Ferrari har netop løftet sløret for en ny familieracer som afløser for 612 Scaglietti. Den nye Ferrari FF er, udover at være den første Ferrari med firhjulstræk, også imponerende rummelig - ikke just racerdetaljer, vi er vant til fra det italienske mærke.
Men nu skal der jo ikke 100% søndagstur med familien i den. Heldigvis er Ferrari FF udstyret med den kraftigste sugemotor, Ferrari endnu har sat på gaden. Motoren er en 6,3 V12, der yder hele 660 heste ved vanvittige 8000 omdr./m. og leverer et maksimalt moment på 683 Nm. Vel at mærke helt uden brug af hverken turbo eller kompressor. Dette giver en imponerende acceleration, hvor de første 100 km/t nås efter blot 3,7 sekunder. Meget godt gået for en firesæders med stort bagagerum.
Nyt Ferrari patent
Det nye firhjulstræk er udviklet og patenteret af Ferrari, og vejer halvt så meget som de traditionelle systemer. Dette betyder, at den store bil på næsten fem meter holder vægten nede på relativt beskedne 1790 kg., som er fordelt perfekt med 53% på baghjulene. Systemet er udviklet, så alle kræfter som udgangspunkt går til baghjulene, men kan overføres til det hjul, der har bedst fat i asfalten.
Specifikationer
Motor: V12/48v 6262 ccm
Topfart: 335 km/t
Drivhjul: 4x4
0-100 km/t: 3,7 sekunder
Ydelse: 660 hk v. 8000 o/min
Moment: 683 Nm v. 6000 o/min
Egenvægt: 1.790 kg
Forbrug: 6,5 km/l
Pris: 1.800.000 kr. (forventet) + afgifter
Se også videoen:
Ferrari tester Ferrari FF »