det er primært designet, der tænder et håb i os. I særdeleshed baglygterne, det elegante interiør og de smukt skulpturerede linjer henover bilens sider. Det vil vi gerne se mere til. BMW Lusso er kun et koncept, men tyskerne mangler en rigtig stor coupé til dem, der synes 6-serien er for lille og i stedet køber en Mercedes CL, så hvorfor ikke? Se flere billeder herunder...

BMW Lusso: Første BMW fra Pininfarina
BMW Lusso: Første BMW fra Pininfarina
BMW Lusso: Første BMW fra Pininfarina
BMW Lusso: Første BMW fra Pininfarina
BMW Lusso: Første BMW fra Pininfarina
BMW Lusso: Første BMW fra Pininfarina
BMW Lusso: Første BMW fra Pininfarina
BMW Lusso: Første BMW fra Pininfarina