Endelig Audi A5

Endelig Audi A5
Offentliggjort

Siden Audi A5 kom på gaden i 2006, har det været Euromans yndlings-Audi. Og nu har Christian Grau oven i købet fået lov til at køre Walter de’Silvas mesterværk.

Man skal nok være i randområdet af en idiot for ikke at vælge cabrioleten, når man i 30 graders spansk varme frit kan vælge, hvilken faceliftet Audi A5 man vil køre først – coupeen, cabrioleten eller Sportbacken. Ikke desto mindre er vi fløjet til Jerez for endelig at køre A5 coupé, og altså ikke cabrioleten, som vi for længst har testet, og da slet ikke Sportbacken, der med sin fornuftige udformning som femdørs hatchback er mere Carina end sport, når man kigger på den.

Så vi sætter os til rette i en S5, der i 2012-versionen er droslet ned fra en 4,2 354 hestes V8 til 333 hk fra en 3,0 liter V6 kompressor helt i tråd med tidens downsizing-trend. Derudover har bilen i lighed med Q3 og kommende modeller fået skåret de øverste hjørner af singleframe-køleren samt justeret faconen på LED-båndene i for- og baglygterne.

Med andre ord er det et facelift, der er til at overse, men det ville også være synd at ændre ret meget på Walter de’Silvas design fra 2006. Med sin karakteristiske kraftige C-stolpe og de på en gang kantede og flydende linjer er det sjældent signifikant design i en tid, hvor Audi ellers har satset på en mere anonym elegance. Og i designerens egne øjne er det den smukkeste bil, han nogensinde har tegnet. Vi er tilbøjelige til at give ham ret.

Indvendigt genkender man den meget lækre kabine fra A6 og A7. Det kunne lyde som kedeligt genbrug, men lige i det her tilfælde er det helt i orden, for med mørkt læder og maritimt stribede egetræspaneler er det en af de lækreste og mest gennemdesignede kabiner, du kan hoppe om bord i uden at købe en superbil.

Hertil kommer som sagt et sortiment af nye motorer, hvor specielt S5’erens V6’er og indstigningsmodellen 1,8 TFSI gør sig bemærket. Førstnævnte, fordi det er topmodellen, og sidstnævnte, fordi den med blot fire cylindre og 1,8 liter formår at levere et moment på ikke mindre end 320 newtonmeter. Så meget bundtræk skal du normalt op i en stor dieselmaskine for at opleve, og det er også lidt sådan, 1,8 TFSI føles i A5 – komfortabel, sejtrækkende og bestemt værdig til bilen, selv om 170 heste umiddelbart ikke lyder som en matchende motor til et så sporty design.

Hvordan kører den?

En anden stor nyhed er det nye elektromekaniske styretøj. Vi kan som sagt ikke måle det op mod det gamle, men vi kan konstatere, at det er et dejligt livligt et af slagsen. Ikke som i nervøst, vel at mærke, men som i præcist og med god vejkontakt – i hvert fald når bilen er indstillet på Dynamic-programmet i Audi Drive Select-systemet.

I Comfort får du en mere statisk opsætning, som ikke kræver, at du styrer helt så meget med, hvilket er en god ting i byen og på motorvej. På en snoet andalusisk landevej derimod er det skønt med feedbacken og det formidable vejgreb fra firehjulstrækket. Bilen er stort set ikke til at tvinge af vejen, hvis du vælger en Quattro. I indstigningsmodellen med forhjulstræk og den effektive 1,8’er får du ikke samme følelse af at blive trykket gennem svingene, men trods alt en sporty følelse, som det hører sig til i en coupé.

Og således med et flueben på plads ved turens agenda kan vi næste morgen iføre os en knaldrød cabriolet og køre gennem solopgangen mod lufthavnen (min baby og jeg, fristes man til at sige). Ikke nogen dårlig start på dagen.

Hvorfor er den fed?

- Fordi det er den smukkeste Audi nogensinde.

- Fordi den er relativt praktisk af en coupé at være.

- Fordi selv den billigste version er o.k.

Hvad kunne være bedre?

A5 kører godt, men ikke fundamentalt anderledes end en A4’er. Lidt mere nerve ville ikke gøre noget – den kører næsten lige så pænt, som den ser ud.

Konkurrenterne

BMW 3-serie coupé

Audi er pænere, BMW har baghjulstræk og kan derfor køres lidt mere bøllet (bredt).

Mercedes C-klasse coupé

Mercedes er den nye dreng i klassen og ser nyere ud, men A5 er pænere.

Karakter

++++

AUDI A5 COUPÉ

Motor: 1,8 liter turbo

Hestekræfter: 170

Moment: 320 Nm v. 1.400 omdr./min.

Tophastighed: 230 km/t

Acceleration: 0-100 km/t på 7,9 sek.

Benzinøkonomi: 17,5 km/l (EU-norm)

CO2-udledning: 134 g/km

Pris: 553.000 kr.

FACEBOOK Bliv ven med Euroman »