Motorredaktør Christian Grau har i årets løb fået testet en hel del biler. 2010 har bragt på mange nyheder men enkelte har efterladt et helt særligt indtryk.
Her er Christians liste over årets truimfer og skuffelser i motorverdenen.
5. plads, Audi A1
En Audi man har råd til. Der findes billigere måde at komme til en 86 hestes mikrobil på, men A1 betaler tilbage med uforlignelig Audi-finish og indbygget herlighedsværdi.
Modeleksempel:
Motor: R4/8v 1197 ccm
Topfart: 180 km/t
0-100 km/t: 11,7 sekunder
Geartype: 5M
Ydelse: 86 hk v. 6400 o/min
Moment: 160 Nm v. 1500 o/min
Egenvægt: 1040 kg
Forbrug: 19,6 km/l
Pris: 218.301 kr.
4. plads, Alfa Romeo Giulietta
Efter år med tunge Alfa’er og slappe køreegenskaber er italienerne tilbage med en smuk hatchback, der kører som en Alfa skal og samtidig byder på moderigtigt downsizede turbomaskiner, der yder mere og sviner mindre. Bedste køb i Golf-klassen.
Modeleksempel:
Motor: R4/16v 1742 ccm
Topfart: 242 km/t
0-100 km/t: 6,8 sekunder
Geartype: 6M
Ydelse: 235 hk v. 6400 o/min
Moment: 340 Nm v. 1900 o/min
Egenvægt: 1325 kg
Forbrug: 13,2 km/l
Pris: 450.000 kr.
3. plads, Citroën DS3
Endelig en Citroën vi gider at køre i. Væk er de bløde værdier og deres matchende køreegenskaber helt uden feedback. DS3 kører lige så godt som den ser ud, og giver dig lyst til at tage en ekstra tur rundt om blokken.
Modeleksempel:
Motor: R4/16v 1598 ccm
Topfart: 214 km/t
0-100 km/t: 7,3 sekunder
Geartype: 6M
Ydelse: 156 hk v. 6000 o/min
Moment: 240 Nm v. 1400 o/min
Egenvægt: 1125 kg Forbrug: 14,9 km/l
Pris: 299.002 kr.
2. plads, Ferrari 458 Italia
Den mest velkørende Ferrari nogensinde, og dermed den bedst kørende sportsvogn nogensinde. Til og med forudsigeligt smukt indpakket af Pininfarina, som traditionen foreskriver.
Motor: V8/32v 4499 ccm
Topfart: 325 km/t
0-100 km/t: 3,4 sekunder
Geartype: 7S
Ydelse: 570 hk v. 9000 o/min
Moment: 540 Nm v. 6000 o/min
Egenvægt: 1380 kg Forbrug: 7,3 km/l
Pris: 4.399.000 kr.
1. plads Mercedes SLS
Uden tvivl årets mest spektakulære og længst ventede sportsvognsnyhed. Nummer et på listen fordi den ikke alene er smuk men også bringer Mercedes tilbage i afdelingen for rigtige sportsvogne.
Motor: V8/32v 6208 ccm
Topfart: 317 km/t
0-100 km/t: 3,8 sekunder
Geartype: 7A
Ydelse: 571 hk v. 6800 o/min
Moment: 650 Nm v. 4750 o/min
Egenvægt: 1575 kg
Forbrug: 7,6 km/l
Pris: 3.800.000 kr.
3. plads, Citroën DS4
Havde franskmændene introduceret DS4 før DS3, ville vi sikkert slet ikke være blevet skuffede, for DS4 er endnu et skridt i den rigtige retning. Den er bare slet ikke ligeså vellykket at se på som DS3.
Modelprogram endnu tilgængeligt i DK
2. plads, Peugeot 308 GTI
Tag ikke fejl 308 GTI er skam en hurtig og velkørende hverdagsbil. Den føles bare mere som en hurtig MPV end som en GTI, fordi den er så høj og rummelig. I firserne lavede Peugeot fantastiske GTI’ere, men 308 svigter desværre den tradition i stedet for at bygge videre på den. Så skulle de hellere helt lade være.
Årets skuffelser
1. plads, BMW 5GT
Det forpligter lidt at kalde en bil for GT. Man forestiller sig uvilkårligt en elegant, sporty langtursbil i den smukke GT-tradition, men i stedet får man en forvokset Toyota Carina-lookalike. Den kører fantastisk, men hvem vil køre i den?
Modeleksempel:
Motor: V8/32v 4395 ccm
Topfart: 250 km/t
0-100 km/t: 5,5 sekunder
Geartype: 8A
Ydelse: 407 hk v. 5500 o/min
Moment: 600 Nm v. 1750 o/min
Egenvægt: 2000 kg
Forbrug: 8,9 km/l
Pris: 1.619.002 kr.
Læs også :
Redaktionens drømmebiler »