"Man kan blive flov over, hvor godt vi har det her"

'Man kan blive flov over, hvor godt vi har det her'
Offentliggjort

I modsætning til i de fleste modereklamer er modellerne i Le Fix’ nye kampagnevideo ikke professionelle, men ”street castede” unge fra den københavnske vestegn. Alle er danskere med anden etnisk baggrund.

”Selvfølgelig er det fedt, hvis de er fotogene, det skal de selvfølgelig være, men de er hovedsagelig valgt, fordi de havde noget at fortælle. Vi talte med en del unge, som vi kom i kontakt med gennem vores netværk, og der var særlig to brødre – Ibo og Sammy – der interesserede os. De blev centrum for vores film og gav os temaet,” fortæller filmens instruktør Lasse Martinussen om de to unge mænd af kenyansk afstamning, som er hovedpersoner i den lille film.

Resten af de unge mænd og kvinder, der medvirker, er alle sammen en del af de to brødres venneslæng.

”De var en gave, vi fik med, da vi mødte Ibo og Sammy,” siger Lasse Martinussen.

Ibo, som man hører fortælle om sine oplevelser og sin verdensopfattelse i voice over i filmen, har arbejdet på forskellige velgørenhedsprojekter, hovedsagelig i Kenya og også i Brasilien.

Derfor var det naturligt at gøre forskellene på Nord og Syd, I-lande og U-lande, til en del af temaet, mener Lasse Martinussen:

”Ibo fortalte den her historie om, at han havde foræret en t-shirt til en kenyansk dreng, og den t-shirt kom til at betyde alt i hele verden for drengen. Det var en interessant vinkel på fashion. Det var vedkommende, fordi Ibo selv har de her rødder to steder, syntes jeg. I stedet for, at fashion altid skal være lækkerhed uden substans,” siger Lasse Martinussen, der dog ikke opfatter filmens budskab som decideret politisk:

”Min lyst til at lave filmen udgår fra Ibo og hans projekter og hans budskaber. Det er et portræt af en ung mand og hans omgangskreds.”