Se redaktionens 12 drømmebiler

Offentliggjort

Alfa Romeo Duetto Spider


Tonny Vorm, Redaktionschef

"Min far havde en i starten af 70’erne, hvor vi boede i både Paris og København. Jeg kan svagt huske, hvordan min søster jeg lå på bagsædet og sov med dyne og puder, når vi kørte frem og tilbage om natten fordi han skulle møde på arbejde det ene eller det andet sted. Lyden af en Alfa-motors karakteristiske brummen forbinder jeg stadig med noget trygt. Det var en Serie 2, vi havde, kan jeg gætte mig til. Dustin Hoffman kører i en Serie 1 i ’Fagre voksne verden’. Jeg er ikke kræsen, men skulle jeg vælge så gerne en original Duetto Spider af den type, der blev produceret i slutningen af 60'erne. Rød, selvfølgelig."

Motor: 1,6 L 4 cylinder
Topfart: 185 km/t
0-100 km/t: 11,3 sek.
Ydelse: 109 hk.
Moment: 139 Nm
Vægt: 996 kg.

Pris i dag: ca. kr. 370.000

Chevy Impala Convertible 58'


Sune Ehlers, Art director

Mit kørekort og køreevne begrænser sig til sæbekassebiler og snedige Legokonstruktioner. Derfor er mit valg også præget af barnlig uskyld og uvidenhed om benzinøkonomi og miljøbevidsthed. Så sådan en ordentlig 50-er designet Cubaner-slæde af en bil, fx. En Chevy Impala ville være fantastisk. Masser af plads bagi, Dick dale and the Del-Tones på bilradioen, , halefinner, skinnende krom, solidt bygget i Detroit med slanke linjer og tung motor.

Motor: 5,7 L V8
Topfart: ca. 190 km/t
0-100 km/t: 10,3 sek.
Ydelse: 290 hk.
Moment: ca. 300 Nm
Vægt: 3.523 kg.

Pris i dag: ca. kr. 530.000 for et flot eksemplar.

Citröen DS 21 Convertible 68


Jens Vilstrup, journalist

”Jeg har altid syntes, at biler er til for at blive brugt. I flere middelhavslande, og især i Frankrig, står man ikke som i Danmark og nusser og plejer og polerer sin bil som var de store, skinnede, metalbabyer på tankstationernes Puslepladser. Her kører man i bilerne, man bruger dem, man maser sig ind og skubber til de andres kofangere, når man parkerer, og får bilen en bule eller to, så skide da være med det, den kører jo lige godt af den grund. Min drømmebil er derfor en Citroen DS 21 Convertible fra 1968, lav, lækker, og med en nonchalant, fransk kørebule eller to i den hvide lak.”

Motor: 2,2 L R4
Topfart: ca. 192 km/t
0-100 km/t: 10,4 sek.
Ydelse: 109 hk.
Moment: 121 Nm
Vægt: 1.280 kg.

Pris i dag: ca. kr. 170.000 for et flot eksemplar.

Range Rover Sport SuperCharged


Lasse Haandbæk Jensen, Layoutelev

Den nye Range Rover Sport, er en fantastisk flot bil, som jeg vrider hoved af led efter når jeg ser den på gaden. Det ville være fantastisk at kunne køre på skiferie i sådan en. Når tiden kommer ville jeg også føle mig tryg ved at have min børn spændt fast på bagsædet. En lille ulempe er selvfølgelig at den sluger en elevløn om ugen i benzin.


Motor: 5L V8 32v
Topfart: 225 km/t
0-100 km/t: 6,2 sek.
Ydelse: 506 hk.
Moment: 625 Nm
Vægt: 2.575 kg.

Pris: 1.725.000 kr.

Jaguar E-type coupé, 1965


Frederik Lentz Andersen, Moderedaktør

Siden jeg som 10årig blev opmærksom på Jaguars E-type har min forelskelse i kontrasten mellem dens lange smukke køler og lille førerhus været vedvarende. Der er intet bildesign i verden, der kan måle sig med den. Hvorfor er der ingen bilproducenter, der skeler til klassikerne. De ligner jo alle sammen hinanden i dag.

Motor: 4,2 L R6
Topfart: 240 km/t
0-100 km/t: 6,5 sek.
Ydelse: 265 hk.
Moment: 283 Nm
Vægt: 1.098 kg.

Pris i dag: ca. kr. 290.000 for et flot eksemplar.

Ferrari 246 GT Dino, 1969


Christian Grau, Motorredaktør

“Vejen til mit bilhjerte går gennem øjnene, og du finder ikke en smukkere bil end Dino’en. De svungne former, som går igen helt frem i nutidens Ferrari’er, kulminerer i Dino, hvor også de beskedne proportioner hjælper med til at fuldende designet. Samtidig er det, trods blot seks cylindre, en fantastisk sportsvogn med centermotor og andre raffinementer fra den periode. Det store spørgsmål er naturligvis, om den skal være rød? Nogle vil agitere for, at den netop ikke skal være rød, fordi røde Ferrarier næsten tiltrækker for meget opmærksomhed. Jeg har det sådan, at hvis jeg kun skal eje en Ferrari i hele mit liv (og det skal jeg vel ikke engang), så skal den fandendansemig være rød. Og det er ok til en Dino.”

Motor: 2,4 L V6
Topfart: 235 km/t
0-100 km/t: 7,1 sek.
Ydelse: 195 hk.
Moment: 225 Nm
Vægt: 1.080 kg.

Pris i dag: ca. kr. 1,5 mio.

Fiat 124 Sport Spider


Mads Lange, Chefredaktør

"Jeg blev gift en solrig sommerdag i Nordsjælland, og vi kørte væk fra kirken i en Fiat Spider, som jeg havde lånt af en ven. Jeg skulle ikke nyde noget af en chauffør i en grosserer-bil. Nogen gange vil man gerne være alene med sin kvinde, og der tog vi lige en pause sammen før festen. Jeg kan tydeligt huske køreturen den dag i dag, gennem bugtede landskaber og skove, med kalechen nede, vinden i håret, kvinden ved siden af mig og det bedste humør jeg nogen sinde har været i. En bil kan i de rette situationer forstærke følelser af frihed og power som intet andet".

Motor: 1,8 L I4
Topfart: 185 km/t
0-100 km/t: 10,8 sek.
Ydelse: 116 hk.
Moment: 153 Nm
Vægt: 960 kg.

Pris i dag: ca. kr. 200.000

Mercedes G 55 AMG


Thora Valdimarsdottir, Modeassistent

Den noget store G-Class har siden den blev lanceret i 1979 beholdt det samme udtryk, hvilket jeg finder enormt fascinerende i en verden hvor man bliver bombarderet med nye designs. I dag er den selvfølgelig udstyret med alle de nyeste teknologier, men den har stadig det rå og kantede retro design.

Motor: 5,4 L V8
Topfart: 210 km/t
0-100 km/t: 5,5 sek.
Ydelse: 368 hk.
Moment: 700 Nm
Vægt: 2.550 kg.

Pris: kr. 2.490.735

Porsche 993 Turbo


Marcus Brandt, webredaktør

Jeg har altid været vild med biler, og Porsche har altid betydet noget helt særligt for mig. Den klassiske 911’er er noget af det smukkeste, og især 993'eren med de smukke lygter som minder om den legendariske 959'er, de vulgært brede bagskærme og den karakteristiske hækspoiler.
993'eren var også den sidste af de luftkølede, og derfor den sidste Porsche med den helt rigtige lyd. Desværre har mange andre samme opfattelse, og en brugt 993'er er blevet dyr at komme i nærheden af. Til gengæld kan man betragte det som en sikker investering, hvis man passer på den.

Motor: 3,6 L 6 cylinder bokser
Topfart: 288 km/t
0-100 km/t: 4,5 sek.
Ydelse: 408 hk.
Moment: 541 Nm
Vægt: 1575 kg.

Pris i dag: ca. kr. 720.000

Saab 900


Jonas Langvad Nilsson, journalist

”Jeg er ikke sikker, men det er muligvis mindet om min barndoms sommerferieture til Sydfyn med min morfar bag rattet, min mormor ved siden af med kortet og mintkaramellerne i handskerummet, min bror, vores forældre og jeg selv stuvet sammen på bagsædet af den grønne Saab 90, på vej gennem Diernæs, Korinth, Kværndrup, Svanninge Bakker, Dyreborg, Faaborg, med madpakker, termokande og appelsinvand – mindet om dette, der for to år siden gav mig en underlig trang til at eje en Saab. Helst en Saab 900. Svensk og kantet, som et barn ville tegne den. Bygget i midten af 80’erne, ikke før, ikke siden. Champagnemetal, bourgognefarvet velourindtræk, aero-fælge. Jeg så den i en sidegade på Amager. Jeg cyklede tilbage dagen efter. Gik rundt om den. Betragtede den på afstand. 18.000 kr. Jeg turde ikke binde an. Der var huller i bunden, sagde ejeren. Jeg har ledt videre lige siden. Jeg har aldrig fundet den.

Motor: 2,0 L I4
Topfart: 169 km/t
0-100 km/t: 13,3 sek.
Ydelse: 118 hk.
Moment: 167 Nm
Vægt: 1.174 kg.

Pris i dag: ca. kr. 25.000

Volvo V70, 2,0 t 2002


Anne Sofie Kragh, journalist

Jeg går meget lidt op i biler, men jeg har lige siden, jeg var en lille pige drømt om en stor, marineblå Volvo-stationcar. Med beige læderindtræk og poleret mahognirat. Fordi den stinker af klasse uden at være prangende. Klassisk og lidt kedelig ville de fleste nok sige. Men hvis jeg havde en Mercedes, ville jeg rødme, hver gang jeg satte mig ind i den.

Motor: 2,0 turbo I5
Topfart: 220 km/t
0-100 km/t: 8,4 sek.
Ydelse: 178 hk.
Moment: 240 Nm
Vægt: 1.526 kg.

Pris i dag: ca. kr. 230.000 kr.

Citröen Mehari


Toke Nielsen, artdirector:

"Fantastisk bil, med en fin historie og nogle fantastiske linjer, og så er jeg vildt med, at bilen kan skilles ad med en svensknøgle og en skruetrækker, ikke så meget 'bullshit'. Et sandt lille ikon, for mig som elsker Citröen."

Motor: 0,6L 2 cyl.
Topfart: 121 km/t
0-100 km/t: n/a
Ydelse: 33 hk.
Moment: 39 Nm
Vægt: 533 kg.

Pris i dag: ca. kr. 130.000 kr.