Jaguar F-Type Coupè

Første søde smag af F-Type Coupè

Jaguar F-Type Coupè
Offentliggjort

Med sidste års introduktion af cabrioleten F-Type vendte Jaguar endelig tilbage til den sportsvognstradition, der har givet os ikoner som XK120-serien og E-Type. Nu supplerer englænderne udvalget med F-Type Coupé, som ifølge producenten er endnu skarpere end cabrioleten.

Vi glæder os og lapper en ordentlig smagsprøve i os ved at køre både Coupé og Roadster på lille racerbane nær Arlanda i Stockholm. Det rækker ikke til en komplet test med vurdering af komfort og hverdagsduelighed, men det giver et godt og appetitvækkende billede af bilens balance og køredynamik.

Først bliver vi ikke desto mindre lige nødt til at samle vores underkæbe op efter at have kigget nærmere på Jaguars nye coupé. Man kunne selvfølgelig sige at sig selv, at den så godt ud, og designet er absolut loyalt overfor F-Type roadster, men trods denne forudsigelighed, så må man lige støtte sig til noget, første, anden, tredje og – ja hver gang, man kigger på F-Type. Den er formfuldendt. På en gang nutidig og klassisk med sin lange køler, svajende hofter og perfekt afrundede hæk.

Indvendigt er F-Type Coupé identisk med sin åbne søster. Stilen er sportslig og lækker med gode materialer og fin finish, men gennemførselsgraden er ikke helt så høj som hos konkurrenten Porsche.

Måske er det her englænderne sparer sig til den væsentligt lavere pris, og set med vores øjne er det et fint offer, hvis alternativet er at spare på motor, gearkasse og mekanik – eller sælge bilen markant dyrere. Som det er nu er F-Type en regulær prisbombe med sit navn, sin udstråling og sin køredynamik.

Apropos køredynamik – var der ikke noget med en racerbane. Jo da. Vi er en flok danske journalister, og der er rift om coupeen, så vi lægger for med et gensyn af cabrioleten.

De siger at coupeen er lettere og mere stiv, men F-Type Roadster føles på ingen måde tung. Tværtimod er det en uhyre velafbalanceret bil. Kraftig, kontant og præcis. Den er let på styretøjet men også fuld af feedback. Giv speederen er godt tryk og den lægger bagenden ud men ikke voldsommere end at du kan kontrollere det på den regnvåde bane.

Samme oplevelse får vi F-Type Coupé. Her får vi dog ikke lov at slå stabiliseringssystemet fra, men balancen og feedbacken er mindst ligeså god. Samtidig er bilen en anelse lettere og dobbelt så stiv. F-Type er i forvejen en meget vridningsstabil roadster, og med fast tag føles den som granit – bare lettere.

Den giver sig ikke en millimeter uanset hvor åndssvagt du kører. Kombineret med den velafstemte undervogn, de voldsomme motorer og den fremragende ottetrins gearkasse giver det dig et præcisionsværktøj af en sportsvogn.

Indstyringen er knivskarp og bagenden nærmest trykker dig gennem svingene. Vi kørte de to dyreste versioner, S og R,, som udover flere hestekræfter har henholdsvis differentialespær og Torque Vectoring by Breaking til at tumle kræfterne på bageste hjul. En stor fordel, når du river en britisk muskelbil gennem en kompakt svensk racerbane. Dækkene griber i asfalten, udstødningen smælder og motoren brøler sig op i 6500 omdrejninger.

Den smager godt sådan en jaguar F-Type Coupé, vi glæder os til at spise os overmætte næste gang.