Beck har netop udsendt sin nye single 'Dreams'. I den anledning ser vi nærmere på hans legendariske interview med Thurson Moore fra Sonic Youth, hans Paper Magazine-forside fra 1996, hans Grammy-vindende album og alle de andre ting, der gør Beck til en af de bedste nogensinde.
Vi starter med hans splinternye single, ‘Dreams’, der i al fald byder på en markant mere poppet lyd end det var tilfældet på hans Grammy-vindende mesterværk ‘Morning Phase’ fra sidste år. Jeg synes, det er virkelig godt.
"My father was doing Scientology in the ’60s, so it’s something that has been around for most of my life. But the only time I hear anything negative about it is in interviews. In the real world, people I know, they don’t give a shit."
I 2014 udgav han albummet'Morning Phase', der sener på året vandt en Grammy for årets album. Et af højdepunkterne fra pladen var førstesinglen ‘Blue Moon’. Se ham fremføre den live i musikprogrammet Austin City Limits, som i øvrigt er det musikformat, der er levet længst på amerikansk fjernsyn. Hvis du kan lide sangen, vil du også kunne lide hans liveoptræden af selvsamme sang fra Coachella sidste år.
Annonse
I anledning af udgivelsen skrev New York Times’ daværende musikkritiker Sasha Frere-Jones dette portræt af Beck. Hvis du gerne vil forstå Beck, men ikke har overskud til at lytte hele hans bagkatalog igennem, er denne artikel et godt sted at starte.
I 1994 blev 23-årige Beck, der netop havde udgivet singlen ‘Loser', interviewet af Sonic Youths Thurston Moore. Interviewet er ren 90’er nostalgi, hvor Bech undlader at svare på spørgsmålene og midt i interviewet kaster sin sko mod studiets bagtæppe. Dialogen svinger lidt bedre, da interviewet lakker mod enden, hvor denne udveksling af ord forekommer:
... Lidt senere, i sommeren 1996, prydede Beck forsiden af Paper Magazine. En magasinforside, der først og fremmest fik opmærksomhed grundet hans fortand, der var blevet forlænget i billedbehandlingen.
“…in real life one of his front teeth is a teeny bit longer than the other, but we lengthened it more. I don't know if we did that out of spite, because we were pissed that he left the shoot, or because we thought it was cute and quirky and wanted to exaggerate it even more. I'm sure it was more that than spite. It's one of my favorite covers ever. I'm not sure if Beck liked it. We never heard back about it.” Læs hele historien om magasinforsiden her.
Annonse
Du skal også se musikvideoen til ‘Pay No Mind (Snoozer)’ fra hans første major label-udgivelse ‘Mellow Gold’ fra 1994.
I 2012 blev det annonceret, at Hedi Slimane var blev udpeget til som nye kreative direktør for Yves Saint Laurent. Som noget af det første ændrede han navnet på YSL’s ready-to-wear linje til Saint Laurent. Dernæst fik han sin gode ven Beck til at stå model til mærkets forårskollektion i 2013. Billederne blev taget af Slimane selv.
Jeg kan love dig for, at jeg har meget på hjerte. Men det kommer jeg ikke til at blande ind i min karriere. Det er ikke professionelt interessant for mig at udtale mig om ting. At jeg selv mener en masse i det private … fair snak. Men den snak kan jeg tage med nogle venner.