Adam Drivers fjæs har gjort ham til sin generations mest lysende stjerne

Der er en grund til, at verdens største instruktører står i kø for at caste Adam Driver. Man skal bare gå på streamingtjenesterne, for at se hvorfor.

Adam Drivers fjæs har gjort ham til sin generations mest lysende stjerne
Offentliggjort

Man opdager det på et splitsekund i den nye sæson af ’Girls’. Adam Driver spiller hovedpersonen Hannahs ekskæreste, og da han træder ind i det rum, hvor hendes nuværende kæreste befinder sig, sker der noget. Alt ligger i Drivers fjæs.

Det er lidt længere end normale ansigter, og næsen går tydeligvis sine egne veje. Man venter noget overfladisk venligt, men det får man aldrig med Adam Driver. I stedet kvækker han goddag og træder et lidt for kort skridt ind i rummet. Studst, ja, nogle ville nok sige småtosset, står han herefter og glaner, men alligevel er der ingen tvivl om, at han er der.

Adam Driver er nemlig altid den, der er mest til stede i et rum, når kameraerne kører, og det er hovedsageligt fordi, at han opfører sig som én, der ikke har lyst til at være til stede.

Det er dette kolossalt komplekse skuespil, der de senere år har kanoniseret Driver som sin generations mest lysende stjerne. Fuldstændig i tråd med sit skuespil, ønsker Driver nu ikke at gøre et stort nummer ud af det.

Siden han i 2011 for alvor gik i krig med karrieren, har skuespilleren ellers haft uforglemmelige roller i Spielbergs ’Lincoln’ (2012), Coen-brødrenes ’Inside Llewyn Davis’ (2013) og J. J. Abrams’ ’Star Wars: The Force Awakens’ (hvor han spiller Kylo Ren), mens han i 2014 vandt skuespilprisen på den hæderkronede Venedig Film Festival for sit spil i ’Hungry Hearts’.

Men det ønsker Driver altså sjældent at kommentere på, og han nævner i stedet ofte John Cassavetes som sit forbillede. For dem, der ikke lige er hjemme i det navn, så var Cassavetes en skuespiller, der have bærende roller i ’Rosemary’s Baby’ (1968) og ’Det beskidte dusin’ (1967). Pengene fra skuespillet gik til at instruere indiefilmperler som ’En kvinde under indflydelse’ (1974) og ’Mordet på en kinesisk bookmaker’ (1976).

32-årige Adam Drivers tilgang er imidlertid anderledes. Han stiller sig (indtil videre) ikke bag kameraet. Han æder det tværtimod bare som skuespiller, så snart han træder ind foran det. Tag nu ’While We’re Young’ (2014), der ligger på Viaplay.

Her spiller Driver en superhipster, der charmerer et humørforladt ægtepar. Pludselig lever de igennem hans tosserier, men som i alle Drivers roller ligger der noget monumental mørke og lurer i kulissen. Det gør der også på den ellers lidt for sødsuppede ’What if’ (2013), som også er på Viaplay. Her er det galningen Driver, vi møder. Tag eksempelvis denne scene, hvor han som Daniel Radcliffes sidekick beviser sit mesterlige spil:

Mesterligt er det også i ’Frances Ha’ (2012), der er én af de mest brillante, Cassavettes’ke film de seneste år, og som kan streames på Netflix. En fremtidig filmligning vil formentlig hedde: Adam Driver + Greta Gerwig = magi. I filmen er Driver og Gerwig på et tidspunkt på date. Resten taler for sig selv:

Det helt særlige ligger i Drivers tempo. Man er konstant på vagt, når man ser ham spille, fordi man aldrig ved, om den næste grimasse bliver et smil eller en spasme. Skuespilleren kan være charmerende, men også køligt nøgtern. Tag nu bare den kulsorte humor, der syder og bobler rundt i Driver i ’This Where I Leave You’ (2014), som også kan streames på Netflix.

Det er altså i de små, fortættede dialogfilm, at Driver funkler på streamingtjenesterne, men der er nu også et eksempel på hans mesterlige spil i et pompøst drama (ligesom i ’Star Wars: The Force Awakens’ eller ’Lincoln’). I ’Tracks’ (2013), som kan streames på C More, spiller Driver fotografen, der følger en kvinde, som ønsker at gå tværs over Australien med sin hund og fire kameler. Bare Drivers tre sekunder i traileren viser, at han også kan spille tilbagelænet charmerende:

Men det er nu i serien ’Girls’, der kan streames på HBO Nordic, at alle skuespillerens talenter samles i én pakke. Adam Driver spiller Adam. En ung mand, der dater seriens hovedperson, men som også glider fra hende.

Adam siger, hvad der falder ham ind, og han lader følelserne sidde uden på tøjet. Han er ofte selve seriens kraftcenter, fordi han gang på gang kompromisløst kaster sig ind i livet og får de tæsk, som dette giver ham. Adam er en weirdo, og han træder konsekvent uden for enhver film eller series gængse skabeloner. Det samme gør Driver. Netop det gør ham til fremtidens mand i filmverdenen, men han er her altså også lige her og nu.

I år er skuespilleren eksempelvis aktuel i den hypede instruktør Jeff Nichols’ ’Midnight Special’, Martin Scorseses ’Silence’ og Jim Jarmuschs ’Paterson’. Tre følsomme roller, for følsom kan Driver bestemt også spille.

LÆS OGSÅ: Fem vigtige serier du bør unde dig selv at se

LÆS OGSÅ: Psykedeliske pot-tåger gennemsyrer instruktør Andersons mesterskab

LÆS OGSÅ: 2015’s bedste serier – der kan streames i Danmark