Til vækkelsesmøde med Riedel
Til vækkelsesmøde med Riedel
Til vækkelsesmøde med Riedel
200 åbne og lyttende mennesker, en velklædt slank og højstemt talende Maximilian Riedel med headset på podiet og 800 vinglas – scenen er sat til vækkelsesmøde med vinverdenens Rolls Royce udi glas. Jeg bliver altid lidt bekymret på menneskehedens vegne og beklemt ved situationen når én mand formår at få en fuld sal til at gøre det samme. Riedel-familiens amerikansk udstationerede arving Maximilian Riedel har holdt et utal af demonstrationer og kender salens reaktioner på forhånd. Kortvarigt tænker jeg han minder om en habitklædt version af Chris MacDonald, ligeså manende og pointesøgende er han, men han har fat i den lange ende. For alle os vinelskere er der Riedel i toppen og så de andre. Klassens nye dreng, det østrigske Zalto laver glas af uhørt elegance og form, men mangfoldigheden er slet ikke som Riedels. Riedel-glassene er designet til specifikke vin- og druetyper, de kommer i et utal af serier og kvaliteter med Sommelier-serien i toppen, mundblæst og næsten altid formgivet i samarbejde med en toneangivende specialist, om det er Chapoutier i Rhône eller Christian Moueix i Bordeaux. I dag smager vi af Riedels Vinum-serie – om end maskinblæste, så designet og formgivet på baggrund af smage-workshops, hvor formen tilpasses konstant indtil alle deltagere oplever den maksimale druetypicitet, aromarigdom og smagsfremme. Vi er alle til stede fordi vi godt ved at Riedel er noget specielt og nu vil vi gerne se kamelen og opleve forskellen til standardglas i praksis. Først sauvignon blanc i den lille slanke kop, druens lyse bæraroma, stikkelsbærerne står tydeligt frem, koppens skarpe og buede kant fremhæver vinens syre og friskhed. Over i det tykke uelegante standardglas og friskheden forsvinder, det siger Maximilian i hvert fald at den gør… og det gør den faktisk også. Så den brede lave kop til fadlagret chardonnay. Jeg har altid haft min stærkeste tvivl om det glas’ form – åbningen er for stor og der er for kort fra vinoverflade til glassets kant, men nej, også her virker det. Især den brede let buede kant sender vin ind over hele tungen og understreger vinens vældig fylde. Pinot noir med samme resultat, stor rundet kop, som fremmer sortens store frugt, men det er bordeaux-glasset, der gør størst indtryk. Tanninen dæmpes og ”støbes” nærmest sammen med alkohol, frugt og syre. Maximilian demonstrerer nu stolt de to kontroversielle karaffeldesigns Riedel har lavet. Den højhalsede Eve og den sammenklumpede slangelignende Mamba, som Maximilian selv har designet. Begge er formgivet for maksimal iltning. Maximilian dramatiserer processen, omhælder vinen med bløde tryllekunstneragtige bevægelser og der går et sus gennem salen da han abrupt vælter Mamba frem mod os med et hørligt kluk. Iltningen skulle være 17 gange så stor som i normale karafler. Jeg køber ikke karaflen på trods af stor lyst og går dermed glip af muligheden for at teste den. Seancen er overstået, Maximilian has proved his point, vi vidste det jo godt, men det er stærkt at få understreget live… og så var det endda kun Vinum-serien.
Riedel Vinum koster fra 129,95 kr. pr. glas – Sommelier-serien starter ved 399 kr. pr. glas
Riedel forhandles hos H.J. Hansen Vinhandel og Vinspecialisten