Dior Homme har med 'The Film' skabt en reklamefilm, der er en lille film i sig selv

Reklamefilmen er Hollywoods nøgle til filmen

Se Video: Filmstjerner i reklamer. I mange år var det symbolsk for, at en filmstjernes karriere var ved at rende ud. Men ikke i dag. I dag har reklamefilmen fået prestige og kunstnerisk værdi, og så er den blevet stjernernes nøgle til den næste store filmrolle.

Dior Homme har med 'The Film' skabt en reklamefilm, der er en lille film i sig selv
Offentliggjort

Billede blænder op i sort/hvid.

Dér sidder han - James Dean-agtig type iført klassisk jakkesæt og solbriller. Henslængt på taget af et strandmotel kigger han tilbage på os, mens signatur-riffet fra Led Zeppelins 'Whole Lotta Love' starter. Det ene ben dinglende udover kanten, storbyen tårner frem i baggrunden.

'You need coooolin', baby, im not foolin', urbrøler Robert Plant.

Og så klippes der. Hurtige klip, som i traileren til en film. Vores helt ryger en smøg i badekarret, rækker den henkastet tilbage mod sin pige, de gatecrasher en fest, forundrede blikke, de kysser intenst og lidenskabeligt i en vareelevator, de vågner op i en New Yorker-lejlighed, de flygter fra motellet. Og så genkender vi ham.

Ja?

James Dean-typen. Det jo ham fra Twilight!

Reklamefilmen er Hollywoods nøgle til filmen

Robert Pattinson, hedder han, og det er ikke en trailer for en ny film men 'The Film' – en yderst flot og velproduceret reklamefilm for Dior Homme. Robert Pattison spiller 'The Dior man'. Dior Homme's nye ansigt, og han er ikke den første Hollywood-stjerne, der har ageret ansigt for et megabrand.

Brad Pitt, Leonardo DiCaprio og Jude Law er blot få fra Hollywoods A-team, der enten er eller har været ansigt for et stort internationalt brand. Sidstnævnte – Jude Law - var sågar 'The Dior Man' inden Robert Pattinson.

Og før Pitt, DiCaprio og Law var det nogle andre. Helt tilbage fra 1940'erne, faktisk, har filmstjerner optrådt i reklamer. Det er dog altid en ting, der er blevet set lidt ned på – et slags professionelt knæfald. Men ikke mere. Tværtimod.

Det kan man stille sig kritisk overfor, men faktum er, at det har betydet nogle af de mest velproducerede og tankevækkende reklamefilm, vi har oplevet til dato. Reklamefilmene går viralt, fordi filmen i reklamefilmen holder. De har fået en kunstnerisk værdi i sig selv.

Reklamefilmen er Hollywoods nøgle til filmen

Det er ikke længere lønnen, men den prestige og eksponering der følger med at lande en stor kampagne. der gør reklamefilmen til en Hollywood-jackpot. For kan du som f.eks. James Franco, Benicio Del Toro og Robert Pattinson lande en kampagne for et eftertragtet og stort brand, lander du samtidig en eksponering, som selv ikke den mest provokerende Lars Von Trier film kan give dig – både i offentlighedens og filmproducenternes bevidsthed.

Dog er det ikke hvad som helst, der reklameres for. Fællesnævneren for reklamebranchens samarbejde med Hollywood er, at det er brands som eks. Dior, der er afsender. Brands og produkter som Hollywood skal kunne stå inde for.

Og samme krav gælder selve reklamefilmen. Det skal være en kampagne, som skuespilleren kan stå inde for. Derfor har Dior også hentet instruktøren Romain Gavras ind. Romain Gavras er bl.a. kendt for M.I.A. Born Free musikvideo. En af vor tids måske mest nyskabende musikvideoer, hvilket det samme kan siges om 'The Film' som reklamefilm for Dior.

Reklamefilmen er Hollywoods nøgle til filmen

Det samme gælder selve produktet. Den nyeste duft i Dior Hommes serien, Dior Homme Parfume, er skabt af François Demachy, Diors egen parfumør. En levende legende, der har skabt nogle af de mest succesfulde parfumer i nyere tid. Med Dior Homme har François Demachy med stor sandsynlighed gjort det igen. Duften har med sine udvalgte high-end materialer en helt unik og høj koncentration for en herreduft. Den agerer ligefrem som en parfumerejse - en duft med tusind liv i ét.

Men samtidig en duft, der - ligesom Robert Pattinson - er en moderne fortolkning af arketyper, som netop James Dean. "Den er følsom og rørende," har François Demachy beskrevet den som.

Med et sting af læder trækker Dior Homme Parfum den noble, intense og drevne Dior Homme mand frem. Den leger med akkorderne og har med sin røgede træbund en uudlevet rejse foran sig, som åbner sig langsomt op.

Hele Dior Homme serien er komponeret til den moderne og sofistikerede mand, der ligesom James Dean, lever livet og ikke ser sig tilbage.

Og ligesådan med 'The Film': en moderne fortolkning af 'lev stærkt og dø ung-begrebet, der blev synonym med James Dean.

Lev tusind liv gennem ét, synes den at fortælle os.

Se Dior Hommes 'The Film' her: